[recension] Clas Ohlsson Kayak

Här kommer en del synpunkter från en total amatör som inte fattar någonting om kajakpaddling (någon tänker -"bra inledning"). Jag köpte kajaken för att se om det över huvudtaget finns någon charm i att guppa omkring på älvar och dyligt och svaret är: JA.

I mina dagar har jag paddlat Kanadensare och testat på en uppblåsbar dito. Kostnad: 10.000kr. Och den var tamejfan helt värdelös. Den vek sig om man var en och den sjönk om man satt två i den. Iofs väger vi båda 100kg men en totalvikt på 200kg torde inte vara något problem för någon kanadensare eller?

Denna KAJAK har en maxvikt på 125kg, kräver en speciell pump och du får inte med någon paddel. Allt går att köpa från Clas Ohlsson och kostar runt 1300kr med allt.

Kajaken består av tre delar. Ett uppblåsbart underlägg som sätts i sittbrunnen, en insida som blåses upp med pump samt ett överdrag i tyg.

RECENSIONEN

Att paddla långa sträckor i denna är uteslutet. Jag beskriver mig själv som monstruöst stark i axlarna men dom tog ändå slut ganska så snabbt (en mil per dag kanske man kan klara). Den lilla skråddan i botten gjorde ingen som helst nytta ty jag snurrade omkring på vattnet ganska mycket. Fladdrigt var ordet.

Mina 100kg bär kajaken upp utan tillstymmelse till problem. Sittbrunnen är kanonskön för tillochmed en snubbe med kanonbred rumpa som mig själv och paddeln lämnar ingenting att önska enligt mig.

Sittbrunnen läcker dock in vatten vid dragkedjan (som håller ihop överdraget som ska skydda benen mot väta) och det kan vara något irriterande.

SLUTSATS

- Som flytring är denna kajak kanonbra. Jag kan utan omsvep rekommendera denna för alla fiskare. Den flyter, är stabil samt är enkel att paddla ut med.

- Tänker du leka lite i någon random älv eller fors kan denna vara rolig att ha att göra med. Dock slog jag i sten mer rumpan ett par vändor förra veckan och det var inte så skönt.

- För att paddla någon kilometer kan den fungera.

- Havskajak? Jooo... om du inte har något problem med att SUGAS NER PÅ HAVETS BOTTEN OCH DÖ! Detta är en leksak men en ganska prisvärd sådan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mielo Ny recension.. Paddling allmänt 1
david_pers Erfarenhet av Clas Ohlsons Kajak ProAqua? Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.