Läckande luckor lagom lustigt

Jag får in vatten i packskotten min point 65 från år 2000. Det sitter kajaksportluckor på den, ni vet sådana där styva gummihistorier som man liksom kränger på runt lucksargen. Hur skall jag göra för att få bukt med det här? Igår när jag var ute läckte det säkert in en halvliter i ena skottet och ett par deciliter i det andra. Inte kul.

Kan luckorna ha blivit gamla och läcka på grund av det? Kan jag täta på något sätt?

Kalle
 
Är det verkligen luckan som läcker?

Kolla om det inte är skarven mellan lucksargen och däcket som läcker, det är ett troligare ställe. Om så är fallet kan du täta med kitt typ Sikaflex Polyuretan (OBS ej silikon). Det är möjligt att du då först måste lossa hela karmen och rensa den, men är det en mindre läcka behövs det nog inte.

Om luckan verkligen läcker, för att den t.ex. blivit slapp, prova att lägga en gummicord runt dess utsida, så att den sitter hårdare. Det förefaller mig ett säkrare knep är att kladda med tejp.

Kollar gör du enklast genom att slå ett par pytsar vatten i lastutrymmet, stänga luckan och så vända kajaken upp-och-ner.

Kitt och gummicord kan köpas i de flesta båttillbehörsbutiker.

Lycka till...

Jens
 
Kolla var det läcker!

Instämmer att det är nödvändigt att kolla var det läcker. Det är t ex ganska vanligt med läckage mellan sittbrunn och packutrymmen via otäta skott. Slå i vatten vänd kanoten både runt längsaxeln och med fören ned respektive upp. Ett par andra vanliga läckställen är i botten precis vid skottet då det blir en brottanvisning pga förstyvningen respektive i skarven skrov/däck.

Däremot brukar själva gummiluckan vara relativt tät.

Riktigt säker på att kajaken är tät blir man inte förrän man testat den enligt ovan eller gjort trycktest av skotten.

Thure
 
Kloka ord

Jag kom faktiskt själv på att det kunde vara något annat än själva luckan som läcker. Jag skall kontrollera med metoden ni föreslår. Tack!

Kalle
 
tips hur man kollar läckage

Som sotare så kommer jag ofta i kontakt med läckande kanaler som behöver täthetsprovas. Och då använder vi spårrök som visar var läckaget sitter.

Detta vore kanske något att prova? Det är ju avsevärt lättare att hantera än att hinka in ett par liter vatten och sedan skvalpa omkring med detta i kajaken.

Hör med din lokala sotare om han kan tänkas göra det.

Mvh
Sotarmurren
 
Läck

Absolut vanligast är som sagt att det inte är själva luckorna som inte tätar utan skarven mellan skrovet och sargen. På många billiga kajaker är sargen ibland popnitad med dåliga nitar ibland är inte nitarna täta och ibland har dom stål splint som efter ett tag rostar bort och det blir ett hål i niten.

Ibland kan också sargerna vara dåligt tätade.

Kolla hur sargen är nitad, ser det ut som sargen är dåligt tätad. Ta då bort sargen och så mycket av den befintliga tätningen och täta om, använd rikligt med tätningsmassa och använd genomgående färsänkt rostfri skruv med nylock muttrar

Hans
 
Lämna in

Jag har själv en point 65 och haft problem med att det läcker. Därför lämnade jag in den på lagning, man har trots allt 5 års garanti. Det blev inte bättre så jag lämnade in den igen. Denna gång sa försäljaren att han lagt den i solen och gummiluckan hade då buktat uppåt vilket borde vara ett säkert tecken på att det är tätt. Trots detta läckte det in vatten när jag var ute i vågor. Denna gång tror jag, men vet inte, att det inte komma från luckan. Om det kom från luckan vet jag inte om det kan berott att satt på luckan ordentligt eller inte.
Mitt tips är att ta reda på var det läcker och lämna in om du har möjlighet.
I mitt fall kom det aldrig in mer än någon deciliter, men det kan också vara irriterande.
 
Sprickor

Det kan finnas sprickor i kanten mellan skrov och däck som öppnar sig först när kajaken är belastad med paddlare och går i sjö. Då får man mest inläckage när man paddlar med den skadade sidan mot vinden. Jag hittade med nöd en sådan läcka en gång efter att ha fyllt skottet med ca 20 l vatten och sedan roterat kajaken. En mjukare metod skulle inte ha visat på den skadan.
 
Point är inte nitade

Alltså, skarven mellan skrov och däck är plastad med en separat glasfiberremsa invändigt. Därför borde det vara minimal risk för läckage den vägen.
Gummiluckor läcker troligen bara om dom spruckit. (Att dom skulle töja sej utan att samtidigt spricka, tycks osannolikt.)

Det sitter väl försänkta linfästen på'n va? Där kanske det kan läcka?

Det enklaste är nog att pula ner nåt varmt i utrymmet, stänga luckan och låta luften expandera. Sen trycker du på luckan och kollar var det pyser. Lägg nåt tungt på luckan och känn på alla tänkbara ställen efter läckage.

Strmbrg,
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.