Aquilo K 1 GF eXplorer

Hej, tänkte lägga ut en fråga bland alla kunniga paddlare!
Min fru och jag har blivit sugna på paddling och kommer troligen att köpa varsin kajak, men det är en djungel därute, att hitta rätt flytetyg! Vi kommer att använda kajakerna till dagspaddling mestadels både i insjö, hav samt å! Vi bor i östra skåne och har nära till allt detta, även med övernattning i blekinge skärgården kanske!Först var vi inne på plastkajaker och tittatde på Point 65 five o five, Tsunami, easky 17 mm, men har nu fått en kontakt till Aquilo explorer i glasfiber, och denna kajak skall vi åka och titta på!
Har någon erfarenhet av denna kajak?Tacksam för kommentarer synpunkter tipss mm!
Hälsningar Frederic T
 
Se upp för läckage

Aquilo är inte kända för sin byggkvalitet. Se över att luckor och skott är ordentligt tätade. Jag har sett och hört om flera fall med betydande läckage på just Aquilo.

Point 65 five o five, Tsunami, easky 17 mm är betydligt bättre ur byggkvalitets synpunkt.
 
Om Ni ska köpa varsin kajak är inget axiom att bägge måste ha likadana kajaker. Dom flesta par jag känner har olika kajaker beroende på att dom är olika långa och tunga. Har Ni samma längd och spann på skidorna, och likadana cyklar?

Per
 
Kajak

Du har rätt, har tänkt så också, tänkte kanske att det vore en fördel när man köper dvs kunna få lite rabatt!;-) vid köp av 2 likadana kajaker!
 
Du har rätt, har tänkt så också, tänkte kanske att det vore en fördel när man köper dvs kunna få lite rabatt!;-) vid köp av 2 likadana kajaker!

Nu jobbar jag inte i friluftsbranschen så jag vet inte hur mycket man kan pressa priset om man är ”storkund”. Men jag kan tänka mig att det ”räcker” att man köper bägge kajakerna på samma ställe och samtidigt. Och så ”behöver” man tillbehör som paddel (jag köpte 2 st när jag köpte min första kajak), kapell, paddelflottör, flytväst. Kanske fler tillbehör som takräckshållare, länspump/öskar, kompass, vattentäta packpåsar, vattentätt mobiltelefonfodral, paddelhandskar Och det mesta i plural när man är 2.

Mekonomen ger 10 % rabatt på allt (biltillbehör) bara man skaffar ett Mekonomenkort. Jag var tvungen att byta bil för bra precis ett år sedan och 10 % rabatt på Thule takräcke+ hållare blev värt besväret att åka 5 km extra, mot den närmste bilaffären.

Per
 
Utrustning

Förmodar att det är som med bilar, man kan inte pruta så mycket på bilen (läs kajaken) utan se till att få med så mycket tillbehör som möjligt! Jag tänkte köpa bågar till min bil, har en gammal V70 på Biltema (299;- sek styck). Angående kajaker, har också blivit intresserad av Tahe marin Reval Midi Pe som ser snygg ut och får bra omdöme överlag.
 
Hade en

annan Aquilomodell Extreme förra året. Läckte inte vid eskimåsväng. Tätade beslagsskruvarna extra efter tips här på utsidan men det fanns packningar så jag vet inte om extratätningarna var nödvändiga.

Sök på Aquilo så får du lite omdömen från Utsidanmedlemmar. Ange era längd och vikt ålder etc och tidigare paddelerfaremhet och preferenser avseende roder respektive sittbrunns och sitstyp kan ge er mer specifika modellråd. För vissa kan de modeller du angett vara utmärkta.

Point har tidigare haft kvalitetsbrister men de är sannolikt åtgärdade, därmed inte sagt att ni blir nöjda med någon av deras modeller, kajakval är mycket tycke smak och känsla.

Thure
 
Hej, tänkte lägga ut en fråga bland alla kunniga paddlare!
Min fru och jag har blivit sugna på paddling och kommer troligen att köpa varsin kajak, men det är en djungel därute, att hitta rätt flytetyg! Vi kommer att använda kajakerna till dagspaddling mestadels både i insjö, hav samt å! Vi bor i östra skåne och har nära till allt detta, även med övernattning i blekinge skärgården kanske!Först var vi inne på plastkajaker och tittatde på Point 65 five o five, Tsunami, easky 17 mm, men har nu fått en kontakt till Aquilo explorer i glasfiber, och denna kajak skall vi åka och titta på!
Har någon erfarenhet av denna kajak?Tacksam för kommentarer synpunkter tipss mm!
Hälsningar Frederic T

Utan att veta så antar jag att det är skillnad i storlek på dig och din fru. Om hon är en "normalstor" kvinna kommer hon uppleva en 60 cm bred kajak som Aquilon helt annorlunda än du, den och andra kajaker i den bredden är helt enkelt förmodligen alldeles för breda för henne, 60 cm är för övrigt rätt brett även för en storväxt man.

Aquilos kvalitet har redan varit uppe men kan fylla på med att en av mina paddelbekanta stötte på ett exemplar där fogen mellan skrov och däck (som normalt är plastad ihop med en eller flera remsor glas-/kol-/kevlarfiber) helt enkelt bestod av en remsa eltejp. Som gick att bara dra loss...

Vikten är angiven till 23 kg på deras hemsida vilket är en ytterst tveksam viktangivelse och när marknadföringen till största delen bygger på samma idé som matthandlarnas, d.v.s. alltid "halva priset" baserat på någon anledning så bör man som påpekats syna sitt eventuella köp rätt noga innan man slår till.
 
Förmodar att det är som med bilar, man kan inte pruta så mycket på bilen (läs kajaken) utan se till att få med så mycket tillbehör som möjligt! Jag tänkte köpa bågar till min bil, har en gammal V70 på Biltema (299;- sek styck). Angående kajaker, har också blivit intresserad av Tahe marin Reval Midi Pe som ser snygg ut och får bra omdöme överlag.

Gasol kan man fortfarande köpa på Biltema även om dom har höjt priset rejält så snart kostar Biltemagasolen lika mycket som den som heter Primus
Men takräcket avråder jag bestämt från att köpa på Biltema. Fuskarbete .

Per

Foto Undertecknad
 

Bilagor

  • Biltema Takräcke IMG_0887.jpg
    Biltema Takräcke IMG_0887.jpg
    65.6 KB · Visningar: 2,583
det är bara att lossa skruvarna till beslagen. byta till 5 mm kortare skruv, och sen dra dit dom igen med sikaflex mellan. sen är det tätt. min uppfattning är att det mesta i kajakväg är mer eller mindre otätt.
men med lite skruvfix på aquilon så håller den tätt sen.

min uppfattning är att explore passar bäst för gubbar och extremen är bättre dammodell. den är ju lite lägre och har mindre vindfång. även lite vingligare, men tjejer har oftast bättre balans. alla fall bättre än mej : )

man förlorar väldigt lite i pengar på en så billig kajak. så även om den tappar 30-40% av sitt värde vid en försäljning, så är det ganska lite jämfört med vad man oftast tvingas gå ner i pris på en dyrare kajak, för att bli av med den som begagnad.

annars är det ju bara att leta efter nåt lämpligt begegnat.
en VKV Lisa exempelvis kan man få för 10 om man är på hugget. den behöver man inte förlora en spänn på. dom är väldigt lättsålda och försvinner snabbt. dom funkar desutom extremt bra för både gubbar och damer : ) en väldigt problemfri kajak, med få skruvhål. det är bara några stycken så en lisa tätar man snabbt.
 
Köp inte ett takräcke på Biltema.

Hade ett sådant men mitt hann aldrig bli rostigt.
Problem 1. Stod i ösregn utanför IKEA och försökte skruva fast fanstyget på bilen. Lägsta kvalitet på allt inklusive skruvarna som skulle hålla fast det. Fick väl fast kanske 10 av de 16 (!) skruvarna på rätt plats och körde hem väldigt sakta med en resårmadrass på taket.
Problem 2. Svårt att få in i metallåtervinningen på sopstationen.

Det fanns en väldig rolig blocketannons på just ett sådant räcke där säljaren bla skrev att det funkade bra för att jämna ut sinnesstämningen hos någon som just vunnit några mille på lotto.
Går förmodligen att hitta på "best of blocket".

/Henning
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.