Everest Multi Kayak. Något att ha?

Hej. Är det någon som har någon erfarenhet av Stadiums kajak, Everest Multi Kayak? Eller synpunkter och åsikter. Den är tänkt att användas som lekkajak vid stranden men också för att paddla kortare sträckor i hav, sjöar och åar. Är detta något att satsa på för någon som inte vill lägga så mycket pengar på en kajak, eller ska man i så fall direkt gå på nån dyrare modell, t.ex. en point 65 nemo?

Är glad för alla svar //Filip
 
Med spö och mugghållare är den troligen trevlig att fiska från. Nu har jag bara hyrt diverse kajaker, men ska du paddla så bör du se dej om efter något längre och smalare för att komma framåt med glädje.
 
Med spö och mugghållare är den troligen trevlig att fiska från. Nu har jag bara hyrt diverse kajaker, men ska du paddla så bör du se dej om efter något längre och smalare för att komma framåt med glädje.

Men jag har inte tänkt att paddla mycket mer än 2-3 kilometer åt gången. Och om man inte vill lägga en massa pengar på en bättre kajak, kan inte detta vara bra då, eller skulle man lika gärna kunna slänga pengarna i sjön? (Skulle jag nog gjort med kajaken också :) )
 
Men jag har inte tänkt att paddla mycket mer än 2-3 kilometer åt gången. Och om man inte vill lägga en massa pengar på en bättre kajak, kan inte detta vara bra då, eller skulle man lika gärna kunna slänga pengarna i sjön? (Skulle jag nog gjort med kajaken också :) )

Kajaker varierar i bredd och längd. Men vanligt bland havskajaker är bredder mellan 50-60 centimeter, där 58-60 definitivt är märkbart brett, kanske inte alltför negativt ur prestandsynpunkt, men en gräns över vilken kajaken blir tråkigt bred. Denna kajak är 70 centimeter, så dne är till för något där man inte vill den skall vara tryggt stabil, utan märkbart mer stabil än vanligt.

Längden på havskajaker varierar också, men 480-580 är vanliga mått. Återigen är denna märkbart kortare, 290 centimeter. Måtten är på väg mot något annat än havskajak. Beteendet i kajaken blir därmed också något annat. Den är måttmässigt på väg mot en forskajak, men inte dit kommen heller.

Som annonsen säger, en multikajak, eller som en pessimist säger, en "varken eller kajak". Den kan vara hur trevlig som helst för dig, men utan att prova eller hitta någon du litar på som provat tar du en stor risk. Det går att hitta billiga kajaker som har mer traditionella mått, och därmed troligen beter sig mer som havskajaker brukar.

Men det är inget som säger att det är en traditionell havskajak du vill ha. Så enkelt, vill du ha en traditionell men billig havskajak är denna rimligen ganska annorlunda, baserat bara på att den avviker så mycket. Men den kanske ändå passar det du är intresserad av, går inte att säga utan att prova.

--- Mats ---
 
Mats forumlerade väl det hela mycket klokt så åk iväg till närmaste kajakhandlare/uthyrare och följ med på en "provapåpaddling" så får du både lite tips och dessutom känna på en nybörjarkajak av havskajaktyp. Efter det kan du ju provpaddla den där "multikajaken", förmodligen kommer du känna stor skillnad...

Vilket du sen föredrar är ju en helt annan sak men då vet du ju vad du ska lägga pengarna på
 
Paddlade faktisk den kajaken för ett par timmar sen och de e den första kajaken jag har paddlat så har ju inte så mycket att jämföra med, men tyckte den var väldigt lättpaddlad, ganska bra fart men en aning vinglig... Kan även tillägga att kapellet man får men är otroligt tight men de löste sig lätt genom att byta ut resåren som går runt den.
 
Priset sänkt till 2500:-

Billigt !

Är det dags att köpa eller ska man lägga slantarna på ett mer känt märke om man är ute efter nåt i denna storlek (Passar på biltaket och i garaget utanproblem och barnen orkar bära den ner till stranden etc...)

emil-119 Har du ytterligare kommentarer ???

/"nybörjare i kajak":)
 
För fiske

kanske den fungerar men paddelglädjen borde vara rätt begränsad med det längd-bredd förhållandet.

Thure
 
Om man är van vid kanadensare...

Jag upplevde en kort o knepig forskajak som ett under av fart och paddlingsglädje när jag första gången provade kajak, efter en barndom med kanadensarpaddling. Jättekul!!

Men samma kajak skulle vara olidligt trög och långsam och bänglig och dum jämfört med nästan vilken havs eller sjökajak som helst.

Ovanstående kajak kan säkert vara helt rätt köp med rätt inställning och förväntningar. Den kan också hålla slit-tiden ut om man har rätt användning och attityd för en sådan båt. Men det finns en risk att man tröttnar. Om fiskafänge finns, samt badande barn eller barnbarn, kan den nog hålla värdet. Om man blir biten på kajakpaddling och provar annat så vissnar nog intresset för just den kajaken rätt snart...
 
vidhåller fortfarande mitt tidigare svar att hänga med på en "prova på paddling" eller bara hyra en havskajak en gång. Så du får en referens mer än emils recension av kajaken som han klokt nog berättade att det var den enda han hade provat...

Så, om jag utrycker mig lite mindre diplomatiskt, jämfört med en riktig havskajak är denna s.k. mulikajak för 2500 inget du ens kan jämföra. Som att jämföra en s.k. 1000 kronors mountainbike från en stormarknad med en cykel där bara sadelstolpen kostar 1000 kr.

Därmed inte sagt att det är fel. Allt beror på vad man är ute efter. Därför ska du prova att paddla en "riktig" kajak först och sen denna och därefter malla ihop det med hur du tänkt dig din egen paddlingskarriär
 
Tack för svaren

Har haft egen (motor)båt sen jag var typ 7 år. Har i min ungdom i mitten och slutet av 70talet paddlat kanadensare rätt flitigt och i vuxen ålder provat kajak två ggr.

Första gången för kanske 12-15 år sedan i Stockholms skärgård på ett gruppmöte med kollegor där det fanns två havskajaker att tillgå.

Min uppgift var att ta mig ut till en Ö, en transport på cirka 100 meter vilket tog 10 minuter då den var liten och trång (kajaken alltså) och enligt utsago en "kvinnokajak" och därmed rank utav h....e.

Vid landstigningen var båda benen i alla fall helt bortdomnade, man jag var glad ändå!
Jag hade ju inte vält! Borde kanske säga att jag är inte rädd för vatten, bada eller få kallsupar och simmar som en fisk (Klumpfisk) ;)

Provade senare den andra som var en mer "normal" kajak vilken var helt OK i stabilitet.
Kommer inte ihåg mer än att de var glasfiberkajaker.

Har också för två år sedan provat en modernare lettisk kajak (Tror jag det var) i glasfiber vilken gick lätt, spårade bra och var stabil även om jag gick omkull då det var tävling mellan oss närvarande. Vi var många som som välte men jag upplevde det mer som orsakat av dålig paddlinsteknik/hantering...

Har surfat runt lite på www under helgen och kommit fram till följande.
Jag bör köpa tre kajaker, en SOT (sitontop) som farsan lånar ibland för fiske. en kort och bred när barnen och frun (med vattuskräck) ska låna, samt en smal och lång för havsnära paddling hos kompisen i Luleå. :)

Skämt åsido är det nog en "multi" jag är ute efter ("Kan allt men inte bäst på något") men kanske inte en kajak från stadium.

En kajakernas Honda Transalp (har en sån) Om någon därute vet vad det innebär. :)

Har under wwwsurfning ramlat in på några kortare rekreationskajaker i HDPE t e x.
Wilderness systems Pungo 100 120 eller 140
Old Town Kayaks Dirigo 120 eller 140
Venture kayak Flex 11 eller Easky 13

Har också sett att Point 65 har höstrea och då säljer en riktig kajak (nästan) NEMO för rimliga pengar kan detta vara nåt för mig tro!?

Nån där ute som testat nån av dessa !?

Göran
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sungame Everest Kajak från Stadium Paddling allmänt 18
jakerlund Everest kayak 370 s10 Paddling allmänt 3
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
Bam054 Everest Kayak 520 Comp? Paddling allmänt 32
Ninna789 EVEREST 505 COMPOSITE eller annan kajak? Paddling allmänt 4
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
pete_d Everest vantar o jacka Paddling allmänt 0
niklas104 Everest v 505 Paddling allmänt 12
JohanBj Stadiums kajak Everest? Paddling allmänt 9
Robtrek Beautiful and remote packraft / kayak route in Sweden? Paddling allmänt 8
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
majkelsson Tips sea kayak podcasts.com Paddling allmänt 0
Hamplan Sökes: turförslag kayak, 3-4 dagar Paddling allmänt 2
Muir Kayak Trip Planning - Bohuslan Coast Paddling allmänt 9
vante Oru ihopfällbar Kayak hållbarhet? Paddling allmänt 1
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
bdonner Kom med på Hangö Sea Kayak Gathering Paddling allmänt 0
Jimmy M Erf av Sandiline Dry Suit Kayak Pro? Paddling allmänt 2
Stuvarn Bumfortable Kayak Seat Paddling allmänt 0
utsidanjok Go Kayak Raid 2010 - paddelorientering Paddling allmänt 1
Frøslee Malmö 24 hour kayak challenge Paddling allmänt 5
bdonner HSKG '10 - Hanko Sea Kayak Gathering! Paddling allmänt 0
Katala behöver hjälp att hitta en kayak. Paddling allmänt 8
Nordanljus.se [recension] Clas Ohlsson Kayak Paddling allmänt 1
Karlaugust Garkast kayak Paddling allmänt 2
kmj75 Noen som har erfart SIPRE Millennium Kayak? Paddling allmänt 0
kmj75 Can I rent a kayak in Antalya ( Tyrkia) ? Paddling allmänt 0
mardfelt Kayak-rekord Paddling allmänt 11
Felan Seguin Kayak från Woodenboat, erfarenheter? Paddling allmänt 0
Hutt Nya filmklipp, Kayak USA Paddling allmänt 0
urman Kayak kite Paddling allmänt 2
niilo Arctic Sea Kayak Race (ASKR): ny sajt uppe Paddling allmänt 0
wimp Paddla Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 3
Bygga egen kayak?Köpa Ritningar? Paddling allmänt 11
madnick Arctic Sea Kayak Race Paddling allmänt 1
Kayak med segel, funkar det? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.