Zegul 520 Hv

Undrar om någon här har någon erfarenhet av Zegul 520 Hv. Har idag en Zegul 550 den är lite trång i sittbrunnen runt mina fötter. Letar nåt som är större för fötterna och en lite livligare kajak. Tänkte att en Zegul 520 hv kunde vara nåt. Har provat Arrow play och gillar den men är lite dyr.
 
Erfarenhet av Zegul 520 lv

Har bara provat lågvolymversionen men skrovet är samma. Zegulen är mycket mer kursstabil. Du måste kanta den ganska rejält innan den börjar svänga. Så den är inte som en Arrowkajak som svänger direkt.
 
Har du tittat på NDK romany? Inte heller riktigt billig men modellen har funnits länge och borde vara lätt att få tag på begagnad.
 
Jag har en 520HV, och i jämförelse med 550 så har den mycket mer plats för fötterna (ligger en 550 i trädgården här med). Jag har 45 och 47 på vinterneoprenskorna, inga problem...

520HV är mer riktningsstabil än Play men 520HV är inte tråkig på nåt sätt enligt mig, svänger bra på kant och fångar surf fint och det låga akterdäcket gör rollning busenkel. Jag upplever 520 ungefär som Tahe Greenland T fast med större plats för fötterna och lite mer initialrank, på kant känns de väldigt lika.
550 och 520 är ganska olika djur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.