Luckor i Kajaken

Fundera även på hårda luckor (typ VKV). De går att göra stora och ändå håller de tätt. Jag har en seagull och har aldrig haft problem med lekage efter minst 100 korta eller längre turer.
 
Nedsänkta med gummirep under

har jag gjort på en VKV Lisa. Jag sågade upp två ovala luckor med en japansåg. Slipade lätt på kanterna, otäckt för det kliar som fan trots skyddsåtgärder. Tror det är kombinationen polyester-isocyanat-glas som ger detta klipulver.
Under däcket epoxilimmade jag två plywoodsargar, den närmast däck med ett utstick på ca 1,5mm och den andra sticker in ytterligare ca 8mm. På detta utstick klistrade jag en tätningslist. Undersidan av luckan "målades" med epoxi, speciellt längst ut några mm in från kanten. Det blir denna vall som träffar tätningslisten. På undersidan luckorna sitter fyra hakar. På insidan skrovet ungefär i vattenlinjen sitter det fästen för gummirep. Fästena sitter långskepps ca 10cm framför och bakom luckorna. Gummirepen spänns och knyts fast. Vid luckpåsättning så fiskar man upp ett gummirep och trär det över krokarna sen likadant på den andra sidan. Repen drar mer luckan mot tätningslisten så det blir tätt och inga detaljer sticker upp från däcket.
Vill man kan man tejpa runt däckskanten mot luckorna, lägga en tape runt luckkanten och sen spackla igen springan efter sågen. På detta sätt kan du få en lucka med nästintill krymppassning.
Utseendemässigt slår det alla gummiluckor med spännband och liknande. Hur noggrann du är bestämmer tätheten.
 
Gummikord

Det låter mycket snyggt och enkelt!

Håller det 100% tätt om man tillbringar en stund uppochner med tung last??

Niklas
 
Tätt

håller dom om du gjort dom täta. Lämnar du remmar, skräp, påsar och annat i tätlisten så läcker dom. Sen kan det ju bero på hur du stuvar saker och ting. Får dom rulla runt hur som helst och skramla så kan det väl hända saker kanske.
Med rätt stuvning så ska väl alla tunga saker ligga still nere vid kölen. Sen lättare och yvigare saker ovanpå så att allt ligger still. Ev. barlast bör man ju i vilket fall som helst säkra på något sätt.
Möjligen kan gummirepen bete sig lite stelt när det är fryskallt på riktigt. Då kan man ju för säkerhets skull spänna fast luckorna lite extra.
Sitter luckorna med hyfsat spända gummirep och inte har så mycket utstående detaljer så sitter dom även om du behöver klättra omkring ute på däck.
 
Förslag lucka

Har du kollat in Ross Leidy's lösning?
http://www.blueheronkayaks.com/

Även Nick Schade bygger luckor på liknande sätt.
http://www.guillemot-kayaks.com/
Bra beskrivet i hans bok.

Jag byggde mina luckor enligt deras princip när jag byggde min träkajak (stripbygge, epoxi/glasfiber):

1) Såga ut luckorna med sticksåg.

2) Tejpa igen luckan, gör en kant av glasfiber/epoxi.
På så sätt fås en exakt anliggning. Var bara noga med att använda ett bra släppmedel eller ordentligt med bilvax, så att inte luckorna fastnar. Se även till att undersidan av luckan är slipad helt jämn samt lägg på epoxi med en jämn ytfinish. Viktigt att inte epoxin fastnar, då luckan används som form.

3) Ta bort luckorna och såga till den nya luckkanten.

4) Jag brukar blanda i lite svart laserpulver i epoxin, det ger en snygg svart färg.

5) Sen körde jag med interna gummibandsrep, vilket innebär att kajaken blir helt ren från fästen på ovansidan.

Har inte upplevt några problem med otäta luckor.
Är jättenöjd med slutresultatet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Lasse Be (O)täta luckor Paddling allmänt 16
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
pad Beckson luckor? Paddling allmänt 9
calypso63 Skott och luckor på kajak från 1911 Paddling allmänt 6
havskayak Luckor Paddling allmänt 4
Arneri Läckande luckor? Paddling allmänt 10
Kalle E Läckande luckor lagom lustigt Paddling allmänt 18
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.