bättre ryggsits i oceanspirit

Hej. Har en Tahe oceanspirit som jag tycker är perfekt. Men ryggdynan är lite obekväm. Någon som har gjort någon annan variant? Vet att Göran doktor kajak har en oceanspirit. Har du gjort något Göran? Tacksam för svar!
 
Köp ett ryggstöd från snapdragon på ex kajaksaker.se

Jag har satt dit ett på min reval och de funkar kanon, men tänk på att det inte är en fotölj du köpt utan en kajak, alltså för optimal paddelföring så används inte ryggstödet nämdvärt!

Lycka till!
 
Bättre sits i Oceanspirit

Hej Micke!

Skoj att du paddlar en Oceanspirit också.
Vad jag förstår så har du ryggstödet skruvat enbart i en skruv, då blir det att det hamnar för lågt och ger inte stöd på rätt sätt. 'Det sitter inte fast för rätt funktion. Tycker detta är en miss från fabrik att inte fästa i bägge skruvarna. Det räcker inte med gummiresåren som är avsedd att hålla det på plats.
Själv har jag skruvat fast mitt med bägge skruvarna som sitter i sidorna. Se till att du får ryggstödet i rätt position när du sitter bra. Det skall sitta så att du har det i ländryggen och inte för långt ner, detta sker om du monterar med bägge skruvarna. Sätt dig i kajaken och känn efter så hittar du säkert rätt position. Skruv fast med skruvarna i de yttersta hålen så att det blir fast och bra. På detta sätt behövs inte den lilla gummisnodden i ryggstödet.

Ryggstödet skall ha en stödjande funktion så att du orkar sitta bekvämt och kan få optimalt stöd för ländryggen när du paddlar. När du inte paddlar så är det riktigt skönt att sträcka ut bakåt och lägga sig mot akterdäcket. Skön och vilsam ställning för att stretcha lite.

Själv kan jag sitta ett par tre timmar och paddla.

Lycka till!

Dr Kajak
 
Hej. Var lite inne på att fästa med båda skruvarna. Så nu fick jag det bekräftat. Som det är nu så åker det ner mot rumpan. Tack för tipset!
Hälsningar
Micke
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.