Montera roder och ryggstöd Aquilo Explore

Har köpt en ny Aquilo Explore. Kan någon berätta var man man fäster rodersnöret och hur man sätter fast ryggstöd Delux?
 
Antar

att du menar linan som drar upp roderbladet. Fäste den så att bladet kan dras upp, var lite knepigt att spänna shockcorden så att bladet återgick nedåt. Inte en optimal konstruktion vad jag kan förstå.

Med ryggstödet kan jag inte hjälpa till.

Thure
 
Just det. Jag menar linan man drar i för att dra upp rodret. På linan sitter en låskonstruktion i plast och jag undrar var och hur jag fäster den på skrovet, för jag antar att det är det jag ska göra, eller?

Shockcord, är det linan som sitter uppe på rodret och som man drar i från fotpedalerna? Där finns ingen låskonstruktion utan det verkar som det är tänkt att man ska kryta. Är det så smidigt eller hur har du löst det?
 
Kanske borde

jag ta en bild men jag har bara paddlat en gång med kajaken så jag kommer troligen att mecka lite till med rodret innan jag blir nöjd. Shockcord = gummilina. Linorna man styr med har jag helt enkelt knytit bak vid rodret jag tycker styrnimgen funkar rätt bra med pedalerna men att dra upp roderbladet är trögt och nedåtåterfjädringen är jag missnöjd med. Snörlåsningen har jag bumdit åtkomligt till höger bakom sittbrunnen.

Thure
 
ohoj thure!

jag mailade dej några bilder. jag tänkte att eftersom du la ut mitt svar en gång förut så kanske du kan lägga ut bilderna? jag vet inte hur man gör.

jag har retat mej på att det blir ett gurglande ljud om rodret pga gummicorden som går ner i vattnet. så jag testade häromdan att gör om lite, med gummicord och upphalningslina.

orginallösningen är att man trär på det lilla plastbeslaget på däckslinan på ena sidan. däckslinan måste då lossas baktill. man trär den genom det hålat på beslaget som öppnas och kläms ihop när man trycker ihop låsbeslaget. roderlinan träs igenom det "fasta" hålet på plasbeslaget. sen kan man trycka ihop beslaget och på så sätt flytta/sträcka roderupphalningslinan. när man släpper det så låses det på däckslinan.

jag köpte minsta tänkbara aluminium-clamcleat från www.baths.se den är bara att borra fast den på sidan av däcket strax bakom sittbrunnen. det blir en snyggare lösning och det funkar skitbra.
båths är schyssta och skickar gärna även om man bara köper några småsaker.

ja som jag skrev så har jag hela tiden retat mej på det gurglande ljudet från rodret som uppkommr pga att gummicorden går ner i vattnet.
jag tog bort den orginalmonterade gummicorden. borrade 4 nya hål upptill på rodret och ett nytt hål längsat upp i framkanten på roderbladet. se bilderna.
gummicorden går ikors framför rodret för att få en effektivare nerfällning. upphalningslinan kapade jag precis framför rodret och skarvade på med en 1 millimeters lina. det gamla hålet för gummicorden i roderbladet la jag igen med lite svart sika.

resultatet av det hela blev att ingen gummicord går ner i vattnet. det blir inget ljud. vattnet blir inte stört när det passerar över övre tredjedelen av rodret så det blir bättre rodereffekt. den tunna upphalningslinan som går ner i vattnet i bakkant av rodret märks inte. om man behöver sträcka upp gummicorden så är det bara att korta den å göra en ny knut.
jag är mkt nöjd med resultatet och det är otroligt skönt att slippa att det låter om rodret hela tiden.

när man monterar orginalryggstödet har dom några mått för borrningen som man får gå efter. har inte koll på dom. jag gillar inte orginal utan har gjort ett plant som jag har en vkv-ryggstödsdyna på. det blir extremt mycket skönare tycker jag. jag kan skicka några bilder efter helgen om frågeställaren mailar mej.
lycka till med rodermekandet : )

hälsn mats
jazzmatsa@yahoo.se
 
Har en Explore och en Core från Aquilo. Har samma "problem" med låsningsgrejen till Explorern, men på Corekajaken är lösningen en fastskruvad plastgrej som låser linan från rodret. Enkelt och snyggt.
 
Bilder

kan man lägga till 3 stycken per inlägg. Skrolla ned i inmatningsformuläret så kommer du till hantera bifogade filer. Svårt att förstå hur din modifikation funkar om man bara tittar på bilderna. Föreslår att du själv väljer bilder och lägger in i tråden. Ofta bra att ha klara färger på gummilina och andra linor för att det ska bli tydligt. Jag har bytt ut shockkorden på min kajak men är inte nöjd med funktionen ännu roderbladet går rätt trögt i "rodervredet".

Thure
 
jajamensan erik!
därför väljer man aluminium. det skiljer bara 6 gram (tror jag det va?) och då håller den livet ut. vissa linor fäster ju inget vidare i plastcleaten heller, medan dom verkligen hugger fast i aluminium.

thure!
jag får kolla på det där med bilderna vid tillfälle.
jag ska ändra på 2-3 roder till. då skulle jag ju kunna trä i en vit gummicord och fota före och efter bara för att det ska synas extra bra. han som undrade har i alla fall fått bilderna mailade till sej, så förhoppningsvis löser det sej.

men vit gummicord å så fota, så blir det ju helt klart enklare att se.
får se när jag hinner fixa det.
snart semester å ingen båt i sjön. aj aj aj..... bråttom bråttom : )
det börjar bli alldeles för varmt för mej att paddla : )
måste segla istället. men snart är det vinter igen : )
hurra!!!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
matspe Montera roder på "roderlös" kajak Paddling allmänt 1
erikssou Montera självräddningsklämmor Paddling allmänt 6
Erik Barkefors Montera paddelblad Paddling allmänt 0
Magnus_74 montera mittmonterade padaler i K2:a Paddling allmänt 3
grymt_elak Montera el-pump i en kajak? Paddling allmänt 56
Ekke Montera egna dackslinor? Paddling allmänt 2
Fileip Montera skädda på plastkajak? Paddling allmänt 0
pad Montera vingar? Paddling allmänt 1
mielo Montera skott i motionskajak? Paddling allmänt 3
Schwemil Rodervajer eller Roderlina? Paddling allmänt 6
Ovansjö Hjälp med roder. Point 65 Paddling allmänt 13
Bergggren Trasigt roder Lettmann Streamliner Paddling allmänt 0
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Spitfire69 Roder till kort kajak? Paddling allmänt 6
amkarl Byta fjäder på Smarttrack roder Paddling allmänt 4
Raftö Skäddakajak eller roder? Paddling allmänt 29
sia Lagning av VKV-roder? Paddling allmänt 7
plankton Epic Track Master Plus Roder Paddling allmänt 12
hassex Filmtajm roder Paddling allmänt 3
mikstr Kari-Tek SRS Skädd-roder Paddling allmänt 1
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
tm10sec roder. Paddling allmänt 1
tjabo.andersson K2 utan roder? Paddling allmänt 7
torger Behov av reservdel - tips på stum lina för roder Paddling allmänt 19
cwmint Havererat Smart Track roder Paddling allmänt 36
markar Aquarius Seebullet - roder problem Paddling allmänt 2
Stuvarn Varför vägra roder??? Paddling allmänt 79
avslut111101 Skädda eller roder? Paddling allmänt 15
knatte Smart track roder justeringar? Paddling allmänt 7
jaketoad Aktivt roder från kajaksport Paddling allmänt 25
cwmint Seal Line/smart track roder, vad gäller? Paddling allmänt 2
Biped Hjälp kajakSport navigator roder och pedaler Paddling allmänt 2
L-O Roder till kajak Paddling allmänt 1
Mezzner Roder till motionskajak sökes Paddling allmänt 3
wilhelm-tell Byta Roder - Navigator till Seal Line Paddling allmänt 21
Mezzner Eftermontage av roder på kajak är enkelt! Paddling allmänt 25
Test005 "Fish tail" roder Paddling allmänt 10
oberg_niklas Standard roder eller isroder till VKV Lisa Paddling allmänt 3
r-u-x Point65 Navigator Roder Paddling allmänt 1
Sandie Rostfri wire till roder?? Paddling allmänt 8
Tipp Skädda, roder eller båda. Paddling allmänt 10
tornebjer Köpa roder(underliggande)?? Paddling allmänt 10
Lorre2 Kajaksports roder Navigator? Paddling allmänt 1
avslut1008 Roder till hemmabygge Paddling allmänt 4
Brune Låsning för uppfällbart roder Paddling allmänt 3
rogero Vad är detta för kajak? Var kan jag köpa nytt roder? Paddling allmänt 0
calypso Grundregler för roder ? Paddling allmänt 3
pelka skädda ock roder?? Paddling allmänt 0
pelka skädda eller roder? Paddling allmänt 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.