Stabilaste kajaken?

Begynnelsestabilitet och slutstabilitet. Prova att luta kanoten, och känn efter hur mycket man kan luta innan det tippar. Som nämnts tidigare kan man tynga ner kanoten med något, då ökar stabiliteten något. Träna också på sidstöttning, man trycker med bladet mot vattnet, ungefär som när man breder smör på ett bröd.
 
Testa Boreal Design Sedna. Mycket stabil och snäll kajak. Lika få överraskningar som en Volvo 240 i sina glansdagar. Inte den roligaste kajaken på marknaden men fyller dina kriterier och kostar inte speciellt mycket.
 
Det är som att lära sig cykla, när man väl lärt sig hålla balansen så sitter den där för gott och är inget man tänker på. Mesta av stabiliteten får man från ben och bål också, och man måste "ner i kroppen" för att bli ett med kajaken. Armarna är bara det synliga som driver kajaken framåt, det som sker under kapellet är ofta viktigare. Lär tanten att att ta kontroll över kajaken och att paddla bestämt och kontrollerat. En del osäkra slutar paddla om det kommer en större våg tex, men då blir det ofta svårare. Det är hon som ska bestämma var hon ska - inte vågorna. Pang på ba´ och fokus på kursen istället för på "guppen på vägen"

Ingen bra ide att köpa en stadig pråm, det är som att köpa en cykel med stödhjul eller vandra med rullator - stadigt men ack så tråkigt!
 
Det är som att lära sig cykla, när man väl lärt sig hålla balansen så sitter den där för gott och är inget man tänker på.
Nja, beror på hur rank kajaken är och hur förhållandena är också om man nu inte har en "stabil pråm". Kajakerna jag kan padla på plattvatten kan jag inte nödvändigtvis padla i lite vind.
 
Det är hon som ska bestämma var hon ska - inte vågorna. Pang på ba´ och fokus på kursen istället för på "guppen på vägen"

Nja eftersom hon knappt vet vad lågt stöd är för något så är det rätt mycket träning innan lågt stöd sker reflexmässigt i höga vågor.

För övrigt har du rätt i ditt inlägg men i nuläget är det lite osäkert på hur stabil kajak som behövs för att hon ska känna sej trygg.

Oavsett vad så måste det i början bli paddling tidigt på morgonen när det är helt spegelblankt vatten, så att hon åtminstone får en chans att bekanta sej med kajaken utan yttre påverkan.
 
Om ni bestämmer er för en kajak där hon riskerar att stjälpa är det bra om hon blir trygg med att välta från första början som andra redan skrivit i tråden, annars kommer hon utsättas för en massa onödigt obehag.

Jag tycker hon ska fundera på exakt vad det är som hon ogillar med att hamna i vattnet. Därefter ordna så att det obehaget försvinner eller minimeras.

Det är mycket vanligt att vuxna kvinnor har någon ”noja” för att bada i vissa miljöer, långt från stranden eller på djupt vatten. Det är ett ämne som kan vara värt en tråd i sig för att bena ut vad orsakerna kan vara och hur man kan komma runt dem.

En annan sak som underlättar vid övning är att vara klädd i badkläder. Då slipper man den psykologiska tröskeln som säger att man helst inte vill blöta ner sina kläder.

Så här års när det är kallt sitter det bra med våtdräkt vid sådana här övningar. Om det inte är bråttom skulle jag vänta tills nästa sommar om hon ogillar kallvatten mot ansiktet där inte ens en våtdräkt skyddar.
 
Kajaker med stor sittbrunn som tex VKV Lisa som ts har, trillar man ur och huvudet hamnar sällan under vattenytan.

Om ts fru vill lära sig paddla är medlemskap i en närliggande kanotklubb med klubbträning en snabb väg fram. Stockholmsområdet har ganska många kanotklubbar med träning för nybörjare.
 
Det är mycket vanligt att vuxna kvinnor har någon ”noja” för att bada i vissa miljöer, långt från stranden eller på djupt vatten.

Det stämmer helt och hållet på min fru. Hon tror att om det är 20-30m djupt eller djupare så lever ett stort sjöodjur där nere, eller att drunkningsrisken blir större ju djupare vattnet är....

Det kan låta lite konstigt men det är så det är och hon är troligtvis inte ensam om att tänka så omoget trots sin ålder.

Jag är övertygad om att när hon har fått ihop ett antal timmars paddling så kommer alla dom spökena försvinna.
 
Nu har vi varit på Kajaksidan och köpt en kajak till min fru.

Vi utgick ifrån att köpa en Vento Coast 4.0
och sen köpa en ny kajak nästa år, men det tyckte säljaren var slöseri med pengar.

Dom har en stor låda med vatten inne i butiken för att man ska kunna provsitta kajaker i vatten,
Så därför tyckte han att vi skulle köpa en Vento Arc 4.9 istället.

Med 56cm bredd var jag ytterst tveksam till att det skulle funka med tanke på att min VKV Lisa är 62cm bred och den tycker min fru är alldeles för rank och ostadig.

Jag förstår inte hur men efter bara några minuter kunde min fru sitta helt avslappnat med armarna i kors och vicka på överkroppen och ändå hämta hem balansen. Jag förstår inte hur en 56cm bred kajak kan vara stabilare än en 62cm kajak?? Kanske någon kan reda ut det...

Det var ett enkelt beslut att köpa en Vento Arc 4.9 och då köpte vi hela nybörjarpaketet
https://www.kajaksidan.se/products/kajakpaket-vento-arc-4-9 och en uppsättning med neoprenkläder och paddelskor.

Imorgon blir det premiärtur tidigt på morgonen så att vattnet är helt spegelblankt på Albysjön.
Den är bara 13m djup så där kanske inte finns några sjöodjur på botten....
 
Med 56cm bredd var jag ytterst tveksam till att det skulle funka med tanke på att min VKV Lisa är 62cm bred och den tycker min fru är alldeles för rank och ostadig.

Jag förstår inte hur men efter bara några minuter kunde min fru sitta helt avslappnat med armarna i kors och vicka på överkroppen och ändå hämta hem balansen. Jag förstår inte hur en 56cm bred kajak kan vara stabilare än en 62cm kajak?? Kanske någon kan reda ut det...
Enligt https://vitudden.com/vkv-lisa/ så är Lisan 56 cm bred i vattenlinjen. Sen gissar jag att Lisan är lite mera V-formad i skrovet, vilket spelar in på initialstabiliteten, men framför allt så är det plastlådans tyngd som gör skillnad. Hade du lassat i något tungt i Lisan så att den hade vägt ungefär lika mycket hade den troligen upplevts som nästan lika stabil.
 
Det stämmer att Lisan är lite mer rund eller mer v-formad i botten. Vento-kajaken är helt platt i botten mitt under sittbrunnen.
Vento-kajaken väger 3,5 kg mer än Lisan och det är inte så speciellt stor viktskillnad.

Jag tror att det blir en bra nybörjarkajak som min fru kan ha i många år.
Inköpspriset är ju helt klart bra och nu när den är betald så finns det inga fler utgifter för att använda den, möjligtvis lite diesel till bilen för att transportera den...

Jag är mycket förväntansfull inför morgondagens premiärtur.
 
MrP: Hon är definitivt inte ensam som kvinna med sådana ”nojor”, det är mycket vanligt som jag skrev. Lite synd att det är så då kvinnor uppskattar bad mer än män enligt mina erfarenheter. Ett ämne värt en egen tråd för att se orsaker och finna lösningar tycker jag.

Nojan med sjöodjur har jag ingen lösning på just nu, den var lite knepig. Hos barn är frågan om det finns hajar inte helt ovanlig (filmen hajen bär ofta skulden). Det går lätt att svara på. Svaret är nej.

Föreställningen att drunkningsrisken ökar med djupet även under två meter har jag också stött på flera gånger.

Bästa lösningen på drunkningsrädsla är kanske att träna sig till att vara en bra simmare som vet vad man klarar och litar på det.

En flytväst kan ersätta den träningen och ta bort risken för drunkning. Många vattenrädda litar dock inte på flytvästen innan de badat med den tillräckligt mycket. Mitt råd är då att bada med flytvästen på djupt vatten och inse vad den uträttar tills man litar på den. Ni kan sedan ta en simtur lååångt ut från stranden där det inte är motorbåtstrafik och ta en trevlig paus där ute samtidigt som flytvästen håller henne helt säker och våtdräkten skyddar henne mot kylan nu när det är höst. Inse att inget kan hända. Med dessa prylar badar hon som en prinsessa och kan njuta av värmen och säkerheten. Sommartid när det är varmt i vattnet behövs ingen våtdräkt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.