Liggunderlag - JR Gear Traverse Core

Vi tänkte uppgradera familjens liggunderlagsbestånd inför sommarens Lofotenresa. Det kommer främst att användas till bilcamping sen vår, sommar och tidig höst. Så vi shoppade loss på fyra liggunderlag: https://www.widforss.se/jr-gear-traverse-core-std-183x51x8-9-cm

Siffrorna ser lovande ut, tjockt och hyggligt isolerande, men när vi håller dem i handen känns det bra precis som helt vanliga (tomma ) luftmadrasser. Isolering? När vi lusläser så förstår vi att det handlar om något värmereflekterande skikt som ska göra det varmare. R-värde 3.0.

Så frågan är, har någon egen erfarenhet av detta? Duger det när temperaturen närmar sig nollan? Eller är det retur som gäller?

Det väcker även följdfrågan: kan man lita på angivet r-värde? Antar att det är tillverkaren själv som anger detta efter egna tester.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
För bilcamping och sommarbruk funkar det säkert. Man brukar ange R-värde kring 3 som lämpligt för just sommarbruk då du inte avser tälta på högre höjd eller kall mark (tjäle/permafrost). Sedan tycker jag personligen 51cm är för smalt för mig att balansera på, men det är ju personligt.

Ja, det kanske gör det. Det lutar nog åt att vi testar.

Bredden är som den är. Vårt fyrmannatält har ett innertält som är 210 brett. Eftersom vi är fyra ryms det inte mycket mer.

Verkar finnas blandade omdömen när jag googlar. Anmärkningar på att de prasslar och är hala.

Tidigare modeller hade anmärkningar på läckande ventiler.

Slitstyrka hittar jag inget om.

Påfallande lågt pris.

Lycka till och återkom gärna efter några veckors användning med en recension.

Thure

Ja, det är vad man hittar. Vi har beslutat oss för att behålla dem och testa under två veckors semester i sommar. Rapport utlovas!

Vid en första anblick verkar de kvalitetsmässigt vara ok. Lätthanterad ventil, sköna men lite hala. Smala som sagt, men vi kommer att ha fyra liggandes bredvid varandra. Kanske gör det att känslan av att "ramla ned" försvinner? Det är lika brett som de vanliga skumplastunderlagen, och de känns märkligt nog inte lika smala när man ligger på dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips