Aquilo Core någon?

Jag har ingen erfarenhet av Aquilo eller Core men måttet 520x52 cm ligger mycket nära det som kallas turbåtar (520x51 cm). Av någon anledning har de satt lårstöd på sargen på Core vilket verkar underligt. På den typen av kanot är de bara i vägen för i/urstigning och paddling.

Det fins massor av fabrikat av bra turbåtar nu. Ska du även kunna lasta lite så är en 55 eller kanske tom 60 cm bred variant något att fundera på.

Några alternativ:
Citius - 51, 55 och 60 cm breda
Nelo Viper - 51, 55 och 60 cm breda
Seabird Salt - 51, 55 och 59 cm breda
Zedtech TT - 51 och 55 cm breda

ps. det går rykten om att Zedtechs sida har virus. Nöj dig med att titta på svenska importören Paddelkraft.
 
Ok tack för svar. Jag har en 29 kg 56 / 560 havskajak m roder idag. Kanske Core med 22 kg 51 / 520 med roder inte ger tillräckligt stor skillnad?

Kollar även på en Lettman Streamliner 14 kg 52/520 med packutrymme, men den kostar.

Ang lårstöd förstår jag inte riktigt hur du menar, sittbrunnarna på moderna kajaker är så stora, så lårstöden är inte ivägen, och är väl bra om man vill ha kontakt med kajaken och kanske även rolla?
 
Var runt med min syster i sensomras och provade motionskanoter. Lettmann Streamliner var en vi testade men den tyckte ingen av oss om. Hon köpte en Citius 55 som hon är mycket lycklig över.

Vill du ha en motionskanot så har de stor sittbrunn för att man ska kunna arbeta med benen också. De är också lätt byggda och sargen är inte till för att belastas annat än att hålla stänk ute med hjälp av kapellet. Så rolla går kanske men kanoten mår illa av det liksom kamraträddningar, cowboyräddningar och liknande. Det finns andra tekniker att komma upp i motions/tävlingskanoter som inte belastar sarg och däck på samma vis.

Självklart går det att bygga även en motionskanot stadigt men då blir den tung och man mister mycket av vitsen/känslan i den. I så fall skulle jag rekommendera att du tittar på en VKV Lisa eller Anita istället.
 
Hej
Tittade på en Aq Core förra året då jag tyckte att modellen och priset såg intressant ut. Det som fick mig att avstå köp var:
1. Vikten, det ex. jag tittade på vägde över 25 kg
2. Fotpedalerna. Skall du motionspaddla skall du ha ett riktigt fotstöd och inte fotpedaler monterade i skrovsidorna.
 
Sent svar, men jag har numera skaffat en Aquilo Core på eftersäsongsrean. Den är mycket riktigt tung (jag skattar 24-25kg mot deras angivelse på 22), och sidomonterade helpedaler. Inget för en som kommer från kanotracing tror jag, men för mig som kommer från havskajaker är den utmärkt för träning och lätt touring. Recension finns på http://lifeunleaded.blogspot.se/2013/01/review-aquilo-core-kayak.html och gången i sjö kan man se lite av på http://lifeunleaded.blogspot.se/2013/01/freedomkayak.html och naturligtvis kan man bara PM:a mig om man undrar nåt specifikt som man inte vill fråga de som säljer den.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RödNovember Melker och Aquilo, vad är skillnaden? Paddling allmänt 4
Hur är Aquilo Vinga(Evolve)? Paddling allmänt 7
McO Val av kajak (PE eller glasfiber) under 10.000 kr? Paddling allmänt 10
Jones Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig? Paddling allmänt 13
Mikael87 Hjälp vid köp av första Kajak / Aquilo K1 GF eXtreme Paddling allmänt 4
skyline Aquilo K 1 GF eXplorer Paddling allmänt 20
fetgris Aquilo - hemtexvarning? Paddling allmänt 10
Mackane81 Aquilo vs Tahe Paddling allmänt 5
ct Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore Paddling allmänt 11
Magganut Aquilo Paddling allmänt 7
Annicas fjällängtan Aquilo 1 pers Paddling allmänt 1
hzon Aquilo Paddling allmänt 1
misc100 Aquilo (North Sea Adventure) Paddling allmänt 4
Utvandraren Zegul Rock Solid vs 3D C-Core Paddling allmänt 0
Henkes "Plexus" tränar med Core Paddling allmänt 3
friluftaren Någon som vet vilket format filmen kommer i? Paddling allmänt 16
krilars Söker någon som utför kajakreparationer Paddling allmänt 6
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
PK Neelix Är det någon som har erfarenhet av Oru eller Nortik? Paddling allmänt 10
kennet_arvidsson Är det någon som testat/köpt Havkajak Coast-Trip 495 Paddling allmänt 0
Struensee Någon som hyrt packrafts? Paddling allmänt 2
Pjonta Paddlat någon av de oreglerade älvarna? Paddling allmänt 4
RoAlf Någon som har paddlat Nelo Waterman K2 Paddling allmänt 0
Lasse Be Båtmässan i Göteborg någon för den kajakburne? Paddling allmänt 4
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
birru Någon som paddlat Torneträsk-Kurravaara? Paddling allmänt 0
Kotten82 Någon som vill köpa en fin kanot? Paddling allmänt 6
nilsanders Någon som har monteringsanvisningen för Ally 560? Paddling allmänt 3
Jörgen Larsson Någon som provat Oru kajak? Paddling allmänt 4
Flärp Kayman Fury - någon? Paddling allmänt 8
Nehrert Har någon paddlat den här sträckan Paddling allmänt 3
Kanii Någon som vet något om Oreälven? Paddling allmänt 0
Ballderrot Har någon tipps på fin åpaddling? Paddling allmänt 2
bååthen Någon som har paddlat Örekilsälven? Paddling allmänt 2
thejaccen Finns det någon liten kajak för under 4000kr? Paddling allmänt 4
bash Elie Straight 140 XE, någon som testat? Paddling allmänt 1
Jones Någon som provat Point 65 mercury gte? Paddling allmänt 32
NordenJolt Funderar på att köpa kajak, är någon av de här ett bra val? Paddling allmänt 3
gegga moya Några dagars tur i skärgårn, tips någon? Paddling allmänt 6
Calidris Någon som har en havskajak att hyra ut i sommar? Paddling allmänt 5
torger Någon som provpaddlat nya Point65 XP18? Paddling allmänt 109
fredl Köpt en "ny" tvåmanskajak, "Hart" någon som vet något om den? Paddling allmänt 6
freetime Nelo Inuk, någon som provat? Paddling allmänt 12
olmar Alaska i Augusti någon? Paddling allmänt 0
peter1959 Har en ide, någon som testat ? Paddling allmänt 16
North shore Behöver någon plats? Paddling allmänt 0
Dagmar i Lund VKV rush, kanske någon som kan hjälpa? Paddling allmänt 1
martar Någon som provat Necky Narpa? Paddling allmänt 1
North shore Snabbkurs Någon? Paddling allmänt 2
PrebenN Baltic 530 el Freeline 525 - någon som sett/provat/köpt? Paddling allmänt 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.