Amerikanska vs. skandinaviska tält!

att hilleberg har ett kontor i USA innebär inte att dom har revolutionerat marknaden och krossar allt motstånd, det visar endast att dom vill finns på plats i världens största friluftsmarknad.. inget annat..
 
att hilleberg har ett kontor i USA innebär inte att dom har revolutionerat marknaden och krossar allt motstånd, det visar endast att dom vill finns på plats i världens största friluftsmarknad.. inget annat..

Jag har kollat efter Hilleberg i Kazakstan men har inte hittat några butiker som säljer det. Har för all del hittat andra svenska märken i frilufsbutiker och det vanligaste är MORA men har även hittat Trangia, Primus och Fjällräven.

/Stellan
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har kollat efter Hilleberg i Kazakstan men har inte hittat några butiker som säljer det. Har för all del hittat andra svenska märken i frilufsbutiker och det vanligaste är MORA men har även hittat Trangia, Primus och Fjällräven.

/Stellan


mmm... mora!! mora är en institution tillsammans med falukorv, falu rödfärg och isterband..
 
tillbaka till tälten, jag kan nog erinra mig att ventilationen är bättre på ett tält med amerikansk modell än skandinavisk, att det skulle blåsa in snö har nog med med hur man sätter upp tältet att göra..
 
tillbaka till tälten, jag kan nog erinra mig att ventilationen är bättre på ett tält med amerikansk modell än skandinavisk, att det skulle blåsa in snö har nog med med hur man sätter upp tältet att göra..

Hej igen!

Det skulle vara intressant att höra om faktiskta praktiska erfarenheter med det här! (Här i Nord-Norge är det nästan enbart skandinaviska tält, och allra helst med stormmattor, som gäller på vintern! De flesta skakar på huvudet när man nämner amerikanskt ventilerade kupoltält...)

Vad tycker du - eller någon annan med erfarenhet av det - är viktigast med uppsättning av sådana tält: att sätta upp det nedsänkt en bit i snön, eller omgivet av små snövallar en bit ifrån tältkanten?

Stefan
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Hej igen!

Det skulle vara intressant att höra om faktiskta praktiska erfarenheter med det här! (Här i Nord-Norge är det nästan enbart skandinaviska tält, och allra helst med stormmattor, som gäller på vintern! De flesta skakar på huvudet när man nämner amerikanskt ventilerade kupoltält...)

Stefan

Jag hade ett tyskt tält när jag var där sist...

camp.jpg


/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Tjusigt, ett Helsport Svalbard om jag inte ser fel?
Jag har onekligen funderat på ett sådant, särskilt den stora Basecamp-modellen. Härligt när vinden viner, och man känner att tältet tål en massa stryk...
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.