Stabilaste kajaken?

Bästa lösningen på drunkningsrädsla är kanske att träna sig till att vara en bra simmare som vet vad man klarar och litar på det.

Jag tror att lösningen är klar eftersom i nybörjarpaketet kunde man välja mellan 2st flytvästar, en på 50kg och en på 70kg.
Min fru väger 68kg så då ska hon ha 50kg västen men hon valde 70kg västen....

En erfaren paddlare skulle bli helt galen av en så klumpig flytväst men så länge min fru känner sej trygg så får det vara så.

Det är bättre att hon själv upptäcker att den blir för klumpig, för när man paddlar så är det en flytväst man ska ha och inte en räddningsväst....

Att köpa en ny flytväst nästa år är ändå ingen större utgift och då kommer hon veta exakt vad hon vill ha.
 
Jag fick helt plötsligt totalflipp med google crome-uppkopplaren men med Edge-uppkopplaren funkar det!?

Jo, Min fru är efter många paddelturer nu helt såld på att paddla kajak och är så nöjd med sin Vento Arc!

Nu är hon inne på att vi måste ta oss råd att köpa torrdräkter.
Skitkul för mej som i alla år har fått försaka torrdräkt och vinterpaddling pga en fru som har sett paddling som sommarskoj med barnbarnen...Det är min fru som bestämmer här hemma, så att det är utrett!!

Tips på testad,prisvärd och bra torrdräkt tas tacksamt emot i den här tråden. Vi sitter inte på pottkanten ekonomiskt men vi vill inte betala hutlöst för något som är överkurs för oss....Vi litar även på att Kajaksidan tar fram något prisvärt åt oss...

Vento Arc anser jag vara en helt okej kajak att paddla, fast med något svagt lägre glidtal än min VKV Lisa. Stabiliteten är så att man tryggt kan ge sej ut på havet i 8-10 m/s.

Att påstå att det är en tråkig kajak tycker jag är självcentrerat pompöst där man anser sej själv vara en kajakprincessa...

Det är en perfekt uthyrningskajak som passar nybörjare till erfarna paddlare, utan att någon blir missnöjd. En erfaren paddlare förväntar sej inte en värstingkajak med skädda när han hyr...

Så underbart med plastpaddeln som följde med i kajakpaketet - man behöver inte behandla den som skört glas som en kolfiberpaddel som hängs upp på väggen på foamklädda krokar, utan man bara ställer in den i förrådet rakt av....

Min fru har redan åsikter om den klumpiga jävla fittflytvästen på 70 kg när hon väger 68 kg...

Tips på utprovade bra paddelflytvästar tas tacksamt emot i den här tråden. Gärna någon dyr modell med minimalt med fickor...

Min fru har i alla år haft spöken i skallen om djupt vatten och sjöodjur...
Nu när hon paddlar så blir vattendjupet helt ointressant pga det finns 100 andra saker i naturen och 30 cm vågor med tvingat lågt stöd som pockar på mer uppmärksamhet...
 
MrP: Hon är definitivt inte ensam som kvinna med sådana ”nojor”, det är mycket vanligt som jag skrev. Lite synd att det är så då kvinnor uppskattar bad mer än män enligt mina erfarenheter. Ett ämne värt en egen tråd för att se orsaker och finna lösningar tycker jag.

Nojan med sjöodjur har jag ingen lösning på just nu, den var lite knepig. Hos barn är frågan om det finns hajar inte helt ovanlig (filmen hajen bär ofta skulden). Det går lätt att svara på. Svaret är nej.

Föreställningen att drunkningsrisken ökar med djupet även under två meter har jag också stött på flera gånger.

Bästa lösningen på drunkningsrädsla är kanske att träna sig till att vara en bra simmare som vet vad man klarar och litar på det.

En flytväst kan ersätta den träningen och ta bort risken för drunkning. Många vattenrädda litar dock inte på flytvästen innan de badat med den tillräckligt mycket. Mitt råd är då att bada med flytvästen på djupt vatten och inse vad den uträttar tills man litar på den. Ni kan sedan ta en simtur lååångt ut från stranden där det inte är motorbåtstrafik och ta en trevlig paus där ute samtidigt som flytvästen håller henne helt säker och våtdräkten skyddar henne mot kylan nu när det är höst. Inse att inget kan hända. Med dessa prylar badar hon som en prinsessa och kan njuta av värmen och säkerheten. Sommartid när det är varmt i vattnet behövs ingen våtdräkt.

Jag utgår ifrån att du jobbar som en psykolog pga all din insikt för rädsla.
I samma stund som min fru tog oskulden på sin Vento Arc så hade hon fullt upp med att hålla balansen pga att det var en helt ny värld för henne.

Då höll hon balansen med rumpan men nu håller hon inte balansen ett dugg...paddeln är balanshållaren.

Sjöodjur bara skrattar hon åt när hon sitter i kajaken men i soffan i vardagsrummet tar hon det på allvar och tycker att det är obehagligt.

Samma sak när jag säger att vi nu paddlar på 35m djup. Det berör inte henne alls för hon har fullt upp med med att sträcka ut paddelarmen fullt och möta upp med sekundära armen i en perfekt rak vinkel samtidigt med en höfttryckare och midjevridare... Just nu Paddlar min fru proffsigt men väldigt....vad ska jag säga???
 
-Va kul att höra hur det gick!

Och att ni blev nöjda med en hyfsat stabil kajak som funkar i lite mer krävande väderleksförhållanden utan att man behöver oroa sig för att stjälpa.

Flytvästen hon köpte är inte en räddningsväst, den är av enklare standard lika som seglarvästar och kajakvästar. Hon kan alltså byta till kajakväst utan att förlora något i säkerhet. Hoppas ni hittar något smidigt alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.