Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom?
- Trådstartare KTG
- Start datum
Staalramar
Jag faar maanga fraagor om detta och jag brukar maila direkt till de som fraagor, men det aer nog dags att laegga ut lite info om det haer istaellet.
Thorn var en av rekommendationerna jag hade, om man aer ute efter en renodlad laangfaerdare. Villiger aer en annan, men pris paa baada dessa maerken avskraecker och aeven om de aer mycket bra anser jag knappast att de aer prisvaerda. Det behoever definitivt inte vara saa dyrt.
Haeggs har staalramar.
Baade hela cyklar och bara ram. Begagnat och nytt.
Koepte som sagt en fin, laett begagnad hoj daer just innan jag stack. 3500kr. LX runt om. I stort sett redo foer direktanvaendning var som helst i vaerlden.
Tel: 0383-91010
http://haggs.nu
Ett annat alternativ aer Cykelnetto som saeljer Marin. Fina staalramar, som aer kanon foer laangfaerd.
http://www.cykelnetto.com om jag minns raett.
Rocky Mountain har superfina hojar, men jag vet inte om de gaar att faa tag i i Sverige paa naagot smidigt saett just nu.
http://www.rocky-mountain.com
Maila annars biketoyz@email.dk foer den danske agenten.
Janne.
Jag faar maanga fraagor om detta och jag brukar maila direkt till de som fraagor, men det aer nog dags att laegga ut lite info om det haer istaellet.
Thorn var en av rekommendationerna jag hade, om man aer ute efter en renodlad laangfaerdare. Villiger aer en annan, men pris paa baada dessa maerken avskraecker och aeven om de aer mycket bra anser jag knappast att de aer prisvaerda. Det behoever definitivt inte vara saa dyrt.
Haeggs har staalramar.
Baade hela cyklar och bara ram. Begagnat och nytt.
Koepte som sagt en fin, laett begagnad hoj daer just innan jag stack. 3500kr. LX runt om. I stort sett redo foer direktanvaendning var som helst i vaerlden.
Tel: 0383-91010
http://haggs.nu
Ett annat alternativ aer Cykelnetto som saeljer Marin. Fina staalramar, som aer kanon foer laangfaerd.
http://www.cykelnetto.com om jag minns raett.
Rocky Mountain har superfina hojar, men jag vet inte om de gaar att faa tag i i Sverige paa naagot smidigt saett just nu.
http://www.rocky-mountain.com
Maila annars biketoyz@email.dk foer den danske agenten.
Janne.
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Köp alu.ram
Om du ska hitta en stålram i den prisklassen får du nog leta på begagnat.
Jag har tidigare kört med stålramadecyklar men har nu en alu.ramad långfärdare och finner efter 756 mil på den med både pendling och ett par en veckorsturer ingen som helst anledning att sky aluminium.
Undantaget är väl om man avser att expeditionscykla i avlägsna delar på vårt klot.
Om du ska hitta en stålram i den prisklassen får du nog leta på begagnat.
Jag har tidigare kört med stålramadecyklar men har nu en alu.ramad långfärdare och finner efter 756 mil på den med både pendling och ett par en veckorsturer ingen som helst anledning att sky aluminium.
Undantaget är väl om man avser att expeditionscykla i avlägsna delar på vårt klot.
Här har du en till som letar Cr-Mo ramar. Oerhört svårt att få tag i något vettigt hos cykelhandlarna.
Ingenting av det jag är intresserad av finns att köpa i min stad. Minst sagt tråkigt, då man får försöka hitta äldre beg cyklar som har stålramar.
Ska det vara så svårt att göra en stålram som har fästen för pakethållare, stänkskärmar. Och även möjlighet till att sätta fast skivbromar eller V-bromsar. En annan bra sak vore om de fanns komplett med dynonav.
Kona kommer tex bara att sälja Explosif ramar löst år 2004. Merida har inte en stålram bland sina cyklar.
Jag vet dock att de går att få tag på, men tråkigt att man ska behöva beställa via utlandet...
Ingenting av det jag är intresserad av finns att köpa i min stad. Minst sagt tråkigt, då man får försöka hitta äldre beg cyklar som har stålramar.
Ska det vara så svårt att göra en stålram som har fästen för pakethållare, stänkskärmar. Och även möjlighet till att sätta fast skivbromar eller V-bromsar. En annan bra sak vore om de fanns komplett med dynonav.
Kona kommer tex bara att sälja Explosif ramar löst år 2004. Merida har inte en stålram bland sina cyklar.
Jag vet dock att de går att få tag på, men tråkigt att man ska behöva beställa via utlandet...
va e dynonav för nått?
Dawe
Kolla på http://www.lo-cykelsport.nu
Dom har i alla fall ett märke, Dawe, med stålram och ramgeometri för långfärd!
/Örjan
Kolla på http://www.lo-cykelsport.nu
Dom har i alla fall ett märke, Dawe, med stålram och ramgeometri för långfärd!
/Örjan
pher_; sa:Dawes verkar bra, tackar så mkt för tipset!
Någon som hittat Dawes hemsida? Verkar svårfunnen..
[Ändrat av pher_ 2003-08-22 kl 11:12]
http://www.dawescycles.com/
Racerramar fungerar inte, ingen plats för väskor där bak (hälen slår i väskorna)och för tunt ramgods för långfärdscyckling + stötig gång p.g.a. gaffelvinkel där fram. Skulle även tippa att ramarna har fransk gäng för vevlagret + styrlagret, något som idag är väldigt svårt att få tag på. Bakgaffeländarna misstänker jag även har 126 mm mått, vilket kan vara knepigt att hitta passande nav till.
Har sätt att Thorn har varit på tapeten här tidigare, men ansetts för dyr.
Ny har han tagit fram en modell, "Sherpa" där ramen är ihopsvettsad i Taiwan för att få ner prislappen på cykeln. Priset ligger lite över 9000 kr.
Det enda jag skulle uppgradera på den modellen är naven från Sh Alivomodellen till XT modellen för att få bättre kvalite på hjulen. Det lönar sig alltid i längden att lägga lite extra på hjulen!
Funderar själv på att köpa den modellen till min fru då man kan få en ram som passar en småväxt person med ett kort topprör som ger en bekväm sittställning.Den ger även för småväxta möjlighet till att stå över cykeln med tillräckligt avstånd mellan gren och topprör.
Min egen erfarenhet av honom är att jag köpt en Nomad + en Audax 853. Har även köpt tandemhjul av honom och allt har fungerat perfekt. Min erfarenhet av hjulen är att man får bekymmersfria hjul, något jag verkligen gillar.
Audaxen 853:an var väldigt bra att cykla Vätternrundan på, lätt och reaktionssnabb, med en framgaffel som gav en väldigt mjuk gång i styret. Slapp ont i nacken, något som jag alltid brukar ha problem med under långa sträckor. Nomaden är en perfekt laståsna som tål mycket last.
Så KTG, utan att ha sett just Thorn Sherpa modellen i verkligheten så tror jag att den kan vara en vettig modell med en rimlig prislapp på, som passar mycket bra för långfärdscykling.
Lycka till!
Har sätt att Thorn har varit på tapeten här tidigare, men ansetts för dyr.
Ny har han tagit fram en modell, "Sherpa" där ramen är ihopsvettsad i Taiwan för att få ner prislappen på cykeln. Priset ligger lite över 9000 kr.
Det enda jag skulle uppgradera på den modellen är naven från Sh Alivomodellen till XT modellen för att få bättre kvalite på hjulen. Det lönar sig alltid i längden att lägga lite extra på hjulen!
Funderar själv på att köpa den modellen till min fru då man kan få en ram som passar en småväxt person med ett kort topprör som ger en bekväm sittställning.Den ger även för småväxta möjlighet till att stå över cykeln med tillräckligt avstånd mellan gren och topprör.
Min egen erfarenhet av honom är att jag köpt en Nomad + en Audax 853. Har även köpt tandemhjul av honom och allt har fungerat perfekt. Min erfarenhet av hjulen är att man får bekymmersfria hjul, något jag verkligen gillar.
Audaxen 853:an var väldigt bra att cykla Vätternrundan på, lätt och reaktionssnabb, med en framgaffel som gav en väldigt mjuk gång i styret. Slapp ont i nacken, något som jag alltid brukar ha problem med under långa sträckor. Nomaden är en perfekt laståsna som tål mycket last.
Så KTG, utan att ha sett just Thorn Sherpa modellen i verkligheten så tror jag att den kan vara en vettig modell med en rimlig prislapp på, som passar mycket bra för långfärdscykling.
Lycka till!
Varför simplaste cykeln åt frun?
Ursäkta att jag kidnappar tråden, men....
Du har TVÅ cyklar från Thorn för tillsammans en bra bit över 20000:- och först nu tycker du att det finns en såpass billig modell så att din fru kan få EN också?
Borde ni inte göra tvärtom:
Den mindre och svagare person skall ha den lättaste och mest lättrullade cykeln.
Vad väger du?
Vilken storlek på cykel har du?
Skall din fru ha en liten och lätt cykel från Thorn så är väl Cyclosportifen som skulle passa bäst.
http://www.sjscycles.com/thorn/700solobrochure/cyclo.asp
För att bli idealisk för en liten och lätt person så bör den förstås uppgraderas med lätta komponenter, tex DA/Ult, och med bättre och lättare hjul och däck än de som Thorn säljer.
Att det inte går att ta så mycket packning på Cyclosportifen är också bara en fördel:
Du får lasta det mesta av din frus packning på din cykel.
Om din fru har den lättaste cykeln och den minsta/lättaste packning så är chansen störst för att ni skall få en trivsam cykling tillsammans.
Eller vill du inte att din fru skall tycka om att cykla?
Blir det för dyrt tycker du?
Enkelt sälj dina dyra cyklar och köp EN Sherpa åt dig samtidigt som ni köper Cyclosportifen åt din fru.
Hur vanligt är det här?
Hur många andra som läser detta känner igen sig:
Den mindre och lättare cyklisten(frun), i ett par, har den tyngre och trögare cykeln?
Varför då?
Vill inte ni heller att era fruar skall tycka om att cykla?
/Håkan
Ursäkta att jag kidnappar tråden, men....
Har jag förstått det rätt:Thorn; sa:...
Ny har han tagit fram en modell, "Sherpa" där ramen är ihopsvettsad i Taiwan för att få ner prislappen på cykeln. Priset ligger lite över 9000 kr.
...
Funderar själv på att köpa den modellen till min fru då man kan få en ram som passar en småväxt person med ett kort topprör som ger en bekväm sittställning.Den ger även för småväxta möjlighet till att stå över cykeln med tillräckligt avstånd mellan gren och topprör.
Min egen erfarenhet av honom är att jag köpt en Nomad + en Audax 853. Har även köpt tandemhjul av honom och allt har fungerat perfekt. Min erfarenhet av hjulen är att man får bekymmersfria hjul, något jag verkligen gillar.
Du har TVÅ cyklar från Thorn för tillsammans en bra bit över 20000:- och först nu tycker du att det finns en såpass billig modell så att din fru kan få EN också?
Borde ni inte göra tvärtom:
Den mindre och svagare person skall ha den lättaste och mest lättrullade cykeln.
Vad väger du?
Vilken storlek på cykel har du?
Skall din fru ha en liten och lätt cykel från Thorn så är väl Cyclosportifen som skulle passa bäst.
http://www.sjscycles.com/thorn/700solobrochure/cyclo.asp
För att bli idealisk för en liten och lätt person så bör den förstås uppgraderas med lätta komponenter, tex DA/Ult, och med bättre och lättare hjul och däck än de som Thorn säljer.
Att det inte går att ta så mycket packning på Cyclosportifen är också bara en fördel:
Du får lasta det mesta av din frus packning på din cykel.
Om din fru har den lättaste cykeln och den minsta/lättaste packning så är chansen störst för att ni skall få en trivsam cykling tillsammans.
Eller vill du inte att din fru skall tycka om att cykla?
Blir det för dyrt tycker du?
Enkelt sälj dina dyra cyklar och köp EN Sherpa åt dig samtidigt som ni köper Cyclosportifen åt din fru.
Hur vanligt är det här?
Hur många andra som läser detta känner igen sig:
Den mindre och lättare cyklisten(frun), i ett par, har den tyngre och trögare cykeln?
Varför då?
Vill inte ni heller att era fruar skall tycka om att cykla?
/Håkan
Liknande trådar
- Svar
- 26
- Visningar
- 9 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg