Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken

Efter att ha varit livrädd för att sätta mig i en kajak igen har jag paddlat kajak i stort sett varje dag eftersom det har varit så fint väder. Jag är inte längre rädd för roddbåtar, motorbåtar däremot njae.
Jag har t o m provrollat och jag dog inte ;) (rent uppenbarligen). Nu är jag beordrad att hålla mig på land p g a överansträngning. Jag har paddlat så mycket att jag har fått en inflammation i ett muskelfäste :( Att överansträngda muskler och ben kan göra så j-a ont!!!

Hursomhelst, jag gillar paddling, jag gillar kajaker, jag gillar också prylar som kanske eventuellt ibland men inte alltid kan göra livet enklare eller om jag ska vara ärlig, jag faller lätt för nya ryggor och sånt. Nu är jag väldigt petig med utrustning. Det tog lång tid att hitta RÄTT flytväst, och annat som har med personliga preferenser att göra. Nu kollade jag i Addnatures nyhetsbrev (och jag har ingen anknytning till Addnature) och de säljer en rygga med solceller (!) där man tydligen kan ladda sin ipod under vandring. Alltså, mycket har jag upptäckt när jag väl har skaffat det att nämen det här var ju fruktansvärt bra och praktiskt men vissa grejer, det är en djungel. Inte lätt ens när man har paddlat i några år.

När jag skulle köpa min nya kajak tidigare i år var det ingen som prånglade på mig utrustning jag nu känner var onödig. JAg ska köpa en ny paddel, det är väl allt. De ville inte automatiskt sälja det dyraste heller. Det där och det behöver du inte och det tycker jag är proffsigt.
Men nu, när det svämmar över av grejer, ja man undrar ju om man väljer rätt eller inte och hur eller vilken vägledning man kan få. Det var ju lite som ole dole doff att köpa kajaken. Nota bene, jag är nöjd med kajaken.
 
Om du ska köpa ny paddel! Testa en vinge vettja! Började sent med vinge för ca 3 år sen å efter att testat en plattpaddel igen(upplevde den som vobblig å svårpaddlad,fick hålla mkt hårt i skaftet)
Kommer jag att hålla mig till vingpaddel! Underbart bett i vattnet, den vet vad den ska göra!
Men det är klart om du håller dig på ett ställe "leker" å rollar kanske plattpaddel är bäst!
Men om du blir sugen på vinge ta gärna en med mindre blad!

/Janne
 
Ja varför inte, testa! Du paddlar klart snabbare med en vinge(kanske behövs för att klara sig undan motorbåtar)
Tänkte faktiskt lite på dig idag å dina dåliga erfarenheter av motorbåtar! Å måste tyvärr hålla med dig dom är inte speciellt hänsynstagande( hoppas det finns undantag dock)
Paddlade idag från Göteborgs Kanotförening å hade två otrevliga möten på havet där jag upptäckte att motorbåtsföraren hade upptäckt mig å faktiskt siktade på mig å passerade mig på ca 2m håll i ca 40knops fart å alla vänder sig om i motorbåten för att se hur jag klarar vågorna(det var tunga 12-15m motorbåtar)
Sen möter man snälla seglare(för motor) som faktiskt saktar ner när dom möter dig(som dom inte behöver göra) Men man uppskattar omtanken förstås!

/Janne
 
Jag har en "vanlig" paddel, en Nytech, och den är jävligt meckig att transportera. Sen var det nån som sa att jag kanske ville ha en paddel som innebar att jag fick mer hastighet i varje paddeltag så jag provade en sån paddel. Den man menade, en bredpaddel, är nog inte för mig. Jag provade en annan paddel och tänkte att den kändes bra. Jag kan lika gärna gå och provpaddla en vingpaddel också. Gillar jag vingpaddeln kompletterar jag nog smalpaddeln jag har tänkt med en sån.

Vad paddlar tävlingskajakare med för paddel nu om vingpaddel anses/har ansetts vara en tävlingspaddel?

Och det är ju det jag har sagt hela tiden att vissa båtförare, med betoning på vissa är helt jävla bindgalna!!!
 
Senast ändrad:
Tävlingskanotister paddlar vinge till 100% . Men dom kör med rätt stora blad! Vi vanliga ska använda betydligt mindre blad :)
Nu ska jag ut på havet å försöka undvika stora motorbåtar :)

/Janne
 
Jodå, vi kör 100% med vingpaddel, och jag har sett (sett till, ibland) att många nöjes- och långfärdspaddlare börjat med vinge och sett till att få igång rotationstekniken ordentligt.

Vad du än gör dock, köp inte för stora blad som redan sagts! Det som bestämmer storleken på bladet är din styrka - ju starkare desto större så klart - och det är inte ett dugg kul i längden att ha för stora blad. Det är värre än en för lång paddel.

Vingpaddlar kräver en helt annan teknik för att bli vettig, det bästa är väl att ha någon ving-duktig med sig som kan tipsa men i brist på det så finns t ex http://www.paddle-web.com/SE/SE_home.htm
 
Det jobbiga just nu är att jag inte riktig kan provpaddla men efter allt jag har varit med om så blir det lite sådär cry me a river. Det finns _mycket_ värre saker än än att behöva vänta. Jag har köpt en smalpaddel för den hade jag ändå gått och tittat på. De skulle ta hem några vingpaddlar så jag får kolla och provpaddla om jag vill.
 
Senast ändrad:
Det där med vilken paddel som är bäst är ju väldigt personligt. Men med reservation för total subjektivitet, skulle jag ändå vilja tipsa om Werners paddlar. Något av det skönaste (och dyraste...) jag prövat! Och det är visst inte bara jag som tycker om dem. Finns med olika bladbredder och uppbyggnad. Bladen har skumkärna, så de är osannolikt lätta och har bra flytkraft. Tysta är de också. Och snabba. (Och nä, jag är inte sponsrad...)

Har du förresten prövat grönlandspaddel? Mer prisvärt (i ordets icke-urvattnade betydelse) än så går ju knappast att få :)

Lycka till i djungeln!
 
Djungel ja, tack så mycket ;).

Problemet med en eskimåpaddel i trä är att de inte går att dela för lättare transport. Min nuvarande Nytech är samma grej. Orust Kajak har eskimåpaddlar i trä.
Nu har jag köpt en Robson paddel och väntar på vingpaddeln. Jag har inte sett den paddel du nämner men jag ska hålla utkik :).
 
Någon här på forumet tipsade om en delbar grönlandspaddel. Jag hinner inte rota fram en länk just nu. Men fixar det imorgon förmiddag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1
calypso63 Fart test av kajaker, hur snabbt går din kajak? Paddling allmänt 95
fraewu Kajaker överallt Paddling allmänt 10
partyfrasse Uthyrning av tåliga kajaker i Klintemålatrakten Paddling allmänt 0
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
15064 Åsikter om Zed-Tech kajaker? Paddling allmänt 4
avslut111101 VKV-kajaker? Paddling allmänt 13
knatte *tips* Dekaler för kajaker Paddling allmänt 0
pad Cobolt kajaker? Paddling allmänt 7
ÄventyrsCompaniet Aquarius Kajaker - Erfarenheter ? Paddling allmänt 0
torger Finns Nelo-kajaker i Stockholm? Paddling allmänt 1
dustinthewind gruppköp qcc kajaker, bättre pris Paddling allmänt 6
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Iguanodon Kajaktestställen och kajaker ? Var ? Paddling allmänt 3
Ujon Stulna kajaker.... Paddling allmänt 0
yonkass Kajakställ för 10 kajaker Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.