Tahe GT - greenland touring

Några här på forumet som sitter på denna skönhet? Är intresserad av att själv gå in i en, men vill gärna höra lite om folk är nöjda med kvalité, finish och funktion. Har hört att sittbrunnens sarg kunde sänkts en aning till i bakkant för att underlätta rörelser. Skall provpaddla kajaken för första gången i veckan, därefter se vad jag själv tycker.

Några synpunkter på byggkvalité och laminat?
 
Jag har precis köpt den som första egna kajak efter att ha hyrt i 2 år. Jag har bara varit ute en gång i den egna, men jag kan utan problem lägga mej på bakdäck utan att få ont i svanken. Byggkvalitet kan jag inte uttala mej om. Det som inte syns på bilderna på webben är att den har handtag, däckslinor ända fram och gummikulor för att lätt få under din "GP" under gummirepen. Pedaljusteringen är smidig. OceanPaddler #20 har en recension (2pund att köpa online).
 
Okej. Däckslayouten är alltså lite annorlunda. Gillar detaljer som gummikulor i corden för att få under pagajen, men att dem sätter dit handtag är ju bara onödigt. Lyfter aldrig mina kajaker i handtagen.
Kul att du inte hade några problem med sittbrunnssargen, antar att den ändå är ganska låg då. Ska bli kul och åka å provpaddla i veckan!
 
2 regndisiga bilder från provpaddlingen i en stad nära Vättern. Ger en bild (!) av däckslayout.
 

Bilagor

  • IMGP6205.jpg
    IMGP6205.jpg
    27.9 KB · Visningar: 1,911
  • IMGP6208.jpg
    IMGP6208.jpg
    13.3 KB · Visningar: 1,647
Jäklar vad läcker! Sjukt snygg den är, blir ju nykär på en gång. Gillar den stenhårt i rött. Är det din eller butikens? Inget originalutförande i rött antar jag?
 
Däckslinor och handtag är en oerhörd hjälp vid olika kamraträddningstekniker. Själv har jag en Illaga och tycker det hade varit bra med fästen så att man kunde montera det om man vill. Tydligen så skall "latexinuiter" vara associala ensamvargar och inte delta i gruppaddlingar...
 
Jäklar vad läcker! Sjukt snygg den är, blir ju nykär på en gång. Gillar den stenhårt i rött. Är det din eller butikens? Inget originalutförande i rött antar jag?
Det är butikens, men jag köpte i samma färger. Den fanns med benvitt fördäck också, men det såg jag aldrig. Jag var lite "insnöad" på grönlandsstuket och hade förkastat vanliga greenland (för liten och lite för dyr). Men med ROT-pengar så kändes det inte så dyrt trots allt.
 
GTn gjorde sig verkligen i svart/mörkrött. Ska försöka leta efter en liknande. Vet du om butiken där du köpte din hade fler på lager?
 
över mållinjen!

Det slutade med att jag igår åkte till Vättern Kajak i Motala och plockade hem en svart/röd GT! Efter en mycket trevlig provpaddling fanns det inga alternativ. Verkligen jättetrevligt flytetyg!

Premiären, direkt efter kartonguppackningen. Mälaren/Strängnäs.
img2311u.jpg
 
Ja, grattis då! Ser lika bra ut som min ;-)
På stilla vatten så kommer jag tillbaks i sittbrunnen igen utan extra hjälpmedel från en "blöt utgång". En hand på vardera sidan om sittbrunnen, bentag upp och ner med rumpan lika kvickt som man slank ur :) Med vågor tar jag nog gärna hjälp av någon att hålla i lite. Tillräckligt stor sittbrunn för att komma i ute på vattnet (182cm) men bra lårstöd om man vill sitta kvar uppåner. Jag klarade en halv eskimåsväng i måndags :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
Lull Greenland Rope Gymnastics DVD? Paddling allmänt 1
hassex Zegul Greenland GT Paddling allmänt 21
manlan Kajakvolym Greenland T Paddling allmänt 11
sveom Angående ahe greenland Paddling allmänt 12
Philipp Greenland/Scoresbysund Paddling allmänt 0
Philipp Greenland: Prins Christian Sund Paddling allmänt 2
Alexei Lettman Baikal Touring Plus något för nybörjare? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.