Aquilo - hemtexvarning?

Vad ligger en aquilokajak på i pris egentligen? Jag har under en längre tid letat kajak och de marknadsför sig ALLTID som att det är "halva priset". Finns det någon som har köpt en aquilo till "ordinarie"-pris?
 
Har gjort samma reflexion

Köpte en Aquilo Aquilo K1 GF eXtreme för ett år sedan prisvärd för 10000 Kr. Men tung 30 kg mot uppgivna 25.

Lättdriven och man sitter bra. Enkel att rolla. Rodret var jag inte helt nöjd med nedfällningen går inte helt automatiskt. Lite opraktisk fikalucka.

Vet man vad man köper tycker jag att det är ett OK köp.

Thure
 
Jag har testat en Aquillo, den är lite som en Finlandsfärja ,men svårare att svänga. Ett roderhaveri skulle nog ställa till det rejält. Och jo, det är alltid halva priset på dem.
 
jag har kört rätt mycket aquilo under ett par år. det är väldigt mycket kajak för väldigt lite pengar.

exploren är rymlig om man är lite längre och inte trådsmal (+100) den är stadig och har mycket packutrymme.
extremen funkar bättre för lättare kanotister (än mej). för mej blev den lite på gränsen till trång.
synd för jag tyckte det va en trevlig kajak.

dom aquilo jag sålt har jag förlorat väldigt lite pengar på. så jag tycker inte det är ett dåligt köp. sen när man vet vad man vill ha kan man sälja och köpa nåt ballare om det är det man vill. det är klart värre att köpa en kajak för 25-30 tusen och sen märka att det blev felköp så man måste sälja å köpa nåt annat. då har man plötsligt förlorat vad en aquilo kostade. så billiga kajaker är aldrig fel.

i stockholmsbutiken har dom alltid varit väldigt trevliga och tillmötesgående. det är långt ifrån alla kajakförsäljare som är det.

så va inte så jävla negativa!!
 
hoppla själv : )

stockholmsbutiken i enebyberg menade jag.

en finlandsfärja är väl enklare att svänga med än dom flsta kajaker. dom har ju bogpropeller å säkert massa propellrar lite överallt undertill. så dom är väl skitenkla att svänga med : )
 
Halva priset?

Håller med om att det är en märklig prissättning, verkar ju inte helt ärligt. Köpte själv en Explorer till "halva" priset. Är (efter 1 säsong) nöjd med köpet, verkar vara en robust och pålitlig kajak, möjligen tung, har inte vägt den men är lite knepig att lyfta upp på biltaket. Upp och nerfällning av rodret fick jag inte att fungera så bra, kan vara så att jag drog linorna lite galet.
Annars som sagt ok, paddlade mellan västervik och kalmar som nybörjare utan problem.
http://www.utsidan.se/cldoc/kajaktur-vastervik-kalmar-juli-2011.htm
/Roger
 
Okay då, glöm liknelsen med Finlandsfärjan, jag säger så här i stället: Aquillon är trög som fan att svänga med, som en pråm utan bogpropellrar o en massa andra propellrar ..........
Och jag är inte negativ, jag talar bara om hur jag upplever den.
Däremot upplevde jag den som väldigt stadig o kursstabil, kan säkert passa många.
 
Just nu råder en otrolig överetablering inom kajakmarknaden. Speciellt inom Stockholmsområdet. Dom flesta aktörer på marknaden skickar i princip med pengar på varje såld kajak

Prissättningen påminner lite om hemelektronikmarknaden typ förr 50000 nu endast 599.95. Det är i princip omöjligt att veta utgångspriset

Hans Friedel
 
runt 10 000:-

Det riktigt dåliga med Aquilo är den oseriösa marknadsföringen. Men allt över 10 000:- är överpris för den kvaliteten. De kunde vara ärligare och säga att det är en schyst kajak för 9500:-...

Jag har sett Aquilo kajaker där lucksargen lossnat efter någon månad och hört om problem med läckage.

Men för 10 000:- är det en ok kajak om man kan laga och fixa själv.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.