Köpa kajak

I kort motsjö så finns det som jag ser det antingen kajaker som stampar och kajaker som dyker. Det senare ger mera stänk och översköljning.

Fördelen med roder är bl a att det går bättre att hålla fast vud en kurs snett mot vågorna medan man med skäddakajaker mera får acceptera en kurs i förhållande till vågorna som är rimligt lätt att bibehålla.

Jag uppfattar roderkajaker som generellt snabbare då kanotisten normalt lägger mindre energi på kurshållning i en roderkajak.

Roder eller inte är ett kärt debattämne.

Thure

jo de har ju olika för och nackdelar. Zegul Play tex utan skädda nerfälld är rätt jobbig att paddla då den är för vindkänslig då, men med skäddan nere så håller den kursen bra tycker jag.

För motions och distanspaddling är nog roder enklare, men inte lika skoj 🙂

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Sen har du ju Rebel kayaks och Aquarius.
Finns bla på https://ostkustenkajak.se/ i Gryt

Har inte provat dem men tycker ffa rebel ser kul ut. Mest skäddakajaker tror jag och en del lite grönlandsinspirerade.

Även finska Skim kayaks är ju poppis och riktigt snygga

Stockenträffen passar tyvärr inte in i schemat men det hade ju varit superkul.
Västerås åker jag iaf förbi nån gång per år så där finns ju en liten möjlighet att prova.
Finns det återförsäljare eller uthyrningscentrum på östra sidan av landet där man kan prova? Eller finns det nån i närheten av Örkelljunga? (Där slätvatten arrangeras i år)

Jag bor nämligen i Timrå och jag hittar inte nån som säljer hör i närheten. Däremot har jag möjlighet att testa det som finns i Karlstadsregionen
I Karlstad finns Vänerkajak, som hyr ut och säljer, OnWater med blandat salusortiment (WK 540?) och Melker kajak.
Frilutsfrämjandet, KLP (Karlstads Långfärdspaddlare) och de ovan nämnda har en pröva på kväll onsdag efter midsommar så företagen brukar visa upp sina kajaker och medlemmar också lånar ut att testa

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips