Luckor

Är det någon som kan ge ett omdömme om Kajaksports nya luckor som är gjorda i hårdplast funkar,läcker dom hur funkar dom vid kyla o.s.v
 
Min kajak har de gamla mjuka luckorna, vilket är bra om man som jag ibland surrar däckslast ovanpå akterdäcket. Med de nya hårda luckorna tycker jag att det verkar ganska lätt att "bonka" till dem så att de öppnar sig om man belastar dem med däckslast. Däremot verkar de hålla tätt på mina vänners kajaker som har de hårda luckorna (och även lyckas få ner alla prylar i kajaken).

Till sist, med risk för att låta utvecklingsfientlig; vad är det för fel på de gamla mjuka luckorna?

/Andreas
 
De nya luckorna är lätta att sätta dit och väger mindre. Jag har dock problem med läckage i fickaluckan. Ju mindre lucka desto svårare med tätheten. Eftersom plastluckorna är styvare än gummiluckorna så blir passformen viktigare ju mindre luckan är. En helgummilucka är så elastisk att den kan göras mindre och tajtare och därmed täta bättre. Det är i alla fall min teori. De stora luckorna (rund och oval) funkar utmärkt. Vet dock inte hur de funkar i kyla.
 
Hej
Jag har kört med de nya luckorna i 1,5 år. Hittills har de skött sig, inget läckage och inga tecken på andra tråkigheter.. Det jag möjligen upplever är att de är något knepigare att få på plats. Den blir lätt kinkig om den hamnar lite snett.. Eftersom jag är tveksam till att "smörja" luckorna med siliconolja, får jag pilla lite extra. Men med en liten markering på skrovet och noggranhet så riktpilen på luckan hamnar rätt funkar det bra. Vad gäller luckans uppförande i kyla så är min erfarenhet att den sköter sig. Vi gjorde en tur i höstas där vi hade -14 grader vid start. Luckorna skötte sig men i kyla måste man givetvis vara lite försiktig med alla plaster... Några bilder från denna vackra vintertur hittar du för övrigt här:
http://www.frilufts.se/norrviken/Kajak_turlido2004.htm

Ujon
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.