Vad packar ni i kajaken för en vecka?

Eftersom isen just lagt sig i Edsviken är det läge för att planera nästa års kajakfärder.

Eftersom jag inte är erfaren veteran ännu utan precis i början på min utbildning så undrar jag vad tar ni med er i kajaken för en färd på en vecka? För enkelhetens skull tar vi fokus på kläder.
Förutsättning är sommar och havskust / större sjö i Sverige med tillhörande klimat.

Om ni har med er tvättmedel, varför har ni det? Vilka kläder tvättar ni?
Hur resonerar ni när ni väljer vilka kläder som måste med och vilka som inte fungerar alls?

Jag hade tex med ett par foppatofflor och ett par neoprenstövlar med mig. Men saknade ett par vanliga lätta gympadojor att användas på land. Gummistövlar tycker jag är för tunga och utrymmeskrävande, därför har jag neoprenstövlarna istället. Men varken neoprenstövlarna eller foppatofflorna är särskilt bekväma att gå lite längre i.

Jag ska granska och kontrollera min packningslista från 2010 och uppdatera den, så jag är tacksam för tips / motiveringar / erfarenheter från er som är vana långfärdspaddlare.
Förresten är en vecka en långfärd?
 
Sommarpaddling, kläder:

En landsäck, 25 liters vattentät med:
  • 2xtorra ullkalsonger
  • Ullstrompor
  • T-shirt upp kortärmad
  • T-shirt lång ärm ull
  • Långkallingar ull
  • Skalbyxa, paclite
  • Skaljacka paclite
  • Tunnfleace
  • Tjockfleace
  • Mössa
  • Handduk, typ pactowel, sån kompakt liten sak


En nätsäck med "sjökläder"
  • 2xpaddeltröja, snabbtorkande, kortärmade
  • Min paddelanorak, Kokatat
  • Tunna neoprenskor eller sandaler beroende på humör
  • Sjömössa
  • 1 Paddeltröja typ reed chillcheater, kort ärm
  • Paddelbyxor, skaltyp
  • Kortbyxor, nätfodrade x 2
  • Keps

Annat som är med som har med kläder att göra är gummistövlar och ett par tunna landskor. Sen brukar lite Y3 handtvätt vara med. Landkläder hålls till varje pris torra, sjökläder kan man ibland behöva sätta på sig blöta på morgonen, inte behagligt men man får snabbt upp värmen. Land och sjökläder hålls mycket konsekvent isär. Sjökläder är också "sunkkläder", landkläderna håller sig fräscha mycket längre än en vecka, byter aldrig till dem innan jag fräschat upp mig, tvättat av mig efter dagens paddling. Kortbrallor och paddeltröja kan behöva en tvätt efter 3 dagar för att inte sunka ihop totalt...

Detta är min standardklädpackning under sommaren för turer på runt en vecka eller lite till. Har funkat bra under många års turande.
 
Långtur är individuellt. Det som är en söndagstur för en är rena expeditionen för en annan, men för de flesta är nog en vecka en långtur.

Vilken utrustning du behöver beror på var och hur och när du paddlar, vilken erfarenhet du har, hurudan grupp du paddlar med och vilken roll du har i gruppen.

En bra länk där du hittar ganska mycket om utrustning
http://nilfinland.fi/sv.html

Ett axplock av bra böcker som ligger på min hylla:
Sea kayaking navigation (Franco Ferrero)
Handbook of safty and rescue (Sea kayakers magasine)
Sea kayakers handbook (Shelley Johnson)
Kajak Allt Du Behöver Veta Om Paddling Håkan Jernehov/Stefan Jönsson)
Stora Boken Om väder (L-G Nilsson)

Det kanske bästa sättet att närma sig kajakpaddling är att gå en kurs. Om du väljer kurs, se till att anlita en välmeriterad och licenserad instruktör (NIL eller BCU rekommenderar jag)
 
Tack för svar!

rija:
Tack för en bra lista och jag gillar dina resonemang om sjökläder kontra landkläder. Mycket klokt. Detta kommer jag prova. (gummistövlar har jag däremot försökt att undvika - fel kanske?)

Peifen:
Tack för boklistan, läsa är ju trevligt så här års.
Jag utgår från att färdas solo sen är det en bonus om jag får något sällskap. Stockholms skärgård och kanske Misterhults. Har också en plan på Mälaren - Smedjebacken.
Det är inte helt uppenbart var din länk leder till utrustning men jag ska leta vidare.

salgo60:
Tack det var en riktigt komplett lista. Väldigt bra att utgå ifrån. Ska granska den noggrannare.


Vad gäller min erfarenhet så är jag inte ovan vid vatten, båtar, segling och jag har paddlat för längesen. Men i somras gjorde jag min första långfärd med kajak på mycket länge. Detta med packning gick inte så bra. Ett evigt slagsmål med packningen, svårt att hitta var jag hade gjort av grejorna. Jag upplevde att jag hade alldeles för mycket prylar och att det tog för lång tid att packa kajaken, att grejorna inte hamnade på samma plats osv. Min kanotfärd Oxelösund-Byrum, Öland finns under Artiklar-Paddling där jag försökte sammanfatta vad som fungerade och inte fungerade. Packningen fungerade inte på önskat sätt så där måste jag bli bättre.

Resonemang, typ rijas, är ovärderliga för mig, det visar på tänkesätt som är utprovade och därför har stora möjligheter att fungera även för mig.
 
less is more och kombinera lager

Vad man har med beror ju på hur frusen man är och lite om prylfilosofi. Jag är ganska varm av mig, så även kylig vår runt valborg klarar jag mig alldeles utmärkt med microfleece/ylleunderställ som tjockaste isoleringslager. Tricket är att om det blir kallt får man helt enkelt använda alla kläder man har. Min prylfilosofi är att så många prylar som möjligt skall fungera på olika aktiviteter. Det är samma G-tex ställ på Mt Blanc som i skärgården. Vindjackan till skiddressen (ultratunn, snabbtorkande) fungerar lika bra som vindbrytande på sommarfjäll och på paddeltur. Skor på sommaren är sandaler. Bara att acceptera blöta fötter under paddling och om det regnar. Torra yllestrumpor att sova i.

För sommaren (maj-september) en vecka:

Yllekalsonger/sportkalsonger 2-3 par
Termounderställ 1
*Microfleeceunderställ, alt byta tröjan mot militärens ylleunderställströja 1
Springtights att paddla i 1
*(ev ett par fältbyxor på land)
t-shirt funktion 1-2
Vindbrytande tunn jacka, typ skidställ. 1
*G-tex jacka 1
*G-tex byxor 1
*Treva-sandaler 1
neoprenskor 1
*Syntet-sportstrumpor 1 (i sandaler om det regnar)
*yllestrumpor 1 (i princip att sova i)
*Mössa 1
*halsduk (militärens gröna) 1
keps 1
*paddelhandskar neopren 1
*Tunna handskar fleece/ylle1

Vid finpaddling (uppehåll och vågor som ej bryter över däck) är allt markerat * nedpackat i en liten sjösäck eller nära tillgängligt.
 
rija:
Ett evigt slagsmål med packningen, svårt att hitta var jag hade gjort av grejorna. Jag upplevde att jag hade alldeles för mycket prylar och att det tog för lång tid att packa kajaken, att grejorna inte hamnade på samma plats osv.

Hur en kajak skall packas är ofta individuellt och kajakspecifikt. Förstärkningplagg för raster hamnar nära packluckorna, tunga prylar nära sittbrunnen.

Min packning skiljer sig inte nämnvärt om det är turer från maj-november, så var pryl har en egen position i kajaken. Slipper jaga runt i kajaken och packordningen är enkel.
Tält, sovsäck och liggunderlag placeras i ändskeppen för de är lätta och fyller upp bra så att klädesplagg inte blir svåra att nå.

Fluffiga kläder kan placeras i packpåse med luftventil. De tar mindre plats och de blir enklare att fiska fram.
 
Tack för svar!

Anders V:
Den lilla sjösäcken med innehåll verkar vara ngt liknande resonemang som rijas sjökläder och landkläder. Den tror jag på. Tack för tipset!

Arneri: Du är nog en erfaren veteran, för jag har nog sett det där med att "allt ska ligga på sin ordinarie plats" förut. Men det är inte så enkelt har jag upptäckt. Jag förstår att det BLIR enkelt när man kan det!
Jag tror att jag har för mycket med mig i kajaken och vill försöka ta RÄTT grejor med mig istället för extra av sådant man inte behöver något av alls. Kläder var liksom en start...
 
Anders V:
Den lilla sjösäcken med innehåll verkar vara ngt liknande resonemang som rijas sjökläder och landkläder. Den tror jag på. Tack för tipset!

Arneri: Du är nog en erfaren veteran, för jag har nog sett det där med att "allt ska ligga på sin ordinarie plats" förut. Men det är inte så enkelt har jag upptäckt. Jag förstår att det BLIR enkelt när man kan det!
Jag tror att jag har för mycket med mig i kajaken och vill försöka ta RÄTT grejor med mig istället för extra av sådant man inte behöver något av alls. Kläder var liksom en start...

Det handlar just om att skala bort nästan allt Bra-att-ha-utifall-att. Utom relevant säkerhetsutrustning och lite reperationsutrustning. När man efter ett tag lär sig hur lite man faktiskt behöver tar man det som är kvar och delar upp det efter när man använder det och vikt. Det du använder i lägret och lätta prylar ut i stävarna. Mat och vatten nära centrum på båten. Det du behöver under dagen, förstärkningsplagg och första hjälpen nära.

Efter varje tur, fundera över de prylar du aldrig använde. Behövs de verkligen? Fundera även över prylar du använde mycket få gånger. Kan prylens funktion/arbete ersättas/utföras med något du verkligen måste ha med dig? Det kanske inte blir lika optimalt, men är kompromissen godtagbar? Med tiden är du kvar med det du verkligen behöver för den komfortnivå du vill ha. Hitta sedan ett system för dem.

Det finns dock en nackdel med ett för effektivt system. Du riskerar att få vänta i "evigheter" på paddelkamrater som har svårt att få med sig alla sina prylar.;)
 
Du är helt rätt ute Anders, låt saker få flera funktioner är bortglömt i dagens prylsamhälle. Jag som pysslat en del med försvarets grejer är inne i tänket "less is more" sen många år tillbaks utan att för den skull behöva äventyra varken komfort eller säkerhet. Byter man tex. ut reservtältspikarna mot tältspiken som är till stora förläggningstälten har man dels bergkilar, minibrytjärn, enkel hammare och förtöjningsspik på köpet. En billig Ö&B-dragg och 30 meter 6mm lina har man också mycket glädje och nytta av inte bara som förtöjningsmateriel.

När jag lägger upp packlistor börjar jag så här:

Övernattning, var?
Utomhus
Tält
För hur många? Och vad har jag?
Förväntad nattemperatur? (Sommar-vinter eller sommar + vintersovsäck)
Ligga på vilket underlag? (Skogsmark, mossa eller berg)
Numera Downmats värsting, för ryggens skull.

osv. osv.

Man kan nörda och komplicera hur länge som helst men oftast räcker det enklast tänkbara väldigt långt.Det som dock alltid är med är reservmateriel och verktyg så det går att ta sig hem igen även om kajaken är av på mitten eller rodret försvunnet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.