Stabilaste kajaken?

Min fru vill börja paddla kajak men hon vill ha en stabil kajak.
Min VKV Lisa tycker hon är alldeles för rank (??) så därför undrar jag om det finns en havskajak som är extremt stabil
och tråkig att paddla, ju mer stabil och tråkig kajak ju bättre eftersom hon vill absolut inte ha några överraskningar när hon paddlar.

Den ska även vara gjord i plast så att hon inte behöver ta hänsyn till något när hon ska kliva iland.
Vet någon även en bra nybörjarpaddel som håller för allt dumt som en nybörjare utsätter den för, ni förstår vad jag menar....

Jag är väl medveten om att hon kommer att tröttna på kajaken när hon har lärt sej paddla och då får vi sälja den och köpa en ny. Det här är enbart för att hon ska komma igång med paddlande överhuvudtaget.
 
Eller en packraft kanske ? Lätt & bekväm, man kan ta med den överallt, omöjligt att välta, men lite långsam, but who cares.
 
Tror att väldigt många havkajaker i plast passar dina kriterier. Vet inte vad som är bra nu men har padlat några prijon tidigare som var ok. Stabilitet borde inte vara något problem med havkajaker på lugnt vatten förutom kanske för några få modeller.
 
Tänk på kroppsstorleken när ni väljer modell. För stor volym och för högt skrov i sittbrunn och framåt är inte kul om man är under medellängd.

Thure
 
Jag hade också tittat på någon av Prijons större modeller. Nybörjare brukar också uppskatta stort sittbrunnshål så det är lätt att komma i och ur. Prijon är svåra att ha sönder i skrovet. Med stabilitet kommer ofta även lite trögdrivenhet men hög fart är kanske underordnat i början.

/Patrik
 
Har ni provat paddla tvåmanskajak? VKV Yoo-a-kim är jättestadig och ger möjlighet att komma ut tillsammans. Inte lika kritisk att paddla i takt som en riktig K2a.

Paddel med nylonblad används ofta i uthyrning pga lågt pris och bra slitstyrka.

Den här kajaken ser ut att uppfylla dina önskemål.
 
Har ni provat paddla tvåmanskajak? VKV Yoo-a-kim är jättestadig och ger möjlighet att komma ut tillsammans. Inte lika kritisk att paddla i takt som en riktig K2a.

Paddel med nylonblad används ofta i uthyrning pga lågt pris och bra slitstyrka.

Den här kajaken ser ut att uppfylla dina önskemål.

Nja att samarbeta med en total nybörjare och som dessutom är ens fru, i en 2-manskajak är ju som att be om en skilsmässa.

Vento-kajaken är riktigt intressant och vi har ju inte så långt att köra till Kajaksidan och testpaddla den.

Jag hade inte en aning om att det ens byggs kajaker för kundsegmentet kvinnor 55+ som inte bryr sej om glidtal och hastighet, utan bara vill finpaddla i lugn och ro.

För det inköpspriset så kan den kajaken knappast sjunka så mycket i pris. Helt klart prisvärt när man nästan kommer få pengarna tillbaka vid försäljning/inbyte.
 
Vi har en Nortshore Atlantic och en Tahe reval midi, båda i plast och superstabila. Båda så stabila att jag kan stå upp i dem :). Men kolla storlek som sagts tidigare.
 
Min fru vill börja paddla kajak men hon vill ha en stabil kajak.
Min VKV Lisa tycker hon är alldeles för rank (??) så därför undrar jag om det finns en havskajak som är extremt stabil
och tråkig att paddla, ju mer stabil och tråkig kajak ju bättre eftersom hon vill absolut inte ha några överraskningar när hon paddlar.

Den ska även vara gjord i plast så att hon inte behöver ta hänsyn till något när hon ska kliva iland.
Vet någon även en bra nybörjarpaddel som håller för allt dumt som en nybörjare utsätter den för, ni förstår vad jag menar....

Jag är väl medveten om att hon kommer att tröttna på kajaken när hon har lärt sej paddla och då får vi sälja den och köpa en ny. Det här är enbart för att hon ska komma igång med paddlande överhuvudtaget.
Jag har Prijon Kodik och en Prijon Grizzly dom är mycket stabila och tåliga, mycket skön sits, man får ingen träsmak, i princip omöjliga att slå runt med, bra andrahandsvärde, och du kan lasta vadsomhelst, du kan ta med soffgruppen om du ska ut
 
Om du har frugans tillstånd att uppge hennes vikt, längd och kajakens tänkta användningsområde får ni bättre hjälp.

Spontant tycker jag att VKV Lisa är ganska stadig även för lätta personer. Kanotklubbar använder ibland sådana till kanotskolor för barn.
 
Hon är 162 cm och väger 68 kg.
Kajaken ska mest användas till dagsturer med 2-3 tim paddling ev med övernattning på någon ö.

Kanske följa med på någon organiserad turpaddling med ett helt gäng.
Vi ska ha med kajakerna på husvagnscampingar.

I första hand ska den fungera som ett roligt sätt att motionera...

Hur kajaken ska användas ger sej efter ett tag för jag räknar med att den här kajaken ska bytas ut nästa sommar.

Just nu handlar allt om att hon ska lära sej att havet blir bara farligt om man gör det farligt - typ att ensampaddla till Åland...

Du har rätt i att VKV Lisa är stabil men min fru tycker att den är helt okontrollerbart vinglig, så hon kan inte paddla avslappnat med den.
Om du har frugans tillstånd att uppge hennes vikt, längd och kajakens tänkta användningsområde får ni bättre hjälp.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Sitta längre tid i kajaken Paddling allmänt 15
Ynglet Bra platser att få i kajaken? Paddling allmänt 6
Marie K flytta sitsen framåt i kajaken Paddling allmänt 4
Pertm Bästa kajaken - max 3 meter Paddling allmänt 9
Lurix Hur fraktar jag kajaken säkert men inte jättedyrt? Paddling allmänt 20
GertF Säkrare kvar i kajaken Paddling allmänt 26
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
pelle.k Fräscha upp kajaken Paddling allmänt 11
Test005 Hund i kajaken Paddling allmänt 13
Jesperr97 Cykelkärra till kajaken. Paddling allmänt 8
laed Frakta kajaken vintertid Paddling allmänt 10
Gorrgel reservpedal till kajaken, ex. kanotpaddel Paddling allmänt 4
Arctic Fox Kan kajaken bågna? Paddling allmänt 31
Sara L Pytteliten spricka/läcka i kajaken? Paddling allmänt 15
heah Luta kajaken vid svängar Paddling allmänt 28
Kal-P-Dal Vad packar ni i kajaken för en vecka? Paddling allmänt 11
josohl Vad stortvättar ni kajaken med? Paddling allmänt 3
NattaZatta Tips på lekar med kajaken/kanadensaren Paddling allmänt 3
ctve8n Att fästa GPS:en på kajaken Paddling allmänt 18
Superbatman Den bästa allround-kajaken för max 15000:- ? Paddling allmänt 3
annagundemark Söker dig paddlare, som paddlar kajaken "Crunch", norröver Paddling allmänt 0
thomas_member.se Kajaken drar snett Paddling allmänt 9
Tavy Skicka kajaken med Flyget?? Paddling allmänt 9
Micke U Vill gärna ha omdömen på Neumann Shark kajaken! Paddling allmänt 2
BadCash Gissa kajaken! Paddling allmänt 37
fraewu Kajaker och grejer till kajaken och kajaker till kajaken Paddling allmänt 19
henkealf Kajaken Everest V505 från Stadium Paddling allmänt 15
Sir Roger Elakt märke i kajaken Paddling allmänt 42
petski Låsa kajaken ? Paddling allmänt 15
henkealf Billiga kajaken Freeline 525 från kanotbutiken.se? Paddling allmänt 9
Brune Nationsflagga på kajaken Paddling allmänt 1
peter.ma Göra kajaken mer stabil. Paddling allmänt 5
tango kajakvagn att ha med sig i/på kajaken (ej efter cykel) Paddling allmänt 35
MartinR Strumpa/kondom för att skydda kajaken Paddling allmänt 2
ANNA78 tips om kajaken "north sea adventure 1020"? Paddling allmänt 2
surfban Någon som känner till Nordkap kajaken från 70/80-talet Paddling allmänt 8
a95180 Paddla olastat, vilka egenskaper ska kajaken ha? Paddling allmänt 11
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
deeppowder Stativ på kajaken Paddling allmänt 8
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
Pask Såg ni trimaran-kajaken? Paddling allmänt 7
kajakmicke Ta kort från kajaken? Paddling allmänt 49
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
jonzzon GPS på kajaken? Paddling allmänt 4
fafner Luckor i Kajaken Paddling allmänt 5
NiklasStrand Fästa grejor på utsidan (av kajaken...) Paddling allmänt 4
knatte Lärdom efter helgens i/urstignings träning i kajaken. Paddling allmänt 9
Hjuken Tipsa mig om hur jag ensam kan lasta kajaken på bilen Paddling allmänt 8
Åsa T Kompass på kajaken?! Paddling allmänt 18
skrime Erfarenheter av Garkast (kajaken) Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.