Skim Dex

Hej.

Jag har prövat både Skim Dex och Distance ett par gånger under endagsturer men utan packning.

Tycker överlag att Distance känns lite väl stor och funderar starkt på den mindre Dex.

Den är ju tänkt för mindre paddlare och jag är ca 183 cm och väger ca 85kg. Någon som har erfarenhet kring detta med tyngre paddlare i mindre båtar?

MVH

Anders
 
Skim Dex har rekommenderat max deplacement på 100kg dvs vikt av kajak (22kg) + paddlare + last.

Det går att lasta lite mer men den kommer att ligga väldigt lågt i vattnet.

Dex är en kajak för mindre personer (60-70 kg) men fungerar som dagsturkajak även för lite större personer. Det är en lättsvängd kajak där man får väldigt bra kontakt med kajaken.

Provsitt och provpaddla kajaken är man över 185 eller har för stora fötter kan det bli ont om plats.

/LK
 
Hej.

Jag har prövat den och sitter riktigt bra, men har som sagt inte varit ute någon längre tid. Vill kunna använda den till mer än endagsturer men då blir den kanske lite för liten. Ska pröva den nu på tisdag-onsdag och tänkte lasta den ordentligt för att se hur det funkar.

/Anders
 
Återkom gärna och berätta vilka erfarenheter du fick! Har själv funderat på en Dex. Är dock något mindre än du (60 kg).
/micke
 
Hej.

Jag skulle nog inte tveka om det inte var för min vikt. Tror att det är en kanon båt om du väger 60kg. Men jag återkommer med en rapport.

/Anders
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.