Köpa kanot i Norge?

Hur går det till? Jag vill köpa en Novacraft kanot men den närmaste återförsäljaren är i Norge. I sverige finns det ingen. Vad tillkommer om man importerar från norge? Jag tänkte åka dit och köpa den och spänna den på taket och åka hem om nu det spelar nån roll.

Enda gången jag blivit stoppad i tullen var vid norska gränsen. Jag och jag förresten, jag var bara barn, det var 1967 och på den tiden smugglades billigt mjöl och socker från Norge.

Invig din kanot med att paddla Trysilälven/Klarälven över gränsen så kan jag nästan lova att du slipper tullare. :)

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Handla billigt i Norge????

Går det att importera denna kanot från vilket annat land som helst, så måste det bli billigare än i Norge! Jag upplever alltid att mina tomma fickor hänger rakt ut efter besök i vårt otrolig vackra men ack så svindyra grannland i väst.

Om en ny kanot är dyr går det ju att köpa begagnad i Norge: (http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23066582) (Finn.no är Norges Blocket.se)

Själv har jag bott i Sverige men jobbat i Norge i flera år. Har köpt flera kajaker i Norge (Coblot, struer och Nelo) til ett lägre pris än i Sverige. Det är inte bara bröd som är billigare i Norge...

Bara att spänna kanoten fast på taket och åka hem.

OK bröd är billigare i Norge.

Men om "nytt"-marknaden är dyrare i Norge generellt (och det är jag fullständigt övertygad om att den är) borde ju "beg"-marknaden också vara det.
Finns det någon förklaring till att det går att köpa billigare "beg"-kanoter i Norge?
Jag tror dig på ditt ord (jag har ingen koll på "beg"-marknaden i Norge alls) men förstår inte varför det är så.

Har inga goda svar på varför några produkter är billigare i Norge. Men faktum är at kanoter inte är så värst dyra i Norge. Før några år sedan köpte jag en ny Nelo Viper 51 för 18000 ("höstpris") i wwr utförande. Samma kajak kostade i Sverige 25000 kronor. Att en Volvo V70 kostar dubbelt så mycket i Norge är en annan sak...
Men att specielt skidutrustning men också kanoter och cyklar ofta kostar mindre i Norge är ett faktum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips