Mest nöjd med min Aquilo Extreme
Har en Aquilo Extreme som jag mestadels är väldigt nöjd med. Kan tillägga att jag är rätt grön som paddlare.
På plussidan:
*snabb
*kursstabil
*rejält byggd
*rymlig
*initialkänslig och slutstabil => rätt bra paddlingskänsla
*billig, eller väldigt mycket kajak för pengarna om man som jag köpt den för 10'
*juste servicevänlig personal
På minussidan
*Min har läckt in vatten till packluckorna. En lucksarg var illa klistrad o luckorna sluter inte tätt. Lucksargen har dock precis åtgärdats av fabrik utan kostnad för mig, och jag ska få nya luckor när de kommer om några veckor. Så nu ska det vara/bli torrt... hoppas jag... Men värt kolla upp. Har även deras K2a som läcker även den via genömföringar för roderlinorna.
*Tung, väger en del att få upp på biltaket
*Inte så lättmanövrerad utan roder, men det är väl knappast det den är byggd för.
*passar kanske inte de minsta paddlarna
*Detaljer kan var lite yxiga ibland, som t ex att när man monterat ryggstöd enligt anvisningar så kommer rumpan för långt fram på sätet och ena roderpedalens återfjädring kärvar lite... Detta är min första kajak (har även en Tahe Marine Reval Mini LC nu) och jag får känslan att man gärna ska vara beredd fixa lite med detaljer på den för att få den optimal. Jag ska t ex klistra in cellplast för knäna som annars möter skrovet i ganska hård vinkel.
Så sammanfattningsvis är jag mest nöjd med kajaken och väldigt glad att jag slog till så jag kom igång med paddlingen. Lycka till!