Tahe Marine Wind 505

Hei
Jeg har i dag en Hasle Excursion (gul ca 3 år) og vurderer å kjøpe en ny kajakk. Jeg ønsker at den nye kajakken skal passe til følgende formål:

-rask og morsom
-tur og treningskajakk
-trenger ikke stor lastekapasitet. Skal jeg laste mye kan jeg bruke Hasle
-enklere å ta med seg i f.eks i båten og eller av og på biltaket. Mao den bør være lett og ikke alt for lang men fortsatt lang nok til å få fart.
-skal kunne benyttes og passe til kone (58 kg) og datter 13 år (45 kg) og etter hvert til sønn nå 10 år.
-Skal også (primært) passe meg 181 cm og ca 84 kg

Jeg er altså på jakt etter en kajakk som er noenlunde håndterlig og passer for min kropp og til resten av familien. Jeg ønsker at den er rask (det er litt morsommere da) og er villig til å ofre stor lastekapasitet og den trenger ikke håndtere svært store bølger. Den skal heller ikke rundt Svalbard. Bruksområdet blir dagsturer uten overnatting på fjord og hav.

Hva med Tahe Marine Wind 505?
Er denne perfekt?
Har den svakheter jeg bør kjenne til?
Er det andre kajakker jeg også burde vurdere?
 
Hej!

Jag (173/73)köpte en Wind 505 till min fru förra året och har paddlat den en del själv också. Min fru (160/52) är nöjd och även jag. Jag har inte upplevt den som långsam i sällskap med andra och den har känts stabil även i lite sjö. Då gäller det ju Östersjön med lite kort och krabb sjö. Den är kursstabil på plattvatten, lite känslig i sned sjö. Jag kör den i stort sett aldrig med roder utan med skädda. en kul kajak med bra packutrymmen. Lite strul med att vatten gärna letar sig in vid "skruvkorken" till fikaluckan, tror dock att den lösningen är utbytt till i år. Borde funka till det du beskriver!

MVH

JohanC
 
Min fru har en wind 505 från 2010. Det är gummilock på fikaluckan och den är tät liksom de vanliga två luckorna. Hon trivs i den (161 lång), men när hon provat min Greenland T ville hon ha en sådan.... Man kom närmare vattnet och den kändes snabb*.. Jag är 182cm/82kg/43sko och har provat den några gånger. Sittbrunnen är lite kortare att komma i, men väl på plats är det inga problem. Den är lite rankare i början jämfört med min, men bra att packa i. Ska jag paddla med roder gillar jag smarttrack som sitter på. Funkar bra och pedalrna har fast del att spärna mot och styr med tårna.
* wind är nog minst lika snabb som min, men illusionen av att sitta nära vattenytan ger kanske fartkänsla.
Vitt skrov är förlåtande mot repor...
 
Vi provade Wind 505 för några år sedan men då föll den bort pga för trångt säte.
Annars verkar det vara en kajak med trevliga egenskaper.
Nu har det blivit en WK500 (World of Kayaks) som jag förstår också är Estlandstillverkad, kanske av personer som varit inblandad i Tahes produktion.
Lik Wind 505 i egenskaper, bra med plats, lättdriven, följsam, välbyggd.
Mycket kajak för pengarna - priset är fördelaktigt lågt (fortfarande).
 
Prova Reval Mini

Prova gärna Tahe Reval Mini oxå, den valde jag istället för Wind:en. Jag är 167/62, men den passar även sambon som är ca 185/85. Minin upplevde jag som roligare, än winden. Däremot kan jag inte säga så mycket om hastigheten, kanske är minin långsammare men den är lättdriven :)
 
Takk for svar

Hei och tack for alle svar
Jeg har også av andre blitt anbefalt Greenlander Touring. Kommer nærmere vannet og lett og rulle???
Vil Wind 535 være for stor for mitt formål?

Mvh
 
Jag har paddlat min Wind 505 i tre säsonger , och den har funkat alldeles utmärkt,jag är 1,90 lång o väger un der 80 kg. Tills i år har jag smällt ihop en Isfjord som jag avnjuter i fulla drag. Mest kul är GP:n, helt suverän tycker jag.
 
Valget er tatt.......

Da er valget tatt. Etter å søkt og snakket med en rekke person fikk jeg endelig startet å prøve kajakker:

- prøvesatt Wind 505. Det gikk men den var litt trang å komme ned i. Knærne traff fremre del av cocpit.
- Padlet deretter TM Reval RS, Wind 535, en treningskajakk jeg ikke husker navnet til samt TM Greenlander T

Rival: Sitter dypt og stødig. God i små bølger og finner fort en god padlestilling. Glir fint i lav og moderat fart men når jeg økte farten lagde den fort bølger. Mao motstand. Er noe tung for mitt formål.

Wind 535: Rask og deilig men jeg sitter høyt og virker litt små nærvøs ved små bølger. Dette kan jeg nok bli vant til. Skal være vanskelig i stor medsjø.

Treningskajakk fra TM: Uff, her satt jeg for høyt. Veldig nærvøs kajakk.

TM Greenlander T: Litt trang å komme ned i men ellers er den kjempefin. Sitter veldig lavt med lite løft. Føles stabil og sikker på flatt vann og ved små bølger til tross for at den er kun 53 cm bred. Relativt lett. Trangt for beina men det føles riktig. Morsomt å padle og ganske rask. Er vistnok morsom på surf og rulle (har aldri prøvd dette) og god i bølger.

Jeg har nå bestilt TM Greenlander T i semi karbon. Vekt 18 kg.
Gleder meg.

Takk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zaphi Tahe Marine Oceanspirit LC Paddling allmänt 6
obre Tahe Marine Greenland Touring Paddling allmänt 7
Helgesnurra Tahe marin Reval Mini PE Paddling allmänt 2
DavidHolm Skall det vara så här? Känns fel.. Tahe Reval Midi PE e3 Paddling allmänt 5
Andreas80 Tahe Reval Midi eller annan första kajak? Paddling allmänt 5
saffran Tahe wind, jämfört mot Trapper Aral/Royal Paddling allmänt 7
emmly Hjälp, vilken Tahe Fit? Paddling allmänt 5
anna.kristiansson Tahe lifstyle solo eller annan kajak till 9-åring? Paddling allmänt 5
hassex Tahe Aqua Leo Paddling allmänt 0
Utvandraren Tahe Reval HV Paddling allmänt 0
Veon Tahe Greenland vs. Zegul Greenland vs. Rebel Greenland? Paddling allmänt 14
hassex Tahe fit PE Paddling allmänt 0
surfleffe Tahe förvärvar Arrow Kayaks Paddling allmänt 3
hassex Tahe köper Arrow Paddling allmänt 16
Jesperr97 Tahe Wind 535 Paddling allmänt 8
Hadoque Tahe Wind solo vs. Tahe reval? Paddling allmänt 3
cecilia_gbg Tahe reval vs. Tahe wind 535 Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
frega Skim Distance, Tahe Wind 585, Zegul 550 Paddling allmänt 12
frega Tahe Wind 535, Reval Midi, Seaspirit Paddling allmänt 4
Josie Tahe Reval vs Tahe Reval Midi Paddling allmänt 3
ctve8n Tahe GT - greenland touring Paddling allmänt 24
calypso63 TAHE -North shore kayaks Paddling allmänt 15
hannulan Tahe Wind 505 Paddling allmänt 4
Merckx Tahe Marin Paddling allmänt 16
calypso63 TAHE Greenland Paddling allmänt 8
henkealf Köpa Tahe kajaker direkt från Estland? Paddling allmänt 8
reval Tahe kvalitet? Paddling allmänt 5
marsman Erfarenhet av kajaker från Tahe Kajaks Paddling allmänt 9
Moafin Har Tahe Kayaks lagt ner? Paddling allmänt 1
johan5588 "Trapper Marine" eller Boreal Design -Inukshuk ?? Paddling allmänt 5
bollan Gul Marine Torrdräkt Paddling allmänt 5
hs Yoo-A-Kim eller K2 Marine ? Paddling allmänt 1
abh Kustjägarnas nya kajak - Trapper K2 Marine Paddling allmänt 11
BSundgren Mad River eller Wind River? Paddling allmänt 0
christer.fredholm Provpaddla Wind 585? Paddling allmänt 3
Magnus_74 Wind 585 VS XP 18 Paddling allmänt 0
Cyklon Reval Wind 505 Paddling allmänt 42

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.