Zegul Greenland GT

Tahes nya grönlandare har börjat komma ut på vattnet. Det har varit lite funderingar vad GTen är för någon typ av kajak. Så därför tar jag tillfället att lägga ut lite text.

Dom flesta Grönländska kajaker på marknaden är starkt influerade av gamla 208an

http://www.paddlinglight.com/articles/free-kayak-and-canoe-plans/free-south-greenland-kayak-plans/

Detta var säkert en bra kajak på sin tid (1800-talet) men inte riktigt anpassad för moderna paddlare. Så därför konstruerade jag en modern variant. För att hålla kvar vid det Grönlandska behöll jag stävarnas lutning. Men resten är nytt. Volym, manöverbarhet, stabilitet är anpassad för modern mer teknisk paddling. GTen har också en sittbrunn av säkerhetstyp man kan alltså enkelt komma i och ur den även på vattnet. Roll or die funkade säkert bra på medeltiden men inte på 2000 tusentalet

Kajaken har under senhösten provpaddlats av tyska paddlare och kajaken fungerar som det var tänkt.

Jag tjänar förstås inga pengar på att skriva detta jag får bara ersättning för min konstruktionstid alltså inga royaltis för sålda kajaker.

Hans Friedel

Lippe_Zegul_GT_1.jpg
 

Bilagor

  • green7.jpg
    green7.jpg
    15.8 KB · Visningar: 3,199
Intressant läsning.....nu har ju Tahe två grönländare sen tidigare, var positionerar sig denna jämfört med dem?

/Måns
 
vad är skillnaden mot den storra greenland som redan finns?
att den har så mkt volym i fram borde väl göra den lite bättre i surf och motverkar att kajaken dyker lika fort?

för mig personligen är denna kajak inte intressant då jag tycker att den bli för stor och likadan på sittbrunnen. men det är kul att grönlandsstilen utvecklas och det erbjuds fler alternativ!
 
Även om Touringen är en något mer volymiös kajaken en den vanliga Greenlanden så är den fortfarande en lågvolyms kajak med lite last i den och en normalviktig paddalare i kajak ligger kajaken väldigt lågt i vattnet. Här är Bengt ute på en tur

http://kanotisten.com/pa-tur-med-tahe-greenland-touring/

Det har länge efterfrågats en mer volymiös kajak speciellt från den amerikanska marknaden. Den strakbenta sittställningen tilltalar inte heller alla så man har helt enkelt velat ha en bekvämare kajak.

När jag konstruerar börjar jag i princip med ett vitt papper. Så när jag lagt upp dom nya ytorna för den nya kajaken märkte jag att volymerna påminde mycket om Trapper Adventure (Eyre) Så det kändes naturligt ett ge GTen lite mer lekfull karaktär.

Ser fram emot att få paddla kajaken lite mer till våren

Hans Friedel
 

Bilagor

  • greenland-gt-970x247.jpg
    greenland-gt-970x247.jpg
    12.9 KB · Visningar: 2,417
Hur kommer det sig att kajaken kallas för Greenland GT om den är från grunden en ny kajak med ny designer osv? Är det enklare att marknadsföra sig på så?

pratade just med Bengt om packningen i fredags.
har samma sak på min ivalu, man få med allt man behöver så länge man inte packar för tungt. då bli det trist att paddla ute till havs då man inte kan kontrollera kajaken lika lätt. nån som väger 50-75kg lär inte har samma problem....dock går min ivalu alltid sådär lågt som på Bengts bild, även utan packning :D

här en ser man ganska bra, en bild från en 3dagars tur med packning därefter
 

Bilagor

  • 1345668340_resized.jpg
    1345668340_resized.jpg
    25.8 KB · Visningar: 2,410
Hur kommer det sig att kajaken kallas för Greenland GT om den är från grunden en ny kajak med ny designer osv? Är det enklare att marknadsföra sig på så?

Ja visst är det ett lite konstigt val att ge en ny kajakmodell ett namn så likt andra befintliga modeller. TAHE Greenland och Greenland T är nog så populära modeller att de vill dra lite positiva förväntningar på det namnet. Om de väljer att lägga den i sitt Zegul-märke så är ju det i sig en tydlig skillnad mot de andra två.

Men när det gäller TAHE Reval "serien" har jag verkligen undrat hur de tänker; Reval, Reval Mini, Reval Mini LC, Reval Midi och Reval Midi PE. Det är en blandning av olika skrovformer vilket är ganska knepigt att reda ut om man inte är en mer än genomsnittlig nörd.
Reval och Reval Mini är gamla modeller som det knappast råder någon hype omkring. Varför då inte ge de övriga, nyare skrovformerna nya namn för att markera att det är en utveckling av modellprogrammet.
Ett lite "eljest" sätt att marknadsföra sig på. :)
 
Ja visst är det ett lite konstigt val att ge en ny kajakmodell ett namn så likt andra befintliga modeller. TAHE Greenland och Greenland T är nog så populära modeller att de vill dra lite positiva förväntningar på det namnet. Om de väljer att lägga den i sitt Zegul-märke så är ju det i sig en tydlig skillnad mot de andra två.

Men när det gäller TAHE Reval "serien" har jag verkligen undrat hur de tänker; Reval, Reval Mini, Reval Mini LC, Reval Midi och Reval Midi PE. Det är en blandning av olika skrovformer vilket är ganska knepigt att reda ut om man inte är en mer än genomsnittlig nörd.
Reval och Reval Mini är gamla modeller som det knappast råder någon hype omkring. Varför då inte ge de övriga, nyare skrovformerna nya namn för att markera att det är en utveckling av modellprogrammet.
Ett lite "eljest" sätt att marknadsföra sig på. :)

Greenland är väl mer familjenamnet medans GT är modellen. I Zegul sortimentet finns redan en Baidarka GT och nu finns även en Greenland GT

Annars är väl GT en bil och Greenland det mest uttjatade ordet i kajakvokabulären skulle grönlänarna fått pengar varje gång någon i kajakbranchen använt ordet greenland skulle dom tveklöst varit väldigt rika nu

Tahe är i första hand ett teknikinriktat företag fokuset ligger på tillverkningen. Man har ett stort antal anställda i produktionen. Och man försörjer ett stort antal familjer. Förutom egen tillverkning har man även en stor legotillverkning

Detta gör dock att marknadsföring kanske inte riktigt är på topp ibland av förklarliga själ. Dock försöker man förstås jobba med markandsföringen men eftersom produktionen tar tid hinner man inte med riktigt med.

Till skillnad från många konkurenter som bara är rena försäljningskontor helt utan egen tillverkning. Utan all tillverkning är utlagd på externa tillverkare

Trapper var också ett extremt teknikinriktad företag man lade ner förvånansvärt lite på marknadsföring utan kajakerna såldes mest genom muntillmun

Tack för bilderna behovet av mer volym framstår ju helt klart. Även om GTen har mer volym än dom föregående modellerna så är volym fortfarande låg. Här en bild på GTen och Trapper Albacore. Man ser klart att GTen är en slankare kajak
 

Bilagor

  • albagreen.jpg
    albagreen.jpg
    26.1 KB · Visningar: 2,693
Volym

Det talas mycket om volym i dessa sammanhang, men ingenstans kan man utläsa hur stor volym de olika modellerna har, det framgår mest hur mycket last i vikt de kan ta. När jag var spekulant på en Greenland T så var det en av frågorna jag behövde svar på, för att kunna jämföra med den kajak jag är van att lasta, men det var inte helt lätt. Jag kom efter en del letande fram till 280 liter. Jag tycker verkligen att tillverkarna skulle enas om ett sätt att mäta volym, och sen visa det.
Hur stor volym har GT?

/Måns
 
Det här med anpassning av grönlandskajaker

Det är inte konstigt att man måste anpassa kajakernas storlek. Europeer är större än grönlänningar. Gissar att dagens grönlänningar är större än de som levde på 1800-talet. T ex är Anas Acuta gjord efter en medelbritt på 60-talet men är idag snarare en kajak för de under medelstorlek. Storleksanpassning kan jag se ligger lite i grönlandstänken, de byggdes ju delvis efter kroppsmåtten.

Sen skiljer ju sig både storleken och formen sig ganska mycket på grönlandskajaker. Alla var inte 5,7m långa, 45 cm breda och ultralåga. Bla hade de som huvudsakligen fiskade större kajaker. På nordligaste delen av ön såg kajakerna mer ut som de de gör i östra Kanada.
 
Standardisering

Det talas mycket om volym i dessa sammanhang, men ingenstans kan man utläsa hur stor volym de olika modellerna har, det framgår mest hur mycket last i vikt de kan ta. När jag var spekulant på en Greenland T så var det en av frågorna jag behövde svar på, för att kunna jämföra med den kajak jag är van att lasta, men det var inte helt lätt. Jag kom efter en del letande fram till 280 liter. Jag tycker verkligen att tillverkarna skulle enas om ett sätt att mäta volym, och sen visa det.
Hur stor volym har GT?

/Måns

Jag skulle gärna se en standardisering på hur tillverkarna mätte volym och maxlast. Som det är nu så kan en kajak som är betydligt mindre i storlek(volym) av ett märke ha betydligt högre angivelse av maxlast än den större kajaken av annat märke.

Det blir betydligt enklare att jämföra då.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.