Amerikanska vs. skandinaviska tält!

Hej!

För nästan ett år sedan var jag på jakt efter ett större vintertält och startade en tråd här på Utsidan för att få lite goda råd. Det resulterade i att jag inköpte ett Bibler Bomsbhelter, ett något mindre tält än det jag hade tänkt mig ursprungligen, som jag är ganska, men inte helt, nöjd med (det är fantastiskt stabilt, ganska lätt för sin storlek och egenskaper, lätt att sätta upp, men har dålig kondenstransport i mycket kalla temperaturer och tältduken är, som jag har upptäckt, MYCKET LÄTT att skada. Se min recension) .

En fråga som jag inte fick besvarad den gången gällde folks erfarenhet med att använda amerikanska tvådukstält i vintertid. När/om jag någon gång skall till att köpa ett nytt vintertält nästa gång är jag mycket sugen på att skaffa mig, till exempel, ett MSR Stormking - för turer med 2-3 följeslagare. Det verkar otroligt stabilt, med god förankring, högt i tak, två absider/ingångar, och är heller inte särskilt tungt för sin storlek. MEN det har, liksom MH Trango och flera andra amerikanska kupoltält, en ventilation som är baserad på en ganska ansenlig glipa mellan ytterduken och marken, något som rimligen borde innebära att snö fyker in i mängder längs tältsidorna och absiderna. Och så blir uppsättningen annorlunda i och med att man sätter upp innertältet först och yttertältet knipsas på efteråt.

Är det någon som har erfarenhet med att använda ett sådant tält i vind och snö ovanför trädgränsen på vintern? Kanske det t.o.m finns någon därute som har haft möjlighet att jämföra ett tält med de egenskaperna med ett skandinaviskt tält, t.ex. Helsport eller Hilleberg, som ju har som princip att ytterduken alltid ska kunna gå helt ner till marknivå, bl.a. för att vinden inte ska få tag under tältet, och för att hindra inblåsning av nederbörd?

Här, till exempel, är en mycket stark framställning om detta från en skandinavisk tältprodusent (norska Holmeslet, från http://www.holmeslet.no/skole/skole.htm):

"GRUNNKONSTRUKSJON - UTFØRELSE. Det finnes to 'skoler' for teltkonstruksjon:
Den amerikanske modellen, der det vi kaller innertelt er selve teltet, og dette spennes opp med stenger i kanaler, eller henges i stengene med klips. Som beskyttelse dekkes dette med det de kaller ' Fly Sheet' eller yttertelt på godt norsk. Greia er at bare innerteltet skal brukes i godvær, og derfor er det også romslige nettingdører på en eller flere sider som ventilasjon. I tilfelle regn skal altså ytterteltet legges over og plugges / barduneres på vanlig måte. Merk det faktum at du får ikke fortelt på brakka før ytterteltet er satt på plass. Hva hvis det regner når du setter opp teltet? Da blir innerteltet unektelig vått før du får ytterteltet på plass. Du kan heller ikke montere eller demontere teltet med inner- og ytterteltet montert sammen. Ventilasjonen med ytterteltet påsatt løses ofte ved at duken ikke går ned til bakken, men avsluttes ca. 5cm over. Tvilsom løsning hvis det blåser opp til litt mere enn frisk bris. Stormmatter brukes normalt ikke. Heller ikke på helårstelt til vinterbruk.

Den skandinaviske modellen. Her monteres ytterteltet først med stenger i utvendige eller innvendige kanaler, og innerteltet henges (vanligvis) opp med stikklås etterpå. Regner det vil innerteltet forbli tørt, og du kan montere og demontere teltet med begge dukene sammenkoblet hvis du ønsker. Telt fra skandinaviske produsenter har også ytterduk som går ned til bakken, og normalt stormmatter på helårstelt.

HVA ER BEST?? Her beveger vi oss litt bort fra fakta og over på subjektive meninger. Personlig har jeg sterke motforestillinger mot å krype inn i en våt vaskeklut. Det er faktisk det du gjør hvis du setter opp (inner)teltet i regnvær før du får kranglet ytterteltet på plass. Normalt blåser det også når det regner, og det skal ikke mye vind til før du får problemer med å få ytterteltet plassert over innerteltet.. Fallskjerm- syndromet gjør seg sterkt gjeldende her! Vær også oppmerksom på at det normalt ikke er barduner på innerteltet, og det står ikke akkurat rolig i vinden før du får ytterteltet på plass. Da er det langt enklere å sette opp et sammenkoblet inner- og yttertelt med utvendige stangkanaler, og du kan krype inn i et tørt innertelt. Ventilasjon skal ivaretaes av ventiler rundt på ytterteltet, ikke med en åpning rundt teltet. Som du forstår er jeg ikke tilhenger av den amerikanske modellen. Etter flere års bruk hadde jeg problemer med å finne en eneste fordel med denne konstruksjonen."

Jag tycker det "skandinaviska" resonnemanget stämmer rent logiskt., men amerikanerna har ju också alla typer av väderlekar och vindförhållanden att anpassa sina tält till - och så var de ju t.ex. först på månen!! Har de trots detta missat något viktigt (som britterna, som fortfarande använder en kran för kallt och en för varmt i sina badkar), eller är det bara att man använder tälten på ett annat sätt?

Jag har ingen brådska att köpa någonting just nu, men det skulle vara trevligt med en upplysande diskussion om de här frågorna!

Stefan
 
spontant känner jag att jag vill tycka en massa saker om detta.. själv har jag ett tält av varje, ett litet 2-mannstält jag använder till enmansturer, detta är byggt enligt den amerikanska principen och ett 3-manns enligt den skandinaviska principen. jag har hittills inte kunnat avgöra vilken typ jag föredrar, för mig är den största skillnaden att det ena är ett kupol och det andra ett tunneltält, jag dristar mig att tro att bägge systemen funkerar väl, båda systemen har funnits på nordpolen respektive Mt everest med mera..
 
Jag upptäckte just nu att jag inte äger något skandinaviskt tält... Vilket ska jag köpa?

Har för all del två amerikanska (båda MSR), två tyska (båda Vaude), ett från Australien (DNA) och ett som jag inte vet ursprunget på (Nomad)... Men ett svenskt tält skulle inte sitta fel och med det så kan jag skriva något vettigt i detta inlägg.

/Stellan
 
Två svar som öppnar för att amerikanska tält kan vara minst lika bra alltså!

Mitt sommartält, ett MSR Hubba Hubba, har fungerat otroligt bra på sommar och höst men det jag undrar över är bl.a. hur ett extremtält med högt uppdragna ytterdukskanter fungerar när det fyker våldsamt med snö och inget som helst lä finns att få (vilket är fallet på många av mina vinterturer, där jag i stort sett slår läger ute på insjöar).

Stefan
 
Fina grejer, och cykeln gör sig sensationellt bra i omgivningen - men detta ser väl ändå ut som ganska sköna vårliga omgivningar?

Det var en bild från min cykelsemster... Som kallast jag har tältet med tältet är -20 men vid bra förhållande men har även tältat i hårda vindar med snö och hagel. Då var det bara några grader under noll. Har inga bilder från då men det fungerar bra tycker jag och det fungerar även bra i sandstormar.

Nackdelen med tälter är vikten men det är svårt att få ett lätt tält som är slitstark och stabilt om man inte vill spenderar för mycket. Har som jag skrev inga skandinaviska tält att jämnföra med...

/Stellan
 
Fina grejer, och cykeln gör sig sensationellt bra i omgivningen - men detta ser väl ändå ut som ganska sköna vårliga omgivningar?
Jo, vind på 20 m/s och snödrev är vad vi vill se! :)

EDIT:
> Som kallast jag har tältet med tältet är -20 men vid bra förhållande men har även tältat i hårda vindar med
> snö och hagel. Då var det bara några grader under noll. Har inga bilder från då men det fungerar bra tycker
> jag och det fungerar även bra i sandstormar.
Packningen blir inte insnöad/sandmulad i yttertältet då?
 
Senast ändrad:
Har inte sådär jättemycket erfarenhet, men när det snöar och blåser så tycker jag det snabbt brukar lägga sig snö ganska högt uppefter tältduken. Det borde väl täppa igen ventilationen då, om man inte har någon annan? På senaste turen hade vi problem med att det inte gick att stänga ventilationen på vindsidan (några år gammalt fjällräven akka) så det det drev in massor med snö som la sig mellan inner och yttertältet, så vi fick gräva bort den emellanåt... men hoppas nån me erfarenhet av andra tält skriver nåt... =)
 
Stilla fundering:

Finns det inte en anledning till att det en gång lilla Frösö-företaget Hilleberg lyckats så pass väl med den skandinaviska modellen att de numera har representationskontor i USA.....?
 
Jo, det är precis det som Crall Scout nämner som jag tänker mig kan bli ett problem i dubbelduks-kupoltält av amerikansk modell - att snö driver in i förtältet och mellan ytter- och innerduk. Är det någon mer som har erfarenhet med det, och eventuellt råd om hur man hanterar det (nedgrävning av tältet, snövall utanför etc.).

Mitt Bombshelter är fantastiskt på att göra sig av med snödrev, men då har det ju inte heller en ventilationsglipa som snön kan tränga sig in i och fastna i, och baserar sin ventilation till stora delar på att duken ska andas (som den gör utmärkt tills det blir riktigt kallt och man ventilerar för dåligt i inngångarna, något som ju är ganska olustigt just när det blir riktigt, riktigt kallt.)
 
Stilla fundering:

Finns det inte en anledning till att det en gång lilla Frösö-företaget Hilleberg lyckats så pass väl med den skandinaviska modellen att de numera har representationskontor i USA.....?

Jo, det finns det ju säkert, de gör ju fantastiska tält: tror du det beror på just de egenskaper vi har snackat om här?

Och deras succé verkar inte ha påverkat de amerikanska tältprodusenternas kupoltält nämnvärt, eller har jag missat något?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Psykonaut Stor skillnad på "amerikanska" tält? Bo och sova 21
Martin Fjäderlätt Amerikanska och europeiska cuin olika? Bo och sova 17
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
Tomas J Vilken storlek har ni på era Amerikanska sovsäckar? Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.