Paddelmaskin?

Någon som har testat en sån här eller andra maskiner?


Min kajak-abstinens är likadan varje år den här tiden på året.
En våtdräkt löser inte mina problem pga att när jag tar i och är aktiv med puls så svettas jag enormt oavsett aktivitet och det var även så när jag tävlade i motocross-SM på 80-talet.

En våtdräkt för mej blir enbart en skvalpdräkt av svett...och det är jag inte intresserad av - hellre då paddla med en våtdräkt max 20-30m ifrån land med ombyte i packutrymmet i kajaken och max 8 m/s när det är offseason för paddling - sen höst, tidig vår.

Funkar en sån här maskin så att man får sitt paddlarsug mättat när det är fullständigt mitt i vintern offseason?
Eller är det bara en leksak som är konstruerad av någon som har mer kunskap av att driva företag än av att paddla?
 
Någon som har testat en sån här eller andra maskiner?
Den ser intressant ut med sliding bench. Det fanns en norsk(?) paddelmaskin på 90-talet med sliding bench. Ansågs bra.

Jag har mest kört Dansprint hos kanotklubben. Det är troligtvis den vanligaste i Svenska kanotklubbar. Tillverkas i Danmark sedan ~25 år. Enkelt att köpa reservdelar. Ganska lång sak och liknar en Concept2 roddmaskin.

KayakPro används av många världskanotister som bla Petter Menning. Kan skjutas ihop till nästan hälften vid förvaring.

Webasport har jag hört skall fungera bra.

Finns fler. Om du inte kört paddelmaskin kanske du kan prova i en närliggande kanotklubb? Inte helt självklart att du gillar träna paddelergometer. Ungefär lika tråkigt och svettigt som att cykla på en trainer.
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Jag kör ganska mycket Dansprint nere på klubben under vinterhalvåret. Tycker egentligen roddmaskin är bättre rent träningsmässigt, men lite för trist o tungt för min smak. Våra maskiner är även utrustade med balansbräda som ger något mer "kanotkänsla" och tränar balansen rätt bra. Brukar köra både långpass o kortare intervaller.

Lite tveksam till den du länkar till, ser inte riktigt fördelen med de höga linorna. När man paddlar är ju motståndet längre ner där paddeln fäster i vattnet. Tror dock alla de maskiner Erik listar är bra. Fast det är ganska dyra grejer och inte helt vanliga utanför kanotklubbar. Möjligt det finns en begagnatmarknad.

/ Ulf
 
  • Gilla
Reactions: MrP
Inte helt självklart att du gillar träna paddelergometer. Ungefär lika tråkigt och svettigt som att cykla på en trainer.

Risken finns att det är roligt i 1 timme och sen vill man paddla på riktigt vis. Ska kolla upp någon paddelklubb och resta en maskin där. Bra tips!

Roddmaskin har jag testat mycket och det tycker jag är rätt okej men jag inbillar mej och hoppas att en paddelmaskin är roligare...

Trampa runt på en cykeltrainer går helt bort. Är roligt i max 10 minuter.
 
Det är ju inte rörelserna man gör när man paddlar som är roliga, det är att vara ute på vattnet och i naturen. Fast den som behöver specifik träning för att paddla kanske gillar att sitta i en sådan maskin, jag skulle inte göra det.
 
Paddelmaskin ger förutom muskelaktivitet möjlighet att förbättra sina rörelser. Ganska vanligt med speglar runt paddelmaskiner för att bättre se sina rörelser. Enklare att instruera framåtpaddling med en paddelmaskin än på vattnet i en kajak.
 
Ja självklart är det ju naturupplevelsen som är det man är ute efter när man paddlar men jag är säker på att man med hjälp av en filmkamera eller speglar kan effektivisera sin paddling i en paddlingsmaskin.

Det är så lätt att man lägger till sej med olater/dålig paddelteknik när man enbart paddlar i en kajak.
Sånt avslöjas ju direkt i en paddelmaskin.

Även om det troligtvis blir jobbigt att se alla sina fel man gör när man paddlar i en paddelmaskin så är det ändå intressant att se vad man kan jobba på för att bli en bättre paddlare.
Man blir aldrig fullärd!!
 
At tro man blir en bra paddlare med en paddelmaskin är som att tro man blir en bra älskare med hjälp av en Fleshlight.
En bra framåtpaddling är så mycket mer än bara benarbete och bäcken/bålrotation. Det kan vara en komplement att träna in dessa moment, eftersom det är en bra träning för de stora muskelgrupper som är involverat i framåtpaddling. Men jag tycker att det är bättre att lära sig en bra teknik på vattnet, insättning, armhållning och vinklar och upptagning. När det sitter, lägga till en mer utpräglat benarbete och då kommer maskinen in att träna rätt muskelgrupper även om man inte är på vattnet.
Och om det är nu så viktig med svettopaddling, varför inte kolla på surfski. Är havskajak som en moutainbike, då är surfski som en racercykel. Dessutom enkelt att hantera när man kapsejsar. Bara upp igen och börja paddla, självlänsen tar hand om resten. Finns jo surfski i plast som även har luckor, så de är även touring kompatibel.
 
Prova längdåkning på Vintern om du har snö det har man nytta av vid padling

Det har varit några snödagar den här vintern i Tyresö men att sätta på mej ett par skidor är som att skicka ut Bambi på hal is.
Bra tips men jag har noll koll när det gäller skidor. Det grundar sej i att jag aldrig har haft något intresse för sånt.

Jag har testat slalomskidor i en barnbacke men det sket sej redan i knappliften...Det blev kaos!!
Tur att youtube och moderna mobiltelefoner inte fanns på den tiden.

Kompisens längdåkningsskidor bröts av när jag för 20 år sedan råkade korsa dom på plan mark och försökte med hjälp av stavarna att inte ramla...Jag ramlade förstås.
 
Senast ändrad:
At tro man blir en bra paddlare med en paddelmaskin är som att tro man blir en bra älskare med hjälp av en Fleshlight.

Jag har kanske en övertro på paddelmaskiner. Troligtvis eftersom jag aldrig har testat en sån.

Om det är som du påstår så har jag absolut ingen nytta av en sån, för om den efter ett antal timmars träning är lika intetsägande tråkig som en cykeltrainer och att man utvecklar sin paddlingsteknik bäst i vattnet i en riktig kajak så kanske jag lägger ner idén om paddelmaskin och fortsätter paddla som vanligt.

Att bli en paddel-atlet för tävlingar har jag inget intresse av.
Naturupplevelsen och något lite bättre paddelteknik är det som intresserar mej.

Jag tycker att jag har en bra paddelteknik (bra kan alltid bli lite bättre) men eftersom jag har kört så mycket motocross och enduro där körtekniken aldrig kan blir bra nog oavsett ens nivå - inte ens för världsmästaren, så har jag utgått ifrån att det är likadant resonemang om paddelteknik inom kajakpaddling dvs att bra kan alltid bli bättre oavsett ens nivå.

Därför trodde jag att en paddelmaskin och en filmkamera var den optimala lösningen för att utveckla sin paddelteknik. Bra info, då behöver jag inte bry mej mer på att det kanske hade varit bra med en paddelmaskin på vinterhalvåret.
 
Det finns sällan optimala lösningar som passar alla. Bäst är naturligtvis att ha någon som kan coacha o filma dig på vattnet när du paddlar, precis som tävlingskanotisterna gör. Men har du inte den möjligheten så är paddelmaskin + speglar/kamera ett ok alternativ. Kör själv båda varianterna, precis som elitkanotisterna på klubben. Det är oftast svårare att lära sig bra teknik ensam, vare sig du är på vattnet eller inomhus. Rekommenderar kurs, kanotklubb eller kommersiell, alternativt snabba kompisar.. :)

Själv tycker jag om träningen, både inomhus och på vattnet. Det ger bättre teknik, muskler o kondition. Träningen gör också att jag kan få ut mer av naturupplevelsen på hav o i skärgård sen.

/ Ulf
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.