Everest Kayak 520 Comp?

Trots att det fina vintervädret tycks bestå ett tag till, börjar man så smått att se fram mot kommande paddlingssäsong.

Förra året paddlade jag i en Everest Composite 505. Detta är en Stadium-brandad glasfiberversion av kajaken Five-O-Five från Point 65. Denna farkost fungerade utmärkt som nybörjarkajak och jag trivdes utmärkt.

I år verkar Stadium lansera en ny glasfiberkajak som de kallar för Everest Kayak 520 Comp. Är det någon som har en aning om vad det egentligen är för kajak som döljer sig bakom detta namn?
 
Hellre begagnat

Såg en Everest glasfiberkajak förra året, vet ej exakt modell, men var inte direkt imponerad av kvalitén. De har snålat in på material och detaljer. Kändes vek/mjuk i materialet. Paddeln och kapellet var väl inget speciellt heller. Har du de 13-15000 tycker jag det är bättre att försöka hitta någon begagnad kvalitetskajak på blocket här i vår. Tror du får mera kajak för pengarna. För runt 10000 brukar man kunna fynda hyfsade kajaker (Trapper, P65 etc) och lägger du ner resten av pengarna på ett vettigt neoprenkapell (1100) och en delbar glasfiberpaddel i 1500 kr-klassen har du ett paket som vida överstiger Everest-paketet.

Men viktigast av allt är att du provar kajaken innan köp. En handlare som inte tillåter provning är klart oseriös. Ta någon annan. En oprovad kajak kan vara grisen i säcken, även om du vet ungefär vilken skrovtyp du föredrar.

Lycka till

AV
 
Jag skulle passa mig väldigt noga för att köpa en begagnad point 65, (om nu p65 står för point).

Då de i och med flytten till Kina har haft stora problem med kvalliten så vet man inte riktigt vad man köper.
 
Tillverkad av Tahe Marine

Fr.o.m. 2010 är det en ny tillverkare av Everestkajaker. Kvaliteten är likvärdig med Tahe's sortiment. Fråga gärna efter möjlighet att provpaddla.

Mvh, Mats
 
Senast redigerad av en moderator:
Fr.o.m. 2010 bygger Tahe Marine åt Stadium. Kvaliteten är likvärdig med Tahe's sortiment. Fråga gärna efter möjlighet att provpaddla.

Mvh, Mats (Tahe Marine Sverige)

Ok, då kanske de numera är bättre. Det var förra året jag såg denna Everestkajak och blev måttligt imponerad. Blir nog bättre nu, så provpaddla och känn. Men köp en vettigare paddel. En paddel med aluminiumskaft och plast?blad på 1300g är lite som att springa i sandaler. Det går, men är fruktansvärt obekvämt i längden. Ner till kilot och styva kompositblad är ett minimikrav. Eller snida en GP. Alu-paddeln kan ju bli delbar och åka bakdäck.

Betula: Visste jag inte. Hade för mig att Point 65 ändå var hyfsade kajaker i mellanklassen, de jag sett iaf. Men tiderna förändras. Själv kör jag hemmabygge, då vet man vad man har.
 
Senast ändrad:
kajaktiv säljer ut fjolårets demo båtar till bra priser. otroligt hjälpsamma och dom ser till att du får en båt och paddel som passar dig. man går altid därifrån med ett leende. handlar man på stadium måste man veta vad man ska ha mitt förtroende för stadium är 0 efter att dom lurade på svärgubben en vindjack när han skulle ha ett regnställ han var totalt genomblöt
 
Lite avvikande

uppfattning har jag när jag sett på specifikationen och bilden. Kajaken verkar rätt vettig och prisvärd men paddeln skulle jag helt klart byta. Om du kan titta på kajaken i butik och inte ser några uppenbara byggfel och sitter bra i den så kanske du skall slå till.

Men provpaddling provpackning etc är förstås alltid bäst.

Thure
 
Kajaken är ju snygg, (jag gillar vita kajaker)
Begagnad marknaden kan ju vara en ide, det har även just kommit andra riktigt prisvärda kajaker på marknaden.
Saker jag tror man ska kolla lite nogrannare innan köp.
Att det är tätat ordentligt då det är genomgående skruvar för pedalerna vilka får utstå en del tryck.
Att man sitter bra då ryggstödet redan är i sitt bakersta (kan man skriva så?) läge.
Att linhållarna på fördäck sitter helt rakt, den typen av linhållare har en förmåga att släppa corden om de sitter bara lite snett, och riktigt bökiga att få dit igen.
Och att det är ordentligt förstärkt där handtagen är fästa på detta sätt. Dock är det bästa så klart att bära i själva kajaken.

God jakt.
 
egenskaper?

Jag är på jakt efter en första kajak. Hyrde några gånger i somras. Jag vill ha nytt och denna har ju klart bra pris.

Vad vet man om egenskaperna? Vem har designat den?

Paddeln kan man ju någon annanstans.

Tack för info StenJJ
 
Jag är på jakt efter en första kajak. Hyrde några gånger i somras. Jag vill ha nytt och denna har ju klart bra pris.

Vad vet man om egenskaperna? Vem har designat den?

Paddeln kan man ju någon annanstans.

Tack för info StenJJ

Vänd dig till närmaste kajakhandlare som även paddlar aktivt och känner sina kajaker. Han eller hon borde ha bra kajaker i flera prisklasser. Då får du goda råd med....

Ha det!!

Mats
 
Vänd dig till närmaste kajakhandlare som även paddlar aktivt och känner sina kajaker. Han eller hon borde ha bra kajaker i flera prisklasser. Då får du goda råd med....

Ha det!!

Mats

Det var ju inte svar på min fråga... Har inte tid med att springa runt eller att jaga beg. Stadium ligger bra till för mig. Sten-Johan
 
Det var ju inte svar på min fråga... Har inte tid med att springa runt eller att jaga beg. Stadium ligger bra till för mig. Sten-Johan

Tyvärr kan jag inte svara på det just nu. Kan se om det går att få fram exaktare uppgifter. Verkar som den skulle vara mycket stabil och inte så snabb om jag får gissa. Helt OK som nybörjarkajak men som man kan utvecklas med. Du har dock någon månad att "spinga omkring" innan isen släpper. :)

Svaret syftade snarare till att 13 000 är mycket pengar, så kanske man vill ha lite mer underlag för beslut än någons objektiva utlåtande. Lite som att köpa ett par byxor utan att prova men frågan någon annan hur de känns.(lite överdrivet). Det är värt jättemycket att åtminstone diskutera köpet med en expert.

Jag träffade flera personer på Vildmarksmässan som hade haft bråttom och köpt billigt under hösten utan hjälp av någon "expert". Att döma av vad de köpt anar jag att de köpt helt fel och hade valt något helt annat om de pratat med riktiga handlare som kan kajaker.

Hoppas detta är av lite mer hjälp....

Ha det gott!


Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jakerlund Everest kayak 370 s10 Paddling allmänt 3
filmjölk Everest Multi Kayak. Något att ha? Paddling allmänt 25
Sungame Everest Kajak från Stadium Paddling allmänt 18
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
Ninna789 EVEREST 505 COMPOSITE eller annan kajak? Paddling allmänt 4
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
pete_d Everest vantar o jacka Paddling allmänt 0
niklas104 Everest v 505 Paddling allmänt 12
JohanBj Stadiums kajak Everest? Paddling allmänt 9
Robtrek Beautiful and remote packraft / kayak route in Sweden? Paddling allmänt 8
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Hamplan Sökes: turförslag kayak, 3-4 dagar Paddling allmänt 2
Muir Kayak Trip Planning - Bohuslan Coast Paddling allmänt 9
vante Oru ihopfällbar Kayak hållbarhet? Paddling allmänt 1
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
bdonner Kom med på Hangö Sea Kayak Gathering Paddling allmänt 0
Jimmy M Erf av Sandiline Dry Suit Kayak Pro? Paddling allmänt 2
Stuvarn Bumfortable Kayak Seat Paddling allmänt 0
utsidanjok Go Kayak Raid 2010 - paddelorientering Paddling allmänt 1
Frøslee Malmö 24 hour kayak challenge Paddling allmänt 5
bdonner HSKG '10 - Hanko Sea Kayak Gathering! Paddling allmänt 0
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Nordanljus.se [recension] Clas Ohlsson Kayak Paddling allmänt 1
Karlaugust Garkast kayak Paddling allmänt 2
kmj75 Noen som har erfart SIPRE Millennium Kayak? Paddling allmänt 0
kmj75 Can I rent a kayak in Antalya ( Tyrkia) ? Paddling allmänt 0
mardfelt Kayak-rekord Paddling allmänt 11
Felan Seguin Kayak från Woodenboat, erfarenheter? Paddling allmänt 0
Hutt Nya filmklipp, Kayak USA Paddling allmänt 0
urman Kayak kite Paddling allmänt 2
niilo Arctic Sea Kayak Race (ASKR): ny sajt uppe Paddling allmänt 0
wimp Paddla Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 3
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
madnick Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 1
Kayak med segel, funkar det? Paddling allmänt 3
Caroline Henriksson Erfarenheter av WIG Mira 520 Paddling allmänt 0
Lgm Zegul 520 Hv Paddling allmänt 3
plush Skim dex / Galasport metax 520? Paddling allmänt 6
ulfbo Haj-Tech 520 Paddling allmänt 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.