Everest v 505

Hej!


Undrar om någon har erfarenhet av denna kajak ??undrar då om den är bra eller dålig..

Jag är själv nybörjare på området , det jag vet är att jag söker en med lite större sittbrunns öppning ..
 
Frågetecken inför kajakköpet

Jag undrar med hur denna kajak ter sig. Farsan och jag var tänkt att dela på en kajak till att börja med, och eftersom vi båda är nybörjare hade vi planer på att starta upp med denna. Hur funkar det när det skiljer väldigt mycket i storlek mellan paddlare (han är 2 m och jag knappt 1,65.. osv), vad bör man fundera över innan kajakköpet osv.

Tacksam för svar.
 
Med så stor skillnad mellan er kroppsmässigt så kan jag med största säkerhet säga att ni kommer att hitta favoritkajaker som är olika. Glädjande nog för dig så har du antagligen fler modeller att välja på än din far.

Om ni har tänkt att köpa en billig kajak för att se om detta är något för er är det ju ännu billigare att hyra kajak och då kan ni dessutom välja modell utan att kompromissa.

red. stavfel
 
everest

Blev också lite nyfiken vad det är för kajak. Everest är ju stadiums eget märke så gå på och fråga dem. Det är väl ingen annan än de som säljer den med det namnet antar jag. Jag såg att de säljer en point 65 i plast, så de måste väl en leverantör till, eller? Är det nån som vet?
 
kolla här!

Jag hittade en gammal tråd här på utsidan, för drygt ett år sen avhandlades stadiums kajaksatsning. jag googlade bara "everest kajak". Där finner du svar på dina funderingar tror jag. Det gjorde jag i alla fall
 
Jag var på stadium igår för att kolla , och på detta stadium så visste de ingenting om kajaker ,åtminstone så visste jag som är nybörjare mkt mer.
det dessa tjejer visste var att deras var för lite längre turer och pointen en dagturs kajak..
Deras egen kajak får de in imorgon tisdag till butikerna..

Och point 65 är en picnic som jag har köpt inkl paddel, kappel , blir nog bra att träna på i sommar , så kanske man kan byta upp sig till nästa...
 
Re: kolla här!

jumpalärarn skrev:
Jag hittade en gammal tråd här på utsidan, för drygt ett år sen avhandlades stadiums kajaksatsning. jag googlade bara "everest kajak". Där finner du svar på dina funderingar tror jag. Det gjorde jag i alla fall


hittade din tråd
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37304

Men den handlade om Everest V41 från Estland. 505 är ju en plastkajak med helt annat utseende. Ser väldigt stabil ut. Någon som provat den?
 
Re: Re: kolla här!

JohanBj; sa:
jumpalärarn skrev:
Jag hittade en gammal tråd här på utsidan, för drygt ett år sen avhandlades stadiums kajaksatsning. jag googlade bara "everest kajak". Där finner du svar på dina funderingar tror jag. Det gjorde jag i alla fall


hittade din tråd
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=37304

Men den handlade om Everest V41 från Estland. 505 är ju en plastkajak med helt annat utseende. Ser väldigt stabil ut. Någon som provat den?


Ok! Jag hakade upp mig på namnet everest. Här i småland har jag inte sett kajaker på Stadium tidigare så jag trodde det var samma.

Jag frågade en som jobbade på Stadium och hon sade:
-"det var nån som sade att vi skall säga att dom är vingliga...typ"

Själv håller jag på och paddla in en lågpriskajak i glasfiber, sandwich dessutom. Seabird Northsea. det är ju ingen Lisa, men skön att softa i.
 
Slutsatsen är väl att man bara ska köpa kajak på Stadium om man vet exakt vilken modell man ska ha. Annars skulle jag föreslå en handlare som vet någonting om paddling och där man kan provpaddla.
 
Oavsett prislapp eller modell så tycker jag att nybörjare utan egen erfarenhet bör fråga i kanotklubben, butiken eller hos uthyrare. Att veta mera gör att man känner sig något mindre vilsen i den modellflora som finns.
Sen är nog någon och egen viktigare än rätt och svindyr. Trots allt handlar det mest om att ha kul.

go tur
 
Nu när ni haft era evrest kajaker ett tag, finns det då någon av er som kan göra ett utlåtande om kajaken? en recenssion skulle ju inte vara fel.
 
Tankar om everest kajaken

Hej jag äger en everest 505 plast min erfarenhet är begränsad när det gäller kajkpadling kan nog bara säga att jag paddlat 6 olicka typer varav några är plast . För mej finns bara plast då vi lika ofta ligger i trånga åar som öppna vatten bor nämligen i närke.Om man jämför med en point 65 plast så är den mer v-bottnad och lite orolig men stabiliserar sig med packningen och fart , Everesten är väldigt grundstabil och är mer flatbottnad men är nog inte lika lättpaddlad .Sittbrunnen är stor på everesten vilket gör det lätt att ta sig i och ur när man är lite större eller stel i kroppen. Det paketpris som stadiom har är väldigt bra och jag tycker jag är nöjd med det jag fått.
Om jag ville lägga 15000 så skulle jag nog köpt en annna men vilken är jag inte säker på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.