Kajaken Everest V505 från Stadium

Efter många veckors velande och minutiös koll på Blockets begagnade utbud har jag nu slagit till på en Everest V505 från Stadium. 505 cm lång, 60 cm bred, 27 kg polyeten.
http://www.stadium.se/is-bin/INTERS...il-Start?ProductUUID=HNbCROinJs4AAAEYUF8mQlNG
Jag har naturligtvis inte mycket att jämföra med, men är efter en kortare skärgårdstur mycket nöjd. Stadium har maj månad ut ett erbjudande där man får 20 % rabatt om man tecknar sig för ett Stadium card. Man får därmed kajak, paddel och kapell för knappa 6400 kr. Jag antar att för många som för mig var det en sån här eller ingen kajak alls, i och med de jämfört höga priserna på andra nya och begagnade kajaker, och skulle nu inte detta vara världens bästa kajak så är den i alla fall bättre än ingen kajak alls.
Någon annan som slagit till på en Everest V505?
 
Oslagbart pris för att börja paddla. Är själv sugen på kajak. Enda nackdelen med denna typ av kajaker är att de är så svåra att förvara och transportera (>5m) om man bara har tillgång till cykel och buss/tåg samt lägenhet att förvara i. Men till detta pris kanske man skulle våga låsa fast den i ett träd någonstans?
 
Slog till på en v505 häromdagen och hoppade på 20%-tåget. La till en hel del prylar som sittbrunnskapell när kajaken inte används, vattentäta fickor för mobil och kamera, ett säkerhetspaket med bla pump, en paddelflottör och ett stativ för transport på biltaket(Eckla), plus en del smågrejer som jag inte kommer ihåg nu. Totalt landade jag under 8000 spänn och då har jag fasen plockat på mig hyggligt med grejer. Första inköpet gav som sagt en 20%-ig rabatt. Har också kollat upp marknaden efter lite billigare kajaker men denna verkar svår att slå. Känns som mycket för pengen, helt klart. Att den dessutom, enligt personalen på stadium visserligen, tillverkas i samma fabrik som point 65 känns väl rätt bra. På insidan av kajaken satt en lapp där Johan Wirsén (point 65 bla) uppgavs vara designer av kajaken.
Man får vad man betalar för såklart men att dunka på med en förstakajak uppåt 20 loppor direkt känns sådär. Och begmarknaden är ju död, i alla fall i mitt närområde. Som ingångskajak och framtida andrakajak borde denna verkligen ha sin plats och köpare till det priset. Hade dessutom turen att hitta en kajakkunnig säljare vilket var guld värt för en nybörjare som bara prövat ett par gånger.
Heders till Stadium, faktiskt.
Kul att du var nöjd med kajaken, ska testa min inom kort.
 
Går det att hitta information om den här rabatten nånstans? Jag är själv lite sugen på deras Composite 505 och 20% på 12000 pix är ju inte att fnysa åt :)
 
Någon som testat någon av dessa och kan jämföra med dyrare alternativ?
Verkade ju vara ett kap om man ser till priset.
 
Everest v505

Hej!
Även jag slog till på en everest v505 med rabatt och allt. Jag köpte till en mängd grejer men hamnade ändå runt 8500 kr. jag har hållt på att leta en hel del på internet, men aldrig hittat någon , varesig begagnad eller ny som verkar kunna mäta sig mot det här priset.

Man kan ju fråga sig hur kvaliten är på en sådan billig kajak, men enligt försäljarn hade det bara några timma tidigare varit inne en kajakuthyrare som hade provat kajaken. Enligt honom var den extremt värd pengarna:). Den ända nackdelen var att den kunde vara lite buklig på skrovet, men det räta ut sig genom att man la den i solen.

jag hoppas att försäljaren hade rätt, för då kommer jag absolut inte ångra köpet:p

Oskar
 
bucklor och sol

Man kan ju fråga sig hur kvaliten är på en sådan billig kajak, men enligt försäljarn hade det bara några timma tidigare varit inne en kajakuthyrare som hade provat kajaken. Enligt honom var den extremt värd pengarna:). Den ända nackdelen var att den kunde vara lite buklig på skrovet, men det räta ut sig genom att man la den i solen.

Jag tycker man skall ställa högre krav än så! Jag skulle inte ge en femhundring för en kajak som ändrar form i solen, det är ju pinsamt att höra att sådana försäljningsargument används! Hur blir det om man lägger en sådan kajak i hållare på biltaket? måste man lägga den i solen en stund innan man paddlar då? Varför förvarar inte stadium sina kajaker i solarier, så slipper de sälja buckliga kajaker?

D.
 
Hmm.. Om det visar sig att kajaken blir skev av sol efter en sommar är 6000 rätt mycket pengar. Men det vet man ju inte förrns man prövat.
 
Senast ändrad:
Jag tycker man skall ställa högre krav än så! Jag skulle inte ge en femhundring för en kajak som ändrar form i solen, det är ju pinsamt att höra att sådana försäljningsargument används! Hur blir det om man lägger en sådan kajak i hållare på biltaket? måste man lägga den i solen en stund innan man paddlar då? Varför förvarar inte stadium sina kajaker i solarier, så slipper de sälja buckliga kajaker?

D.

Bucklor i solen har jag läst även drabbar Prijons HTP-kajaker. Är det ett frekvent problem? Är det ett problem?
Är 3lagers plast också drabbade av värmebucklor eller är de (nästan) lika stadiga som glasfiber mfl? (ex vissa point65, zegul mfl)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.