Stabilaste kajaken?

Om du har frugans tillstånd att uppge hennes vikt, längd och kajakens tänkta användningsområde får ni bättre hjälp.

Spontant tycker jag att VKV Lisa är ganska stadig även för lätta personer. Kanotklubbar använder ibland sådana till kanotskolor för barn.
Men den är väl i glasfiber så man kan inte göra våldsam landstigning utan risk för kajakskador.
Ett av ösnkemålen var ju att kunna gå iland utan att tänka nämnvärt på matrialet så jag tycker glasfiber går bort till förmån för plast.

/Patrik
 
Det som det handlar om är att min fru ska få ihop timmar i sittbrunnen så att hon vänjer sej med att kunna hålla balansen och sitta avslappnat i kajaken på platt vatten.

Sånt brukar ge sej ganska snabbt men som läget är nu så har hon bestämt sej för att min Lisa är lika vinglig som att gå på lina och då är det bara att inse att hon måste ha en stabilare kajak för att överhuvudtaget få ihop timmar i sittbrunnen och komma över den tröskeln.

Hur mycket tips och råd man än ger funkar inte på en människa som bara är rädd och tycker att det är obehagligt och har fullt fokus på att undvika slå runt, stillastående på platt vatten....

Hon tar inte in att vältlutningen på en VKV Lisa är ungefär när sittbrunnskanten är under vattenytan.
Tipset med att träna på lågt stöd funkar inte alls när hon inte känner sej trygg med kajaken.
 
Det finns väl stödpontoner att utrusta befintlig kajak med?

Jag har såna till min Lisa men dom gör kajaken alldeles för stel och stabil för att kunna lära in en balanskänsla.
Jag misstänker att det kommer bli att vi i början får sitta i kajaken i 2 tim vid bryggan tills min fru har hittat balansen och sen träna så tills hon känner sej trygg....

Det visar sej - det här blir höstens projekt.
 
Vattenpåsar eller dunkar som tynger ner kajaken ger ökad stabilitet. Prova med 5 liter bakom resp framför sittbrunnen. Får de plats i sittbrunnen är det ännu bättre.

Viktigt för balansen är bra kontakt med fotstödet. Benen skall vara lätt böjda. Inte raka ben.
Paddla framför kroppen, inte bakom.

Jag tror inte att en annan kajak löser problemet. Det sitter i huvudet.
Varmt i luften och vattnet ger bra förutsättningar för hjärnan att slappna av.
 
Hur många gånger har hon hittills kapsejsat?
Låt mig gissa: Aldrig!
Så varför inte be henne att kapsejsa i höftdjup vatten med dig bredvid, först utan kapell, sen med.
När kapsejsning är avdramatiserad, då kan ni fundera att gå paddla.
När man ändå att håller på att plaska, varför inte introducera självräddning? Då ger man personen dessutom säkerheten att klara sig själv och inte vara beroende på personer man man inte fullt ut litar på.
När man ber folk som är rädd för kapsejsning att kapsejsa under kontrollerade former, så brukar de titta väldigt förvånad och undra "Var det allt?"
 
Hur många gånger har hon hittills kapsejsat?
Låt mig gissa: Aldrig!
Så varför inte be henne att kapsejsa i höftdjup vatten med dig bredvid, först utan kapell, sen med.
När kapsejsning är avdramatiserad, då kan ni fundera att gå paddla.
När man ändå att håller på att plaska, varför inte introducera självräddning? Då ger man personen dessutom säkerheten att klara sig själv och inte vara beroende på personer man man inte fullt ut litar på.
När man ber folk som är rädd för kapsejsning att kapsejsa under kontrollerade former, så brukar de titta väldigt förvånad och undra "Var det allt?"

Du har ju helt rätt!
Jag vet bara inte hur jag ska få henne att frivilligt slå runt men det ger sej för om vi ska paddla lite längre sträckor ut på öar så måste hon förr eller senare kunna både självräddning och kompisräddning.

Hon ska först klara av att paddla hela Albysjön runt längs med kanten (ca 1,5 tim) och sen får vi lägga in såna övningar. Vid barnbadet vid Uddby kiosk är det lårdjupt vatten och perfekt sandbotten, så där är det perfekt för såna övningar.

Jag vet redan nu att det kommer bli jag som får bända runt hennes kajak, för att det ska ske och sen får jag väl ta tjafset senare på kvällen....
 
Hon skall kapsejsa själv. Då kommer hon se att det krävs en hel del för att få kajaken slå runt.
Ingen kapell i början.
Bra övning är att gå runt, sitta lite kvar i kajaken och kolla på fiskarna. Cyclop underlättar. När man har lärt sig att det är inte brådis att komma ur kajaken samt att det är svårare att hålla sig i kajaken än att poppa ut så är det ganska avdramatiserat. Få det gjort innan ni gå paddla på riktig.
 
Hon skall kapsejsa själv. Då kommer hon se att det krävs en hel del för att få kajaken slå runt.
Ingen kapell i början.
Bra övning är att gå runt, sitta lite kvar i kajaken och kolla på fiskarna. Cyclop underlättar. När man har lärt sig att det är inte brådis att komma ur kajaken samt att det är svårare att hålla sig i kajaken än att poppa ut så är det ganska avdramatiserat. Få det gjort innan ni gå paddla på riktig.
Eller köp en pråm, eller så får hon sitta hemma och spela bingo
 
Jag tycker det är en god idé att välja en hyfsat stabil kajak som inte riskerar att stjälpa om den ska användas som transportmedel och man inte prioriterar maximal hastighet.

Tycker verkligen att man ska öva att stjälpa med kajaken, så som DDeninger redan föreslagit i tråden. Föreslår att göra övningen på djupt vatten för att inte riskera att slå i huvudet och lära sig lita på flytvästen. Tänker man paddla längre från stranden än man vill simma övar man att ta sig upp i kajaken själv med paddelflottör eller motsvarande, och att ta sig upp med hjälp av en medhjälpare om man har en sådan.

Är man rädd för att vara under vattnet:
Öva lite fridykning i eget lugnt tempo. (Viktigt)

Är man rädd för djupt vatten: Prova att bada med flytväst.

Är man mycket rädd: Använd räddningsväst som omöjliggör drunkning i lugna vatten.

Om man inte har mycket god vattenvana:
Använd inte kapell innan du övat att stjälpa och ta loss kapellet under vatten med en person närvarande alldeles bredvid som gärna får ha cyklop för att kunna hjälpa till snabbt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.