Hund i kajaken

Hej
Jag och min sambo är i startgroparna att börja paddla kajak.
Vi kommer främst paddla älv och sjö här i Norrland där vi bor.

Kruxet är att vi har en 20kg hund, en jakthund med mycket energi som följer med oss jämt när vi är ute i skog och mark.

Kajakerna vi siktat in oss på är stabila inlands/touringkajaker. De verkar passa våra behov bäst.


Sitter och spånar om man kanske kan ta bort locket på den bakre packluckan och fylla utrymmet mot aktern med frigolit (som flythjälp vid kapsejsning) och sen lägga en mjuk matta för hunden att sitta på?

Är det någon som kan ge mig ide'r på om det ens är värt att fundera på eller om jag ska avskriva projektet på en gång?
Vi har haft hunden med i kanadensare på övernattningstur, och det gick bra. Han vill förstås röra sig fram och tillbaka för att se allt roligt som händer och jag skulle tro att om han är bak i kajaken så blir han sugen att klättra runt på akterdäcket.

Kajakerna vi tittat på är tex: Wilderness Systems Tsunami 140 & Jackson Journey... dvs 14 fots plastkajaker med bra stabilitet.

Sen finns det ju sådana fiskekajaker sit-on-top. Det var kanske inte vad vi initialt hade tänkt oss, men det öppna akterdäcket kanske passar bättre för vår fyrbente kompanjon?
 
Senast ändrad:
Det finns uppblåsbara flytelement för kajaker, med anpassad form. Det blir nog betydligt enklare och smidigare än frigolit, dessutom kan ni ju snabbt göra om utrymmet för packning om behovet uppstår.
 
20 kg

som flyttar sig runt på akterdäcket är en risk stabilitetsmässigt. Bättre om hunden sitter i botten på kajaken men din idé om flytkropp är vettig.

Bilden nedan tagen av Bosse Delling visar en 23 kg samojed i en VKV Måsen.

Thure
 

Bilagor

  • hundgasp.jpg
    hundgasp.jpg
    53.5 KB · Visningar: 5,110
Jo, redan i kanadensaren uppstår en viss ostabilitet när hunden vill flytta sig från sida till sida.

Nu har jag ju inte testat, men jag har en känsla av att vår hund, i alla fall i början, inte kommer finna sig i att sitta still om man sätter honom i bakre packluckan utan vill klättra upp på däck.

Kanske en sit-on-top fiskekajak fungerar bättre, då kan man göra iordning akterdäcket med en dyna åsså får han raljera fritt där bak.
 
Det låter väldigt instabilt med en 20+ hund som befinner sig en bit upp på däcket, jag tror också att hunden behöver ha kontakt med botten av kajaken. Jag tror inte hunden kommer att försöka sig upp på däcket så många gånger - den kommer nog drutta ner i vatnnet rätt fort när det börjar vingla.

Förslaget att koppla hunden som någon skrev låter väldigt farligt, men det kanske var någon form av skämt. Det vore inte bra för någon att råka fastna vid en eventuell kapsejsning.
 
Håller

med beträffande koppling. Vågar inte binda fast vare sig hund eller barn i kanot.

Men kopplet sitter fast i flytvästen för att lättare kunna hantera om hunden hoppar i vattnet etc.

Thure
 
Jag har ingen egen hund men vill gärna skaffa någon i framtiden och har därför också tänkt lite kring det hur jag skulle lösa det med paddlingen.
Jag personligen gillar ingen av alla dessa breda kajaker och med en öppen lucka skulle jag ändå känna mig rätt så begränsad för vågor att jag hellre skulle välja någon kanadensare för platt vatten. Då kan Hunden sitter fint i mitten och vill man så finns det ju kapell och man kan ju även paddla med en tvåsidig paddel.

Men för lite mera öppen vatten som jag föredrar vill jag sitter i en kajak och tänker mig då att drar hunden i en extra transportkajak. I brist på att det inte verkar finnas någon bra skulle jag tar en längre forskajak med packlucka bak och liten skedda för det. Sittbrunnen är då stort och högt så att det inte kommer in massa vatten direkt och hunden få bra med plats. Där fötterna annars är skulle jag fästa lite tyngt så kajaken inte bli så tippvänligt och sedan fyller ut resten av fotutrymme med ngr flytkuddar. Tar bort sitsen och lägger dit ett litet plastgaller (så eventuell vatten kan samla sig där) och över det en mysig varm filt.
I bakre luckan kan man har hundens grejer som mat osv.
Skeddan behövs så fort vinden kommer från sidan så man inte drar kajaken snett hela tiden.

En sådan Köpeskajak kan man hitta beggad för ganska lite pengar (jag köpte en för 1500kr en gång),
- med det klarar man lättare sjögång,
- man kan drar fram transportkajaken och har bredvid sig för att titta till hunden,
- man märker tydligt om hunden hoppar ur och har chans att själv kunna plocka hunden ur vattnet och stoppar ned igen,
- med lite övning är en vanlig marschhastighet inga problem
- man har extra packutrymme för hudens grejer
- en plastkajak går "aldrig" sönder av hunden ifall den biter lite i den eller liknande

Än bättre vore det såklart att bygga någon egen kajak vilket jag skulle vilja göra. Då kan man bygger en sittbrunn anpassad just för hunden och längst fram har man sedan en extra lucka för grejer.
 
Hund och sit on top kajak

Jag har paddlat med hund i en Hobie Adventure sit on top. Det går bra med en mindre hund i alla fall, den jag var ute med var en 8-kilos Kerry Blue terrrier. Jag placerade hunden bakom mig på det nedsänkta "lastflaket" och hade en kort lina till hundens ordinarie halsband. Detta fick jag rycka i för att understryka mina kommandon (mest SITT och LIGG). Flytväst med handtag på jycken förstås.
En hyfsat stabil kajak förordas.
Fördelen med Hobien (och de flesta sit on top) är att de är helt slutna utåt. Går man runt är det relativt okomplicerat att kravla ombord igen. Sen är det bara att bärga hunden. Packad utrustning ligger torrt i slutet utrymme.

Paddla med hund lite annorlunda och det är nog bra om man väljer en kajaklösning som stöder detta på bästa sätt. Man får nog kompromissa bort lite egna önskemål...

Lycka till

thomas
 
Ett par saker som kan vara tänkvärda

När vår jaktlabbe var valp fick han syn på några sjöfåglar som simmade 20 meter bort. Han bestämde sig för att ta sig dit men fastnade med bakbenen i kanoten med huvudet hängande under vattnet.

När han blev äldre gick det att hålla honom lugn men bara om han hade ögonkontakt med mig som satt i en kajak en bit bort.

Jag har paddlat med honom själv medan min då 8 åriga son höll honom i sittbrunnen framför.Då och då satte hunden sig upp och började titta sig oroligt omkring. Dessa plötsliga tyngdpunktsförändringar kan vara jobbiga att parera. Särskilt om man är på öppet vatten och det blåser lite.

En gång var vi på en ö med en hög fast brygga med linor kors och tvärs. Hunden fick spatt när jag badade. Han fick för sig att jag behövde bli räddad och kastade sig i. Enda sättet att få upp honom på land var att bära upp honom för en stege som lutade utåt. Min överkropp såg ut som om jag varit i slagsmål med en varg.

Mitt råd är att skaffa en rejäl flytväst med handtag åt hunden som sitter bekvämt under bålen så att ni lätt kan lyfta hunden om det behövs.

Det är kul att campa med hund men våran klarade inte av alla främmande lukter och ljud på kvällen/natten. Han ville vakta och kolla läget hela tiden och han var helt slut när vi reste hem. Men mysigt var det :)
 
Mitt tips

Jag har paddlat en del med hund i skärgården. Då har vi kört en K3, alltså med stor sittbrunn/packlucka i mitten. Där har beaglen + en hel del packning fått plats. Över det kör vi ett kapell så hans huvud sticker upp. Han gillar inte vatten men med kapellet på så sitter han ganska still. Enda gångerna han varit på väg ur är när det slagit över lite vågor och han blir blöt. Dom är inte så smarta alla gånger dom där djuren :)

Väger ca 16 kg. Visst blir det lite tyngdpunktsförändringar när han byter sittställning men inget som inte går att parera med lite höftvickning. Hunden måste ju också kunna titta på vad den vill. Jag har aldrig upplevt det som en risk att välta. Vi har kört med koppel på men inte fastspänt. Det är mest för att man ska kunna hålla i när han vill hoppa upp på land när man väl är framme. Och en sån där flytväst med handtag på ryggen är riktigt bra.

Ni ska ju mest paddla lugna vatten så det kanske tom går att köra utan kapell. Kanadensare har vi kört i sjö ett par gånger. Det gillar hunden bättre eftersom det är lugnare och han kan röra sig mer.

Lycka till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Warfanatic Båt för syfte Paddling allmänt 32
Millow Kajak med liten hund (grönlandsstyle) Paddling allmänt 8
jenny86 Paddla Vadstena- Ljungsbro med hund? Paddling allmänt 12
djonken Kajak med hund 2013 Paddling allmänt 4
Sivmalm Paddling med hund Paddling allmänt 9
sosa pddla kajak med hund Paddling allmänt 19
asalu kajak för två personer och en hund Paddling allmänt 4
Freija Paddla ensam med barn och/eller hund Paddling allmänt 8
Ulrika75 Hund och kajak? Paddling allmänt 4
Nicke Nyfiken Paddla med hund Paddling allmänt 2
Mys Hund i candensare/kajak Paddling allmänt 7
an1 kajak och hund Paddling allmänt 23
Havskajak med hund Paddling allmänt 2
MrP Stabilaste kajaken? Paddling allmänt 41
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.