Akta ryggen!
Förut och nån enstaka gång numera när jag ska lasta på och av min gamla dubbelkajak, (Otter Explorer 40kg!)
så använder jag mig av ett rör ca 1m långt som jag sticker in i det främre lasthållarröret. Röret har jag bankat ovalt så det inte snurrar och den del som sticker ut är svagt uppåtböjt.
Jag lägger eller kör fram kajaken på vagn jämsides med bilen, tar och lyfter upp kajakfören på röret, ser till att den inte glider av eller mot bilen, tar bort vagnen, går till aktern och lyfter upp den på bakre lasthållarröret. Sen är det bara att väga in kajaken till rätt position, binda fast och åka.
GLÖM bara inte att ta bort röret !!!!!
Avlastning i omvänd ordning.
Röret som jag använder är ett tjockväggigt rostfritt rör som jag hittade på Storsjöns botten för länge sen. Aluminiumrör blir för klent, det duger inte för tunga kajaker. Om det skulle vika sig så är det inge kul längre!
Numera har jag en Citroën som man kan säga åt att ligga på mage, då blir det inte så högt att lyfta. Dessutom kör jag med lätta träkajaker. Den tyngsta jag lastar väger under 21kg! Hon är däremot 560cm lång och lite knepig att hålla i när det blåser.
Som sagt, var rädd om ryggen, ryggskott och diskbråck är INTE trevliga.