Tahe köper Arrow

Lite bransch info så här i säsongens slutskede. Enligt ett pressrelease jag fått ingår numera även Arrow i Tahe gruppen. Det kommer nog att dyka upp mer info på Tahes sida

Att branschen lider svårt av överproduktion och allmänt dålig ekonomi är allmänt känt och många har svårt att göra vinst. Speciellt gäller detta premium produkter. Mantrat har varit att det alltid finns folk som vill betala för en exklusivare kajak. Men tydligen så är dom som har pengar inte speciellt intresserade av att ödsla dom på kajaker.

Speciellt tydligt blir det när man jämför med billigare plastkajaker där volymerna är betydligt större

Hans Friedel
 
Att branschen lider svårt av överproduktion och allmänt dålig ekonomi är allmänt känt och många har svårt att göra vinst. Speciellt gäller detta premium produkter. Mantrat har varit att det alltid finns folk som vill betala för en exklusivare kajak. Men tydligen så är dom som har pengar inte speciellt intresserade av att ödsla dom på kajaker.

Tycker inte det är så konstigt; havskajakmarknaden är extremt spretig och det är i princip omöjligt att som lekman förstå på vilket sätt jag får en "bättre" kajak bara för att jag betalar 30000:- i stället för 10000:- eftersom olika modeller inte bara differentieras på material/finnish utan ännu mer på form och funktion. Avsaknaden av större tävlingar/sammankomster som lockar till "snoppmätning" gör att kompistrycket inte heller blir en marknadsdrivande faktor... :)

Jämför med plattvattensracing, där har man en ganska hårt standardiserad farkost och prsidifferentiering sker nästan enbart på materialkvalité/vridstyvhet. Alltså kör eliten med de dyraste båtarna vilket spiller över till ungdomar och motionärer. Samma sak gäller ju inom t.ex. landsvägscykling och längdskidor. (Och där snackar vi verkligen snoppmätningsfaktor! Pratade häromdagen med en rätt medelmåttig skidmotionär som inte kunde tänka sig att åka på något annat än det dyraste eftersom det ju var så mycket bättre än något halvdyrt...)
 
Det är ju sällan som verklig brukbar kvalitet avgör, utan operatören har avsevärt mer påverkan över resultatet. Sen spelar det ingen roll om jämför kajaker, cyklar eller bra optik. Men behöver man det allra bästa för speciella ändamål då får man oxså betala för det. Inom branscher där det märks och verkar, vare sig det är VM, Olympiader eller tryck så krävs det bästa. Sen att svansarna av de som bara har en för pittjämförelse beror även på hur mycket förvaringsplats som prylarna kräver. Härvid ligger kajaker illa till. Men min cykelhandlare kränger flera 40 000kr hojar om året. Just efter TDF går det flest....
 
Tycker inte det är så konstigt; havskajakmarknaden är extremt spretig och det är i princip omöjligt att som lekman förstå på vilket sätt jag får en "bättre" kajak bara för att jag betalar 30000:- i stället för 10000:- eftersom olika modeller inte bara differentieras på material/finnish utan ännu mer på form och funktion. Avsaknaden av större tävlingar/sammankomster som lockar till "snoppmätning" gör att kompistrycket inte heller blir en marknadsdrivande faktor... :)

Jämför med plattvattensracing, där har man en ganska hårt standardiserad farkost och prsidifferentiering sker nästan enbart på materialkvalité/vridstyvhet. Alltså kör eliten med de dyraste båtarna vilket spiller över till ungdomar och motionärer. Samma sak gäller ju inom t.ex. landsvägscykling och längdskidor. (Och där snackar vi verkligen snoppmätningsfaktor! Pratade häromdagen med en rätt medelmåttig skidmotionär som inte kunde tänka sig att åka på något annat än det dyraste eftersom det ju var så mycket bättre än något halvdyrt...)

Gäller det kompositkajaker så är det stor skillnad mellan en 10000:- och en 30000:- kajak material kostnaden är relativt stor men framförallt antalet mantimmar. Detta vet förstår kunden lika bra som när man köper luggad kinesisk angoraull eller jättebilligt kött. Givetvis förstår man att det inte står rätt till men man bryr sig helt enkelt inte.

Hans Friedel
 
Personligen tycker jag det verkar som att många lever (medvetet eller omedvetet) i en bubbla där nyheter och reportage inte går in. I deras värld existerar inte barnarbete, kinesiska angorakaniner, danska grisar (47 kr/kg för fläskfilén) eller dåligt kött i 10 grillkorvar för 15 ;-

Lever man så finns ingen automatisk koppling mellan pris och kvalitét. Själv har jag två bekanta som köpte varsin kajak för ca 10 000 och var jättenöjda (troligen för att det var kajaker och de flöt). Att de sedan var tvungna att öppna och torka ur däcksluckorna på insidan då det regnade verkade inte vara något problem för dom.

Ibland kan jag avundas dessa människors förmåga att inte se, eller att rycka på axlarna åt tingens ordning, men oftast inte.
 
Egentligen bryr jag mig inte så mkt om vilket märke jag köper utan väljer alltid den kajak som tilltala mig i form och funktion. Har aldrig ägt fler än en kajak av samma företag och då har jag ändå haft ngr stycken igenom åren.
Men på senaste tiden har anspråket på kvalitén blivit mycket högre då jag blev less på alla fel och problem jag hade med enkla/billiga märken.
Min nuvarande "huvudkajak" är en Ivalu av Arrow och den är jag mycket nöjd med både som kajak i sig och även hur den är byggd. Den fungerar helt enkelt precis som den ska och det finns inget fusk eller något att upptäcker. De få problem som jag har haft kommer ifrån hård användning och på de 1,5år som jag har haft kajaken vart det lika mkt jobb som service (inget efterarbete alls som på andra kajaker) som jag behövde lägger ned på Ivalun som på andra kajaker under en vecka.
Det jag gillar med Arrow är dess egna design tankar särskild inom färgsättningen. Tycker att nästan alla färgvarianter jag sett på deras kajaker har varit väldigt läcker.
Man få hoppas att de fortsätter med dessa fina färger.

Det jag tycker är tråkigt med uppköpet är att Tahe-Zegul företaget nu känns som värsta grossisten. Det bli lite Ikea känslan över det hela. Jag skulle hellre vilja ser många små företag som konkurrera med varann på detta sätt utvecklar marknaden på ett trevligt sätt. Jag gillar till exempel att kunna träffa dessa småföretagare på mässor, festival och liknande. Folk som verkligen brinner för Kajaklivet och fortfarande är jordnära.
 
Kajakbranschen

Det är inte bara i material det skiljer mellan en kajak för 10k och 25 k. En av det viktigaste punkterna är vem som konstruerat kajaken. Vem som helst kan inte ta fram en bra kajak det krävs erfarenhet och framförallt att du har stora kunskaper i att paddla kajaken i de förhållande den är gjord för. Kajaker från Arrow, P&H, Valley, Tiderace och kanske några till är bättre kajaker för att de är framtagna av några av världens bästa paddlare.

En billig kajak har lägre utvecklingskostnad, medans en kajak där det ligger mycket tänk bakom kostar en del att ta fram. Tillverkningskostnaden är som nämnts tidigare också högre det tar längre tid helt enkelt att bygga en kajak med högre kvalité och finnish.

Ett annat problem med branschen är att den är omogen, tillverkarna trycker ut kajaker och säljer till kreti och pleti och kallar dem återförsäljare för att de har fem uthyrningskajaker vid stranden. På sensommaren reas allt ut och förstör för de seriösa. Kortsiktighet är branschens signum tyvärr. Detta gäller inte alla företag dock. I Sverige har vi sett det några gånger de största märkena faller som furor när de hela tiden reas ut. Detta gynnar kunden kortsiktigt men i långa loppet drabbar det kunden med att branschen inte har råd att utvecklas. Jag är övertygad att det snart kommer att bli detsamma för nästa stora märke att falla om de inte lär sig förstå hur en marknad fungerar.
 
Mina känslor är liknande som Fuchs, det är trots allt trevligare med mindre tillverkare. Samtidigt är det Leif säger sant, det är ju svårt att bedriva en långsiktigt affärsverksamhet på det sättet.
Att Tahekoncernen äger Arrow behöver inte vara dåligt. Ja, det är inte den lilla tillverkaren längre. Samtidigt är möjligheterna för att se en Play på t ex amerikanska västkusten mycket större nu när det är en global aktör. Om du har en Arrow idag kanske du kan hyra en under paddelresan på en annan kontinent i framtiden? För hur många har paddlat en Arrow utanför Skandinavien?
 
Branschjämförelse

Om vi skall jämföra med cykelbranschen som har haft stor framgång de senaste åren. Visst det är svårare att förvara en kajak och fler och fler bor mindre och kan inte hysa en kajak inom boendet. Kajakklubbarnas förvaringsmöjligheter är mer eller mindre konstant fullsatta.

Skillnaden är att cyklar säljs av butiker eller av stora kedjor som är lättillgängliga för kunden. Men för att köpa en kajak krävs det ofta här i Sverige att du skall söka upp en liten garageförsäljare eller uthyrare. Marknaden i Danmark och Norge ser lite annorlunda ut. Så länge som vi inte kommer ur garderoben så kommer inte branschen att växa. Kajakbutikernas konkurrenter består lika mycket av skid och cykelbranschen som av andra i branschen. Men så länge som vissa leverantörer väljer att sälja till alla som hör av sig så får vi nog dras med att branschen bara blir en mycket liten lillebror till cykel och skidor.
 
Det är ju detta jag pratat om under alla år på som jag skrivit på Utsidan mellan raderna eller i klartext.

Dvs i stort sätt all industriellverksamhet avrättas systematiskt och metodiskt om vi bara öppnar ögonen och ser det uppenbara.

Metoderna är många men framförallt jobbar olika företag på helt olika villkor pga lagstiftning, miljö regler, bidragsregler, skatteregler, export/ import regler, marknadsförings kontakter etc och mm.

Endast de som har expertkompetens inom alla områden och kontakter med kapital bakom klarar sig eller de med en trogen kundkrets som värderar produkterna högt och är beredda att betala lite extra.

Vad som är också mer än övertydligt är att det är andra intressen än politiska(folkvalda) som står bakom och sedan är det upp till läsaren att gnugga sig i ögonen.

Helt klart är det krafter som inte betraktar sina medmänniskor som sina lika utan verkar under annan moral än de flesta vanliga människor, men de är få och tämligen kraftlösa utan den tysta massans medgivande eller okunnighet.

Precis som på skolgården är det inte mobbaren är problemet utan alla som vänder bort blicken och förnekar det uppenbara problemet.

Ett tydligt exempel är att vi kan köpa in färdiga kajaker från vissa länder till ett lägre pris än vad vi själva kan betala för råmaterialet. Sedan kostar det mindre kosing att skicka kajaker från andra sidan jorden till vår lilla stad än att anlita en speditionsfirma att köra den samma till grannbyn. Sedan kan man fortsätta att rada upp exempel men jag tror nog de flesta vet vad jag pratar om.

/K
 
Är väl ingen stor vän av Tahe men de är inga skurkar utan försöker bara växa som så många andra företagare. Sen får man hoppas att de förvaltar de märken de köper upp och utvecklar dem framåt (vilket enligt mej inte varit deras starkaste sida).

Mönstret är i alla fall tydligt. För att ett litet företag skall klara sig på marknaden så behöver det stå på flera ben. De som kan designa, bygga och själva sälja sina produkter klarar sig betydligt bättre än de som tex låter andra producera produkterna. Exempel på märken som jobbar så är tex Skim, NDK, Rockpool och VKV. Sådana företag kan ju, åtminstone på hemmaplan, serva kunderna då problem uppstår och kan därmed ge en extra service som många kunder uppskattar (och ofta är beredda att betala en slant för).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
Billa Tahe Marine Wind 505 Paddling allmänt 7
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
Kajakistan Köper torrdräkt/tuiliq för vintern Paddling allmänt 5
KatrinRindlaug Var köper jag fäste för kniv på flytväst? Paddling allmänt 15
MartinR Var köper jag en bra racingsits? Paddling allmänt 3
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
stefanhum Hur köper man en Lendal paddel ? Paddling allmänt 3
Kona hey hey Var köper man Kajak? Paddling allmänt 6
ovalis Var köper man gummicord? Paddling allmänt 4
pnothagen Kajaken Arrow Play Paddling allmänt 8
Trikåmannen Zegul Arrow nuka gt - två frågor Paddling allmänt 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.