Sitta längre tid i kajaken

Gubbkroppen har synpunkter om paddelpassen är längre än 2-3 h utan paus på land.
Kroppen gör sig påmind genom lätt späning/domning i häl, vad och "träsmak" i skinkorna.
Jag tycker kajaken är väl injusterad efter mej, sitter med lätt böjda knän så med främre trampdynan mot pedalerna, knäna isär och i lätt kontakt med sargens in-/undersida. Ganska stor oval sittbrunnsöppning (ej nyckehålsformad). Ryggen rör inte vid sargen bakom mej vid normal paddling. Inte så flitig med att jobba med fötterna då jag har rodersystem som kommunicerar hela vägen runt = trycker jag på vänsterpedal bör jag samtidigt släppa efter lite med höger pedal. Roterar kroppen runt ryggradden för att paddla med de stora muskelgrupperna. Sitter på en sittdyna av typen uppblåsbart liggunderlag och har klassiskt liggunderlag under hälarna. Kändes mer träsmak då jag satt dirket på kajaksitsen i plast. Paddlar normalt barfota och använder kapell. Ingen skillnad om jag paddlar storbladig euro- eller eskimåpaddel.
Sträcker ut benen/fötterna mellan pedalerna vid rast på vattnet, hjälper tillfälligt, men vill inte paddla så pga sämre balans då och vill ju kunna nyttja rodret för styrning.

Hade varit skönt att kunna sitt längre tid, finns något man kan göra, antingen under paddling eller landövningar (stretch eller annan träning)?

Eller är det bara att bita ihopa, accpetera att kroppen är gjord för mer varierande rörelse och åtminstone låta toalettiderna styra landstigningarna? :cool:

/Patrik
 
Vad som fungerar kan vara individuellt. Har du pedalstyrning utan hälstöd, typ en ankfot som roterar runt en pinne? Det kan orsaka spänning i vaderna. Surfskis har också pedalstyrning, men ett fast och rejält stöd för ca 2/3 av foten. Det går att trycka med häl eller hela foten
Gällande sitsen brukar racingkanotister skära ut hål för sittknölarna i en dyna av liggunderlag. Har du provat att minska mängden luft i din dyna?
Tror att den stora mängden kanotister brukar ta sig en en bensträckare efter 2-3 timmar.
 
Jag sitter ibland inte på sittbenen och då får då lite krum rygg och blir stelare. Så försöker luta en aning framåt så tyngdpunkten kommer rätt, men 2-3h utan paus är väl rätt mycket ändå? 1 mil brukar jag kunna paddla i taget, sen är det skönt att sträcka lite på sig.
 
Nu har jag inte paddlat på ett bra tag, men, jag gillar min Skwoosh!
https://skwoosh.com/paddling-cushion-with-nylon-fabric/

Annars väldigt snarlikt.
Innan jag skaffade den hade jag en uppblåsbar kudde från Biltema, utan att stänga ventilen blev den en bra "utfyllnadsdel" mellan rumpan/lår och kajaksitsen utan att bygga onödig höjd.
https://www.biltema.se/fritid/frilu...nderlag/sjalvuppblasande-sittkudde-2000044265

Lösa remsor/bitar av billigt cellplast-liggunderlag under hälarna, skön avlastning mot tryckpunkter.
 
Vad som fungerar kan vara individuellt. Har du pedalstyrning utan hälstöd, typ en ankfot som roterar runt en pinne? Det kan orsaka spänning i vaderna. Surfskis har också pedalstyrning, men ett fast och rejält stöd för ca 2/3 av foten. Det går att trycka med häl eller hela foten
Gällande sitsen brukar racingkanotister skära ut hål för sittknölarna i en dyna av liggunderlag. Har du provat att minska mängden luft i din dyna?
Tror att den stora mängden kanotister brukar ta sig en en bensträckare efter 2-3 timmar.

Jag har inget stöd för hälarna. De vilar på 2 lager cellplast-liggunderlag som ligger durken. Pedalerna är ungefär lika stora som främre trampdynan och se sitter fast i glidskenor på resp sida. och som sagt är höger och vänster pedal ganska "direkt kommunicerande kärl" så ska svänga skarpt höger så trycker jag såklart med höger fot och släpper efter lite med vänster fot. Roderlinorna går utan bukter raka vägen bakåt till rodret. Ska jag jobba aktivt med att trycka ifrån med en fot så får jag samtidigt hålla emot lite även med andra foten, annars girar kajaken.
Rodret satt standard från fabrik i min Tahe Mari 3 extra årsmodell tidigt 2000tal.

Jag har alltså ingen fast del i fotstöden. För mörkt att fotografera ikväll, får se när jag kan bistå med bild.

Halvuppblåst dyna har jag inte provat nyligen men vill minnas att den kändes svajigt och svampigt för länge sedan, men får ge det en ny chans.

/Patrik
 
Nu har jag inte paddlat på ett bra tag, men, jag gillar min Skwoosh!
https://skwoosh.com/paddling-cushion-with-nylon-fabric/

Annars väldigt snarlikt.
Innan jag skaffade den hade jag en uppblåsbar kudde från Biltema, utan att stänga ventilen blev den en bra "utfyllnadsdel" mellan rumpan/lår och kajaksitsen utan att bygga onödig höjd.
https://www.biltema.se/fritid/frilu...nderlag/sjalvuppblasande-sittkudde-2000044265

Lösa remsor/bitar av billigt cellplast-liggunderlag under hälarna, skön avlastning mot tryckpunkter.

Skwoosh kanske kan vara ett alterntiv, det ser ju ut som cykelsadel-uppmjukare fast för kajak. Du länkade till USA, har du köpt därifrån, eller finns den att köpa även inrikes Sverige eller åtminstone inom EU?

Fäster du den med kardborre eller hur hindrar du den att ge sig av om du plurrar?

Tar den åt sig fukt och måste in i värme och torka eller kan den ligga kvar i kajaken efter tur?

/Patrik
 
Skwoosh kanske kan vara ett alterntiv, det ser ju ut som cykelsadel-uppmjukare fast för kajak. Du länkade till USA, har du köpt därifrån, eller finns den att köpa även inrikes Sverige eller åtminstone inom EU?

Fäster du den med kardborre eller hur hindrar du den att ge sig av om du plurrar?

Tar den åt sig fukt och måste in i värme och torka eller kan den ligga kvar i kajaken efter tur?

/Patrik
Jag tänkte inte alls utan länkade bara till någon sida som Skwooshade. Jag köpte min på Kanotcentrum i Göteborg, men för 10-15 år sen. Den bara ligger på sitsen och är lite greppigare på baksidan, men har för mig att den har en liten ögla för ett kanttringssnöre. Annars lätt att sy fast en liten ögla i kantbandet.

Jag har tagit ur den varje gång jag avslutat en paddling (dagstur bara), men det är något galonliknande material, inte tyg.

Som sagt, fördelen är att den inte bygger så mycket på höjden. Förutom att den räddar rumpan för mig, en bra stund längre än utan!
 
VKVs moderna pedalsystem med enkla inställningsmöjligheter av avståndet till sitsen och fasta hälstöd har många förespråkare. Du skulle kunna provpaddla en kajak med det systemet och sedan om din sits och kajak är favorit i övrigt eftermontera det pedalstället. Själv föredrar jag deras gamla underliggande roder med styrpinne vilket tillåter bra teknik med aktiva höftvridningar och tryck med fotbladen mot den tvärgående fasta fotbrädan.

Att helt slippa träsmak i baken vid sessioner över 2-3 timmar är nog en utopi för de flesta sällanpaddlarna.

Thure
 
VKVs moderna pedalsystem med enkla inställningsmöjligheter av avståndet till sitsen och fasta hälstöd har många förespråkare. Du skulle kunna provpaddla en kajak med det systemet och sedan om din sits och kajak är favorit i övrigt eftermontera det pedalstället. Själv föredrar jag deras gamla underliggande roder med styrpinne vilket tillåter bra teknik med aktiva höftvridningar och tryck med fotbladen mot den tvärgående fasta fotbrädan.

Att helt slippa träsmak i baken vid sessioner över 2-3 timmar är nog en utopi för de flesta sällanpaddlarna.

Thure

Håller med om att man får bättre mothåll med fast(a) fotstöd och antingen pinne eller svivel ovanpå att styra med eller variant med tvådelad pedal - dessa varienter finns på mina kanotklubb men tyvärr har inte min hemma-klubb någon VKV med hälstöd vad jag vet men får kolla igen på nästa klubbtur.

Har hittat Skwoosh (med "inte ramla ur-snodd" från fabrik) till salu i Sverige funderar på en sådan.

Verkar som att 2-3h är vanlig gräns för flera rekreationspaddlare men kan ju trots allt kanske förhöja komforten även under dessa timmar.

/Patrik
 
Bild på fotpedalerna, vänster såklart utdragen till löst läge som medger justering i längd utan att justera linorna. Återmonteras genom att trä den i skenan på skrovet akterifrån och förut. Lätt att justera även på vattnet, bara att dra i linan flytta pedalen och trä tillbaka, även om man oftast inte gör det under tur, utan före.

fotstöd.jpg


/Patrik
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.