Kayak-rekord

Jag undrar om det finns någon bra plats på nätet där man kan se olika former av paddelrekord i kayak. Det finns många långa passager utmed kuster under avslappnade former. Men hur ser det ut med sträckor över öppet hav?

Vore tacksam för tips!

Atlantrodds Niclas,,
 
Långfärd på öppet hav: Vad sägs om Franz Romer 1928 och Hannes Lindemann 1956. Båda korsade Atlanten i faltkajaker från Klepper, båda valde rutten Las Palmas till St Thomas.
Romer fortsatte mot New York trots en annalkande orkan och hördes aldrig av mer, Lindemann använde sin resa för att utveckla konceptet autogen träning ("hur undvika bli knäpp i extrema situationer" och lever än idag. Tilläggas kan att Lindemann året innan Klepperturen även korsade Atlanten i en urholkad trädstam ...

http://www2.utsidan.se/faltkajak/historik.htm


[Ändrat av Sven S 2004-05-14 kl 09:58]
 
flera...

Imponerande med urholkad trädstam över atlanten! Hur stor var den?
Förutom Lindemann och Romer, så tog även Peter Bray sig över atlanten 2001. Han paddlade dessutom, medan de övriga två använde sig av segel!
Övriga som kan nämnas: Ed Gillet - Californien till Hawaii, Paul Caffyn - runt hela australien, Jon Turk -Japan till Alaska.
Historiskt så blev aleuterna tvingade av ryssarna att paddla 1000-tals miles (vad det nu blir i svenska mil)utan att ens gå ur sina kajaker/baidarkor. De åt och sov i sina farkoster, samt jagade åt ryssarna för att inte få sina familjer mördade. En grönländsk kajak med inuit i kom även iland på Irland för länge sedan. Han dog dock kort efter landstigandet. Det finns även en möjlighet att han inte paddlade ända från Grönland, utan rymde från ett holländskt valfångarskepp.
 
Finns tydligen en kille som heter Shaun Baker.. Fast jag tror visst att han mest sysslar med forspaddling och sånt.
 
Bertil,
läs Lindemanns Alone at See, mest om kajakfärden men jag vill minnas han också skriver lite sin trädstams-turen från Liberia till Haiti.

Alla omnämnda i den här tråden har gjort fantastiska bragder men priset går nog till de utterjagande aleuterna - som inte gjorde det frivilligt. De påminner också om alla de prestationer som gjorts av urbefolkningar för hundra- eller tusentals år sen utan att kommas ihåg idag. Då drevs man av behovet av att överleva - få föda, fly, söka nytt land. Dagens high-tech-äventyrare med filmkontrakt och föredragsturné i sikte, utrustade med navigationssystem, sofistikerade material, internetuppkoppling, med mera är inte i samma klass. Peter Brays 27-fots kajak är inte direkt standardmodell ... http://news.bbc.co.uk/1/hi/wales/1529649.stm

[Ändrat av Sven S 2004-05-16 kl 21:56]
 
Ser rätt kul ut ändå med kajaken som Peter Bray använde. Måste vara mer vindfång än en canadensare! Hade faktiskt ingen aning om hur kajaken såg ut, så tack för bilden Sven! Ang huvudfrågan, så vet jag inte om det finns någon hemsida för "rekord". Jag har läst i olika tidningar, böcker och delgav lite här av vad jag läst. Vad jag undrar lite över är om "Alone at see" utges på engelska eller bara tyska? Vet att titeln är delvis engelska, men jag har för mig att jag hört att den bara är på tyska och det språket behärskar jag tyvärr inte.
 
Tjöta

Tjingeling i lingonskogen.

Det kanske är så enkelt att hitta de önskvärda sidorna, beroende på att det inte är så många som använder sina kajaker som atlantångare, utan smyger omkring längs kusterna (i möjligaste mån, åtminstone).

Hur som haver så verkar ju en del vara halvvägs in på hispan (där jag ju jobbar) vilket inte ger mycket utrymme för paddelträning, kan jag lova. Jag menar faltkajaker, trädstammar o.dyl, när vi andra tar flyget.

Lycka till med info letandet och hoppas att någon vet mer än jag åtminstone.
 
Ett par prestationer

Någon lista kan jag inte erbjuda, men väl ur minnet.
Först bör Nigel Foster nämnas. Han har korsat Hudson Bay. Derek Hutchinson korsade på 70-talet Engelska kanalen, samt har gjort försök i att paddla England-Norge. Paul Caffyn har gjort ett flertat korsningar; detta kan man läsa om i Dreamtime Voyage. Normannen Jan Fasting har försökt att paddla sträckan Norge-Grönland men har tyvärr fått ge upp. Jan Johansen försökte korsa Atlanten för ett par år sedan; tyvärr slutade det i tragedi.

Nåväl. Det roligaste prestationen står två Oskarshamnare för. De paddlade Oskarshamn-Estland i et Yoakim. När de väl kom i land i Estland, efter en tuff paddling, blev förundran stor hos de estländska myndigheterna som till en början inte trodde på kajakisterna. Men till slut fick de ta färjan tillbaka.
 
Såg för länge sen ett trevligt program i serien "Här har du ditt liv" med Lasse Holmqvist om en svensk kvinna som för många år sedan paddlade till Grönland i kajak, tror det var från Island.
Nån som vet mer om denna prestation?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Robtrek Beautiful and remote packraft / kayak route in Sweden? Paddling allmänt 8
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Hamplan Sökes: turförslag kayak, 3-4 dagar Paddling allmänt 2
Muir Kayak Trip Planning - Bohuslan Coast Paddling allmänt 9
vante Oru ihopfällbar Kayak hållbarhet? Paddling allmänt 1
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
bdonner Kom med på Hangö Sea Kayak Gathering Paddling allmänt 0
Jimmy M Erf av Sandiline Dry Suit Kayak Pro? Paddling allmänt 2
Stuvarn Bumfortable Kayak Seat Paddling allmänt 0
jakerlund Everest kayak 370 s10 Paddling allmänt 3
utsidanjok Go Kayak Raid 2010 - paddelorientering Paddling allmänt 1
Bam054 Everest Kayak 520 Comp? Paddling allmänt 32
Frøslee Malmö 24 hour kayak challenge Paddling allmänt 5
bdonner HSKG '10 - Hanko Sea Kayak Gathering! Paddling allmänt 0
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
filmjölk Everest Multi Kayak. Något att ha? Paddling allmänt 25
Nordanljus.se [recension] Clas Ohlsson Kayak Paddling allmänt 1
Karlaugust Garkast kayak Paddling allmänt 2
kmj75 Noen som har erfart SIPRE Millennium Kayak? Paddling allmänt 0
kmj75 Can I rent a kayak in Antalya ( Tyrkia) ? Paddling allmänt 0
Felan Seguin Kayak från Woodenboat, erfarenheter? Paddling allmänt 0
Hutt Nya filmklipp, Kayak USA Paddling allmänt 0
urman Kayak kite Paddling allmänt 2
niilo Arctic Sea Kayak Race (ASKR): ny sajt uppe Paddling allmänt 0
wimp Paddla Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 3
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
madnick Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 1
Kayak med segel, funkar det? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.