Frakta kajaken vintertid

Hej!

Jag har just gått och köpt första bilen och behöver därmed inte förlita mig på andra(s) vad gäller frakt av kajaken i framtiden. Underbart! Extra underbart då jag och flickvännen nyligen bosatt oss i Vesterålen (strax norr om Lofoten).

Så till frågan. Bilen ska hämtas i Sverige och med kajaken på taket köras över gränsen, Narvik och vidare hit ur. Är det något särskilt man bör tänka på när man fraktar kajaken på vintern? Tänker att det blir rätt kallt där uppe på taket..och rätt snabba väderomslag när man kommer ner i fjordarna. Eller är det bara tuta och köra? Kanske en dum fråga detta, men jag frågar hellre än gång för mycket..

Kajaken i fråga är en Tahe Marine Greenland Touring i glasfiber.

Tacksam för råd!

L
 
Skall du importera något till Norge, så finns väl uppenbar risk att norska tullen kan ha synpunkter på det?
 
Jag tror inte att du behöver vara orolig för kajaken, det skall till väldigt stora (och snabba) omslag i vädret för att den skall ta stryk. Jag är inte säker på att ens en förflyttning från sommar i Saharaöknen till vinter i Sibirien på två minuter är illa nog...

Personligen skulle jag vara mer orolig över bilen: ryktet gör gällande att det tas ut en saftig avgift när man importerar bilar till Norge. Och ungefär det samma kan tänkas gälla kajaken: du kan tänkas åka på att betala en tullavgift, moms och lite annat för den.


Det mest bisarra jag läst vad gäller vad man tar in i Norge är ett svenskt par som var ute på långsegling. De hade seglat halvvägs upp för den norska kusten innan det blev höst. Så de fixade en plats på land i en hamn, lyfte upp båten och åkte hem till Sverige. När de kom tillbaka på våren, och skulle fortsätta sin segling, ville den norska staten ha moms på den till Norge importerade segelbåten. De var tvungna att betala, och fick inte tillbaka pengarna när båten senare exporterades från Norge.
 
Temperaturen är nog inget du behöver bekymra dig över för kanoten på taket. Däremot kan nosen bli "sandblästrad" under en långa färden om du har otur. Vik en kartongbit runt stäven som vaddering och tejpa sedan byggfolie (kraftig och seg plastfilm) runt kanoten så är den bra skyddad. Använd lina ned både fram och bak...
 
Grattis

till fin kajak och grymma paddelvatten. Vad det gäller frakten är det bara att tuta och köra!!!
 
Hej igen!

Tack för era svar och varningsflaggor!
Jag kommer att följa era råd men lär nog tuta på tullen på väg över =) Nämen, det ska nog inte vara några problem varken med bil eller kajak hoppas jag. Har haft med mig den över gränsen förut utan att det uppmärksammats av lagen, och vad gäller bilen ska det vara lugnt så länge det inte är fasta tjänster man har.

Sedan vad gäller förvaringen hade jag tänkt bygga någon sorts hissanordning i carporten som står på gården. Jag tolkar av era svar att det inte heller i det fallet är någon fara vad gäller väderomslag (förutom eventuella stormar då).

Allt gott,

L
 
Hej igen!

Tack för era svar och varningsflaggor!
Jag kommer att följa era råd men lär nog tuta på tullen på väg över =) Nämen, det ska nog inte vara några problem varken med bil eller kajak hoppas jag. Har haft med mig den över gränsen förut utan att det uppmärksammats av lagen, och vad gäller bilen ska det vara lugnt så länge det inte är fasta tjänster man har.

Sedan vad gäller förvaringen hade jag tänkt bygga någon sorts hissanordning i carporten som står på gården. Jag tolkar av era svar att det inte heller i det fallet är någon fara vad gäller väderomslag (förutom eventuella stormar då).

Allt gott,

L
Jag försökte med taljor, men det blir lätt trögt. Min lösning blev rep mellan krokar.
http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/2010/10/kajakforvaring-i-garaget/
Sedan dess har vi flyttat så nu är det krokar på väggen med rörisolering som kajakerna ligger på sidan på eftersom garageporten går i taket..
 
Jag drog fast vanliga lastremmar i bjälkarna i taket i carporten. Den bredare sortens remmar, självgängande skruv och några rejäla brickor. Jag vek remmarna dubbla där de skulle skruvas fast och drog två skruv rätt igenom på varje sida, med brickorna utanpå för att ge rejält med friktion.

Jag saknar den lösningen innerligt idag, när jag flyttat från den. Jag backade in bilen med kajak, lossade fastspänningen och drog en rem under ena änden. Att lyfta ena änden av kajaken är problemfritt. Därifrån bara att dra åt remmen och upprepa manövern i andra änden. Kajak upphängd. Det tog inte mer än ett par minuter att lasta/hänga upp kajaken, ensam. Lika lätt att få ner, bara att släppa ner direkt på takräcket.

Materialkostnad runt femtiolappen (Biltema har helt passabla remmar) och total tid för arbetet strax över halvtimmen.
 
När jag flyttade till Glomfjord blev kajaken full med vatten under den långa färden. En rekommendation är att kolla om den tar in vatten.

När det gäller bilen ska du ha ett dokumenterat tillfällig vistelse i Norge. Provanställning klassas som fast anställning. Du ska kunna styrka din tillfälliga vistelse med papper som ska vara i bilen. Det är din vistelse som räknas. Inte bilens. Max ett år sen ett år till på dispens. Min hyresvärd såg till att fixa till så att mitt bostadskontrakt var tillfälligt. Därigenom var min vistelse det också.
 
måste han ens säger något till tullen? kanske lite ful sätt men personligen hade jag bara sagt att jag var på väg till semestern - inte så otroligt med tanke på sorts av kajak och målet Lofoten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ironlinda Frakta kajak till nordnorge? Paddling allmänt 1
Mezzner Frakta kajak med tåg? Paddling allmänt 16
Kajakob Cykelkärra för att frakta en kajak. Paddling allmänt 7
fafner Frakta kajak Paddling allmänt 8
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.