Torrdräkt för kajakpaddling?

Nu börjar det snart bli dags att börja paddla (hoppas jag) och jag har alltid på våren när det är svinkallt i vattnet paddlat utifrån 30m-regeln (max 30m ifrån land) och med max 8m/s pga att jag gör det med 4mm våtdräkt och dessutom i Albysjön och Uddbyviken Tyresö etc som är väldigt vindskyddade.

Med våtdräkt tidigt på våren måste man köra på säkerhet...
Även den tråkiga paddlingen är rolig efter ett helt vinteruppehåll men den här våren har även min ganska oerfarna och kajakvingliga fru en kajak och då anser jag att det krävs mer säkerhet än 30m-regeln och vindskyddad paddling.

Därför måste vi nu köpa varsina torrdräkter eller enbart en till min fru.
Vi vet att Kajaksidan i Saltsjö Boo löser det åt oss på ett proffsigt sätt men det känns ändå bättre att få och ha information om hur man ska tänka när man väljer torrdräkt.

Vi sitter inte i sjön ekonomiskt men vi vill inte lägga 20.000kr på en torrdräkt om det inte är prisvärt, utifrån att vi kommer att paddla 1-2 ggr/vecka och 1-2tim/ggn.
Troligtvis framöver med torrdräkt så kommer vi ge oss ut på större paddelturer med tältning på skärgårdsöar.

Är torrdräkter för 4000kr bara skräp eller är dom bara extremt obekväma?

Vi utgår ifrån att torrdräkten kommer att lukta hallontårta av svett efter ett tag, hur rengör man en sån? Tvättmaskin ylleprogram?

Vad är viktigt med designen av en torrdräkt, funktion/komfort?

Vilken prisklass på torrdräkt är mest prisvärd?

All information är intressant, utifrån att vi är totala noviser när det gäller torrdräkt.

Mps ursuit är grym, icke skrymmande, lätt och förvara, relativt billig. Lite känslig iom inget skyddande lager ytterst, men det löser man med nåt gammalt vindställ eller liknande över. Den går lätt att packa ner i sin lilla väska och stuva ner i kajaken om man inte vill ha den på sig.

Hade en annan tidigare som tog enormt mycket plats och var svår att förvara. Funktionen var väl densamma, men Mps är skönare och smidigare än en med inbyggda kajakkläder över. I vattnet ungefär lika, men du har inte lika hög och tät krage i Mps plus dragkedja där, så kan komma in någon droppe eller två om du ligger med huvudet under vattnet länge.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Läs på är mitt tips.

De två viktigaste sakerna för mig var:
- kisslucka (inte behöva ta av dräkten för att pinka är en bra idé:)
- dragkedja fram ((annars är det svårt att ta sig i och ur dräkten på egen hand. :))

Det verkar förvirrande till en början, men bilden klarnar rätt snabbt när man läser lite recensioner. Finns en hel del olika modeller och tillverkare. Jag köpte slutligen en begagnad men knappt använd kokatat hydrus 3. som jag än så länge är väldigt nöjd med.

Det känns lite som att det lutar åt en Ursuit MPS eller Palm Cascade.
Jag vill kunna röra mej fritt med en smidig torrdräkt, så
jag får prova mej fram i butiken och inser att en prisvärd torrdräkt landar runt 7-9.000 kr.
Att behöva tunna slitkläder utanpå ser jag inte som något problem för min paddeljacka är riktigt smidig.

Stort tack för info!!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips