Köpa Tahe kajaker direkt från Estland?

Nu när det finns en svensk generalagent/importör/distributör, är det ändå möjligt att handla kajaker direkt från fabriken? Någon som fått kajak hemskickad från fabriken på senaste tiden?
 
kanske är det stopp nu

Meningen är väl att Tahe bara skall släppa kajaker till Sverige genom generalagenten så det betyder väl att privatimporten upphör.
 
Om man kan köpa från fabriken eller på annat håll i Estland vet jag inte, men med tanke på att de svenska priserna på kajakerna är så mycket högre nu än vad direktimportpriserna var, så låter det inte troligt att direktimporten upphör eftersom det är samma kajaker.
 
Vad är det då för idé att vara generalagent?

Varför skaffar Tahe generalagenter om de ändå tänker fortsätta sälja direkt till privatpersoner? I de flesta fall där det finns generalagenter är det omöjligt att som privatperson komma över kajaker till återförsäljarpris. Eller kan man köpa tex Point 65 och Prion till nettopriser också om man ringer fabriken?
 
Det är väl antagligen inte längre möjligt att få sin kajak hemskickad till sig i Sverige, men om man dyker upp vid fabriken i Estland borde man få köpa, då köper man den ju i Estland och inte i Sverige.
 
Det är ju inte alltid du kan köpa från en fabrik (rätt ovanligt snarare). Men om det finns försäljningsställen överhuvudtaget utomlands så är det som regel inga större problem att importera på egen hand. EU tillåter inte heller generalagenter med exklusiv rätt.

Det finns många exempel på "generalagenter" som inte importerar allt som säljs av svenska återförsäljare ens. Kanske är det snarare så att merparten av försäljningen går via sidoimporterande ÅF idag. Utöver det har du ju alltså möjlighet att just privatimportera. Hur saker och ting ligger till i fallet med Tahe vet jag inte alls, men de priser som gällde tidigare skiljer sig ju en hel del från de "svenska" priserna, och jag antar att om man inte kan köpa från fabrik så kan man köpa från en Estländsk ÅF, och att priset ligger på en nivå där, som liknar den tidigare.

Allt detta är spekulation från min sida, och sanningen får man nog bara fram genom att hitta lite olika alternativa inköpsvägar.

Det finns väl f ö gott om inlägg där det hävdas att man sparar pengar på att köpa Hillebergtält från en amerikansk ÅF istället för en svensk, även om man bor i Sverige.
 
Jag höll på och tittade efter tahe kajaker i januari och var bla inne på svenska generalagentens hemsida, över en natt steg priserna på karbon kajaker med ca 5000 kr varpå jag skickade mail och fråfgade ifall det blivit fel på hemsidan eller om det var en prisjustering, svaret var ungefär att det nu efter upgörelse med tillverkarn slulle vara slut med att slänga ut kajaker kors tvärs och att en mer seriös försäljnigsdistribution där återförsäljaren har möjlighet att gå runt i sin verksamhet skulle upprättas. Vad som gäller exakt vet jag inte, men det verkar troligt att man är tvungen att köpa från estländsk återförsäljare på plats i estland, det som förbryllade var att det ändå fanns privata försäljare på blocket som erbjöd bla 08 kajaker för leverans i vår till samma låga priser som förrut, kanske gör dem inte det längre? Eller så köper de på plats i estland och säljer privat i sverige?. Jag har själv köpt två kajaker där jag låtit någon annan köpa privat i estland, båda ggr finns det småfel på kajakerna, den första hade fel färg, färgen i luckorna hade inte torkat ordentligt och kommer aldrig göra det heller Varför var det fel färg Jo för tahe förmodligen helst ville bli av med den till en köpare som inte kontrollerade kajaken på plats eller hade möjlighet att komma med invändnigar i efterskott. Man valde alltså inte en röd kajak som beställt utan en som det var fel på och då blev den vit, Den andra kajaken har 2 små inbuktningar på utsidan som jag iof tror är obetdliga om man inte tävlar ,men ändå. Köper man via någon annan så kan man nog kanske? bli tvungen att acceptera att man får 2 Hands sortteringen. Själv föredrar jag iof mindre fel om jag får kajaken till halva priset.

mikael
 
Tahe

Min paddelkompis beställde 2 kajaker direkt från Tahe i förra månaden till gamla priserna. De kom fram efter 3 veckor utan konstigheter.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
alcesalce Köpa en kanot för sjöturer med 4-åring Paddling allmänt 9
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
HenkkaDin Köpa nybörjar kajak Paddling allmänt 29
Kch Köpa grönlandspaddel Paddling allmänt 9
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
saffran Köpa på hösten eller våren? Paddling allmänt 1
Jokkmokkguiderna Köpa kanadensare Paddling allmänt 0
Nicksonas Köpa Kajak! Paddling allmänt 11
Lico Köpa tillbh & utr i Uppsala? Paddling allmänt 5
Maria Gräddnos Köpa av Seabird Kajak? Paddling allmänt 5
rsk Sit on top-kajak - leter prisvärd,var köpa? Paddling allmänt 3
Johan60 Var köpa Kokatat torrdräkt? Paddling allmänt 9
acke93 Köpa eller inte köpa Paddling allmänt 4
Dalafimp Köpa uppblåsbar kajak/kanot. Paddling allmänt 5
camtim Köpa kajak som nybörjare Tips mottages Paddling allmänt 0
Jörgen Larsson Var kan man köpa delbar kajak i Sverige eller Europa? Paddling allmänt 59
Loifen köpa kanot Paddling allmänt 5
Joper08 Köpa kajak, mått för en lång? Paddling allmänt 39
Benken84 Köpa havskajak Paddling allmänt 7
kickpal Köpa kajak Paddling allmänt 3
fuchs köpa Beckson luckor, vart? Paddling allmänt 1
Lustigkurre Köpa första kajak Paddling allmänt 10
Niklaski Funderar på att köpa en havskajak Paddling allmänt 2
Thrashback Köpa begagnat, vad tänka på? Paddling allmänt 0
pelle.k Köpa kajak . Köpråd ! Paddling allmänt 17
Erik Barkefors Köpa begagnat... Paddling allmänt 0
KajakPaddlaren123 Köpa kajak Paddling allmänt 11
hannulan Köpa halsmudd Paddling allmänt 3
salgo60 Köpa kajak modell viking Paddling allmänt 0
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
Delerium Köpa Struer träkayak? Vilken? Paddling allmänt 11
Sara L Köpa Yoo-A-Kim av äldre modell?, Rimligt? Paddling allmänt 13
ant_lill Ännu en sån där tråd... "Jag ska köpa kajak" Paddling allmänt 10
segerholm Intresse att köpa träpaddel? Paddling allmänt 6
niklehs Köpa kajak - Nybörjare Paddling allmänt 5
B-O Var köpa kättinglås till VKV:s pontonrör? Paddling allmänt 5
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Togt Skall köpa en kanot och söker tips. Paddling allmänt 11
Niftigolebb köpa latex Paddling allmänt 5
Charlotta Rodéhn Köpa paddel Paddling allmänt 18
Anders123 Att köpa sin första kajak Paddling allmänt 32
crilee Vart ska man köpa sin razor? Paddling allmänt 4
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
KatarinaN Köpa Kajak Paddling allmänt 10
jamo Var kan man köpa en färdig Pagaj? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.