Frakta kajaken vintertid

Hej!

Jag har just gått och köpt första bilen och behöver därmed inte förlita mig på andra(s) vad gäller frakt av kajaken i framtiden. Underbart! Extra underbart då jag och flickvännen nyligen bosatt oss i Vesterålen (strax norr om Lofoten).

Så till frågan. Bilen ska hämtas i Sverige och med kajaken på taket köras över gränsen, Narvik och vidare hit ur. Är det något särskilt man bör tänka på när man fraktar kajaken på vintern? Tänker att det blir rätt kallt där uppe på taket..och rätt snabba väderomslag när man kommer ner i fjordarna. Eller är det bara tuta och köra? Kanske en dum fråga detta, men jag frågar hellre än gång för mycket..

Kajaken i fråga är en Tahe Marine Greenland Touring i glasfiber.

Tacksam för råd!

L
 
Skall du importera något till Norge, så finns väl uppenbar risk att norska tullen kan ha synpunkter på det?
 

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag tror inte att du behöver vara orolig för kajaken, det skall till väldigt stora (och snabba) omslag i vädret för att den skall ta stryk. Jag är inte säker på att ens en förflyttning från sommar i Saharaöknen till vinter i Sibirien på två minuter är illa nog...

Personligen skulle jag vara mer orolig över bilen: ryktet gör gällande att det tas ut en saftig avgift när man importerar bilar till Norge. Och ungefär det samma kan tänkas gälla kajaken: du kan tänkas åka på att betala en tullavgift, moms och lite annat för den.


Det mest bisarra jag läst vad gäller vad man tar in i Norge är ett svenskt par som var ute på långsegling. De hade seglat halvvägs upp för den norska kusten innan det blev höst. Så de fixade en plats på land i en hamn, lyfte upp båten och åkte hem till Sverige. När de kom tillbaka på våren, och skulle fortsätta sin segling, ville den norska staten ha moms på den till Norge importerade segelbåten. De var tvungna att betala, och fick inte tillbaka pengarna när båten senare exporterades från Norge.
 
Temperaturen är nog inget du behöver bekymra dig över för kanoten på taket. Däremot kan nosen bli "sandblästrad" under en långa färden om du har otur. Vik en kartongbit runt stäven som vaddering och tejpa sedan byggfolie (kraftig och seg plastfilm) runt kanoten så är den bra skyddad. Använd lina ned både fram och bak...
 
Grattis

till fin kajak och grymma paddelvatten. Vad det gäller frakten är det bara att tuta och köra!!!
 
Hej igen!

Tack för era svar och varningsflaggor!
Jag kommer att följa era råd men lär nog tuta på tullen på väg över =) Nämen, det ska nog inte vara några problem varken med bil eller kajak hoppas jag. Har haft med mig den över gränsen förut utan att det uppmärksammats av lagen, och vad gäller bilen ska det vara lugnt så länge det inte är fasta tjänster man har.

Sedan vad gäller förvaringen hade jag tänkt bygga någon sorts hissanordning i carporten som står på gården. Jag tolkar av era svar att det inte heller i det fallet är någon fara vad gäller väderomslag (förutom eventuella stormar då).

Allt gott,

L
 
Hej igen!

Tack för era svar och varningsflaggor!
Jag kommer att följa era råd men lär nog tuta på tullen på väg över =) Nämen, det ska nog inte vara några problem varken med bil eller kajak hoppas jag. Har haft med mig den över gränsen förut utan att det uppmärksammats av lagen, och vad gäller bilen ska det vara lugnt så länge det inte är fasta tjänster man har.

Sedan vad gäller förvaringen hade jag tänkt bygga någon sorts hissanordning i carporten som står på gården. Jag tolkar av era svar att det inte heller i det fallet är någon fara vad gäller väderomslag (förutom eventuella stormar då).

Allt gott,

L
Jag försökte med taljor, men det blir lätt trögt. Min lösning blev rep mellan krokar.
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/2010/10/kajakforvaring-i-garaget/
Sedan dess har vi flyttat så nu är det krokar på väggen med rörisolering som kajakerna ligger på sidan på eftersom garageporten går i taket..
 
Jag drog fast vanliga lastremmar i bjälkarna i taket i carporten. Den bredare sortens remmar, självgängande skruv och några rejäla brickor. Jag vek remmarna dubbla där de skulle skruvas fast och drog två skruv rätt igenom på varje sida, med brickorna utanpå för att ge rejält med friktion.

Jag saknar den lösningen innerligt idag, när jag flyttat från den. Jag backade in bilen med kajak, lossade fastspänningen och drog en rem under ena änden. Att lyfta ena änden av kajaken är problemfritt. Därifrån bara att dra åt remmen och upprepa manövern i andra änden. Kajak upphängd. Det tog inte mer än ett par minuter att lasta/hänga upp kajaken, ensam. Lika lätt att få ner, bara att släppa ner direkt på takräcket.

Materialkostnad runt femtiolappen (Biltema har helt passabla remmar) och total tid för arbetet strax över halvtimmen.
 
När jag flyttade till Glomfjord blev kajaken full med vatten under den långa färden. En rekommendation är att kolla om den tar in vatten.

När det gäller bilen ska du ha ett dokumenterat tillfällig vistelse i Norge. Provanställning klassas som fast anställning. Du ska kunna styrka din tillfälliga vistelse med papper som ska vara i bilen. Det är din vistelse som räknas. Inte bilens. Max ett år sen ett år till på dispens. Min hyresvärd såg till att fixa till så att mitt bostadskontrakt var tillfälligt. Därigenom var min vistelse det också.
 
måste han ens säger något till tullen? kanske lite ful sätt men personligen hade jag bara sagt att jag var på väg till semestern - inte så otroligt med tanke på sorts av kajak och målet Lofoten.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips