Beckson luckor?

Hej!

Funderar på att sätta en fikalucka på kajaken. Kajaksports gummiluckor bygger lite mycket på höjden, funderar därför på Becksons luckor som jag sett på en del hemmabyggen. Är det någon som har erfarenhet av dessa? De finns både med skruv- och tryckfattning, vilket passar bäst?


Tacksam för svar, mvh Patrik.
 
Har ingen egen erfarenhet men tror inte Orust Kajak som säljer dessa skulle sälja dom om det inte skulle funka till 100%
Har dock läst nånstans att ytan måste vara helt plan! Enda minus skulle väl vara liten innerdiameter på luckorna, nog så irriterande ibland :)
Du kan nog få vettig info om du kontaktar Orust Kajak!

/Janne
 
Däcksluckor

Har själv letat efter vettiga däcksluckor till mitt hemmabygge.
Känner inte till den lucka du nämner, men i Watskikatalogen 2008 finns det på s. 212 en inspektionslucka i Nylon. Vill man, köper man till en o-ring och då blir det riktigt tätt.
Luckan finns i 5 storlekar, från 110 mm håltagning upp till 241 mm hål i skrovet. Den minsta öppnar 100 mm och den största 223. Jag är nöjd med min. Den bygger mycket lite på höjden och stänger med styvt ett 1/4 varvs vridning. Vit eller Antrcit. 82 - 295 kronor.
Jag köpte för många år sedan den näst största luckan, men skall i dagarna byta till den största. Den storleken fanns inte när jag handlade min.
En båthandlare i din närhet har säkert luckan hemma i vart fall i någon storlek så du kan kolla.
/Håkan
 
Skruv/bajonett luckor är i princip värdelösa. Som redan sagts så kräver dom ett helt plant underlag. Minsta oplanhet gör att gängan/bajonetten missar. Minsta sandkorn gör att luckan kärvar. Den o-ringstätning som ofta följer med brukar vara det första man tappar bort. Skruv/bajonett luckor funkar hyffsat som inspektionsluckor för roder på rejsingkajaker eftersom man sällan använder dom.

Anledningen till att KajakSports luckor är så helt dominerande är helt enkelt att dom fungerar

Hans Friedel
 
Kan bara hålla med!

Tror Hassex har helt rätt! Tror inte KS luckor skulle vara så dominerande om dom inte funkade så bra som dom gör! Synd att dom är så dyra bara :) Helt nyligen här på utsidan var det nån kajak vars fikalucka läckte pgr av att O-ringen hade ngt för liten diameter!
På KS luckor behövs bara lite silicon när dom börjar bli lite tröga få på!

/Janne Ps men kolla med Orust Kajak!
 
Becksonluckor (och liknande av andra fabrikat) fungerar utmärkt - lätta, billiga, täta och enkla att montera och att använda. Dock är det riktigt att de måsta sitta på en plan yta, men det gäller de flesta köpeluckor.

Min erfarenhet är att pry-out-luckorna (som man bara trycker fast) har den bästa tätningen - grov o-ring mot vertikala koniska ytor.

En potentiell nackdel med dessa (pry-out i motsats till bajonett) är att de efter ett antal år när o-ringen är utsliten kan lossna av misstag - t ex tryckas ut av lufttrycket i ett alltför tätt packutrymme (hände på min Black Pearl i höstas efter fyra år - en ny o-ring för några tior löste problemet). När de används av kommersiella tillverkare (Betsy Bay kayaks till exempel) sitter det därför vanligen små vridlås (á la VKV) som extra säkring.
 
Olika erfarenheter

Det finns som det visar sig olika erfarenheter av luckor. Ett litet förtydligande är på sin plats. Min tidigare rekommendation av lucka från Watski-katalogen är som jag tycker OK. Denna lucka i nylon har både jag och min fru använt i använt flera år. Den tål både smuts och även ett par sandkorn. Luckan har en fläns som skyddar bajonettfattningen från smuts. Utan o-ring läcker det lite grand vid kantring, typ en kaffekopp, dock att det är tätt för vågskvalp. Det räcker till mina behov som semesterpaddlare. Lätt att montera, Sikaflex och tät popnit. Observera som tidigare nämnts att ytan du monterar luckan i måste vara plan. Om du letar på watski.com och söker på "inspektionslucka" kan du se bilder. Det färdiga montaget ligger lågt integrerat med kajaken och ser ganska snyggt ut.

Nu till förtydligandet, det finns, som du förstår av andras reaktioner, liknande luckor som inte funkar. I samma katalog hittar du t.ex. en rund gängad lucka som heter TOP-LINE", den är i ABC-plast och funkar inte alls i paddelmiljö. Minsta gruskorn så låser sig luckan. Jag har en sådan i båten och där får jag använda våld för att öppna. Jag förstår om någon som har erfarenheter från denna lucka reagerar, en varning är verkligen på sin plats!
/Håkan
 
Mittåt

Mittåt som man säger i lumpen när man backar en ruta....
Hämtade min nya större Watskilucka idag. Den är tråkigt nog inte likadant utförd som den ett snäpp mindre Watskiluckan som visas på bilden i katalogen och som jag kan gå i god för. Istället för ett rejält handtag att ta tag i när man öppnar, sitter det ett par mindre öron. Jag ska montera till helgen och återkommer efter att ha testat. Ger i övrigt ett gediget intryck och O-ringen sitter i ett spår i locket och lär inte hoppa ur så lätt. Det gnager en misstanke att man kanske får förstärka med ett rejälare handtag av någon tjusig träbit skruvad och limmad i locket. Vi får väl se men "hold your horses" så länge.
Så om 15 cm luckan räcker till för dig = klartecken. Annars vänta.
/Håkan
 
Lucka

Så blev det till sist både plus och minus.
Watskikatalogen, Artikelnr 15555-241, Inspektionslucka.
Bilden visar inte som det blir i verkligheten. Det spår för O-ringen som synd på bilden i katalogen finns inte. Så att köpa till den O-ring som ebjuds som tillbehör är väldigt onödigt, den passar inte. Däremot verkar luckan ganska tät i sig själv, även utan O-ring. Vid kantring får man nog räkna med att det kommer in något lite vatten. Materialet är nylon och den glider lätt i sin bajonettfattning och tål nog lite smuts utan att kärva. Monteringen gick enkelt. 4 mm popnit och sikaflex så blev det riktigt bra. Eftersom materialet är nylon är luckan stark. Montaget är lågt och integrerat, blev väldigt snyggt tycker jag.
För den som vill ha en fikalucka blir det nog bra, billigt och enkelt att montera den minsta luckan. I vart fall om man vill ha ett lågt montage och hittar ett plant ställe att montera på. Håller tätt för sjö och regn. Gillar du Eskimåsvängar är det nog bara en lucktyp som gäller dock, den med helt tätt lock. Då får du leta efter något annat.
Den stora luckan jag monterat medgör att man lätt får ner sk vattentät säck. T.o.m sovsäcken går nu att trycka ner lätt. Jag är nöjd med pris, montage, funktion och utseende. Räcker för mina behov.
Upprepar tidigare varning för annan lucka i ABC-plast och gänga. Den tål inte minsta smuts utan att kärva.
/Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.