Psykisk ohälsa - Hur hitta ork & hur få tummen ur

Hej,

Nytillkommen här på Utsidan, så det kanske är kutym att man presenterar sig lite, eller i alla fall ger lite bakgrundsinformation till trådstarten.

Jag har sedan barnsben kämpat mot depression och ångestsyndrom. Det tog lång tid innan jag insåg att jag behövde hjälp och kanske är det en väldigt starkt bidragande orsak till den känslan jag kan få idag, av att "tiden rinner ut". Väldigt ofta känner jag att jag har slösat för många år av mitt liv på att må dåligt, och det i sin tur ger mig ännu mer ångest över allt jag vill göra, över allt jag vill hinna med.

Naturen har alltid varit en plats där jag har känt mig hemma och tillfreds. Jag hade förmånen att växa upp "på landet" och jag kunde tillbringa timmar i skogen som liten. Tyvärr lyser de där timmarna med sin frånvaro idag och det vill jag ändra på. Jag vill ut nu. Jag vill tillbaka och jag vill ta de där sällsynta dagsturerna med sina än mer sällsynta övernattningar till nästa nivå.

Kanske är det där jag stöter på vad vi kan kalla för "Problem Nr.1".

Problem Nr.1, är att jag helt enkelt vill för mycket. Jag vill ut och vandra. Jag vill cykla Sverige från topp till tå. Jag vill köpa en packraft och utforska Klarälven och Vänerns skärgård. Jag vill så mycket och det blir bara kaos i mitt huvud. Problem Nr.1, förstärks dessutom av vad vi kan kalla för "Problem Nr.2".

Problem Nr.2, är att jag har sådan fruktansvärd beslutsångest. Jag måste granska allting, all form av utrustning, in i minsta detalj. Jag måste veta exakt vilka fördelar och nackdelar det finns med en viss produkt. Och hittar jag fler produkter där nackdelar och fördelar tar ut varandra, ja då har jag problem. Enormt tidskrävande och tämligen onödigt = ännu mer ångest = ÄNNU mer kaos i mitt huvud.

Är det någon som känner igen sig i det här? Någon som kanske har varit i en liknande situation en gång i tiden? Eller någon som kanske bara har väldigt bra tips att komma med? Allt är välkommet. Allt från tips på vad en relativ nybörjare kan göra, till ja, vad som helst faktiskt.

(Ser nu att inlägget inte handlar så mycket om att hitta ork, så jag antar att jag har orken för tillfället men rubriken får kvarstå)

Mvh
 
Ooohja, känner igen mig i att jag också vill göra ALLT på en gång. Och jag kan grotta ner mig i prylar på nätet i flera timmar (men det tycker jag är kul). Nånstans i denna ekvation måste man ha klart för sig att man inte hinner allt på en gång. Börja med en sak och sätt upp målet att du ska bli klar med det.

Att cykla genom Sverige till exempel (tufft exempel 😅): Bestäm dig att göra det mellan en viss tidsram, gå igenom dag för dag. Vilken utrustning behöver du etc. Fokusera endast på denna utmaning och inse att du måste kunna ta beslut för att det ska lyckas.
 
Låter som en tidigare kompis, som hade samma problem ??

Jag föreslår att försöka tagga ned lite, leva i nuet, och inte bry sig om hur långt man kommer på en dag eller var man är. Det är svårt, jag vet, det tar många resor innan man kommer dit. Hitta på något qul och genomför det, det behöver inte vara så häftigt, ta en sak itaget, och enjoy där man är utan att tänka på nästa vecka eller nästa trip -

Jag har både packraft och cykel, suveränt att kombinera.

När det gäller prylar så bör man oxå vara lite cool. Det är alltid en kompromiss, inte så viktigt, gör en bra gissning, det är inte så noga. Sen skriv sen upp fördelar och nackdelar med dom prylarna man hade under en tur, och modifiera lite till nästa gång.

Ja, jag känner igen allt, men det har aldrig varit ett problem för mig. Hoppas det ordnar sig för dig.
 
Ooohja, känner igen mig i att jag också vill göra ALLT på en gång. Och jag kan grotta ner mig i prylar på nätet i flera timmar (men det tycker jag är kul). Nånstans i denna ekvation måste man ha klart för sig att man inte hinner allt på en gång. Börja med en sak och sätt upp målet att du ska bli klar med det.

Att cykla genom Sverige till exempel (tufft exempel 😅): Bestäm dig att göra det mellan en viss tidsram, gå igenom dag för dag. Vilken utrustning behöver du etc. Fokusera endast på denna utmaning och inse att du måste kunna ta beslut för att det ska lyckas.

Jag ska verkligen försöka att ta till mig och bära med mig det där om att jag "måste kunna ta beslut för att det ska lyckas". Det enkla och konkreta, glömmer jag nog ofta bort, och jag inser inte att jag ju faktiskt sätter käppar i mina egna hjul när jag inte ens kan komma fram till vilket liggunderlag jag ska köpa.

Tycker det låter som du behöver släppa lite på någon slags kontrollbehov, varför inte prova sticka ut på en spartansk tur med bara pressenning, korvpaket, yxa och sovsäck ?

Sov under bar himmel en klar natt i närområdet, kan vara mer storslaget än man tror. :)

Kontrollbehov har jag nog ett som heter duga, haha. Ibland ligger det och sover snällt dock, som en liten kattunge och stör mig inte det minsta. Andra gånger, som nu, så far det runt som en ilsken tornado och agerar kontrollbehov bortom kontroll.

Jag har ju ett nytt tält, som fortfarande ligger kvar i förpackningen, så det är väl på tiden att inviga det och en spartansk tur i närområdet känns inte helt fel.
 
Låter som en tidigare kompis, som hade samma problem ??

Jag föreslår att försöka tagga ned lite, leva i nuet, och inte bry sig om hur långt man kommer på en dag eller var man är. Det är svårt, jag vet, det tar många resor innan man kommer dit. Hitta på något qul och genomför det, det behöver inte vara så häftigt, ta en sak itaget, och enjoy där man är utan att tänka på nästa vecka eller nästa trip -

Jag har både packraft och cykel, suveränt att kombinera.

När det gäller prylar så bör man oxå vara lite cool. Det är alltid en kompromiss, inte så viktigt, gör en bra gissning, det är inte så noga. Sen skriv sen upp fördelar och nackdelar med dom prylarna man hade under en tur, och modifiera lite till nästa gång.

Ja, jag känner igen allt, men det har aldrig varit ett problem för mig. Hoppas det ordnar sig för dig.

Vet du hur det gick för din kompis? Blev det något av dennes drömmar och planer?

Det är just det där med att leva i nuet, som jag har "lite" problem med. Det kan komma stunder, då det känns bra men för det mesta nu, så är det månader framåt i tiden som jag befinner mig mentalt, och känner då en väldig stress över allt som måste ordnas och fixas och införskaffas. Bör erkännas att jag har en liten svacka just nu, så förhoppningsvis befinner jag mig lite mer i nuet om någon månad.

Cykel/packraft-kombinationen verkar väldigt härlig. Skulle det vara okej att jag ställde lite frågor om packraft till dig via PM? Kan bli någonstans mellan 2 och 100 frågor.

Tack för dina tips och lyckönskning!
 
Hej. Jag tror jag förstår hur du tänker. Naturen har även varit mitt trygga rum. För mig har det dock snarast varit kaos hemma och inte inuti mig - dock ett halvt flyktbeteende att ”dra till skogs”. Jag vill också mycket fast kanske inte ”det värsta”. Tror dock att jag har en fjällvandring planerad för hela svenska fjällkedjan 😁

Har du någon natur i din närhet som du med lätthet kan ta dig till? Förstår det där med utrustningen... Är det saker som du har eller som du planerar att köpa? Om du redan har utrustningen skulle jag föreslå att du bestämmer dig för att testa en sorts sak i taget. Säg liggunderlag. Ta med de du funderar över och testa. Gör bara det den gången. Man kan bära med sig 3-4 liggunderlag (även om andra kanske tycker det ser lustigt ut). Och man behöver ju inte ens sova en hel natt ute för det. Kanske kan du ta en dag, ge dig ut och testa varje liggunderlag i en-två timmar. När du lyckats bestämma dig - gör samma sak med nästa utrustningsdetalj. Om det är saker som du planerar att köpa - all heder åt info på nätet men man kan läsa sig helt tokig! Jag letar tält just nu, har nog lyckats komma ner till tre som jag velar mellan... Där är mitt råd att ta sig till en affär och kolla, klämma, känna (om det nu går i dessa coronatider). Eller beställa hem och kolla, klämma, känna. Då returnerar det du inte ville ha (kolla bara att det är fri returrätt).

Funkar det för dig att bestämma ett datum? Eller ger det mer oro? ”Nästa lördag så går jag ut” är det ett beslut som ger trygghet (en känsla av att ha lyckats bestämma något) eller som blir en stressor? Om det är det senare så kanske du kan packa sakerna och ställa vid dörren - någon dag du känner dig stark så tar du bara ryggsäcken och ger dig ut.

Började med friluftsliv ”på riktigt” i sena tonåren, inget jag fick med mig hemifrån. Vet precis hur det är att vara nybörjare. Svarar gärna på frågor - skicka ett meddelande!

//Karolina
 
Vet du hur det gick för din kompis? Blev det något av dennes drömmar och planer?

Det är just det där med att leva i nuet, som jag har "lite" problem med. Det kan komma stunder, då det känns bra men för det mesta nu, så är det månader framåt i tiden som jag befinner mig mentalt, och känner då en väldig stress över allt som måste ordnas och fixas och införskaffas. Bör erkännas att jag har en liten svacka just nu, så förhoppningsvis befinner jag mig lite mer i nuet om någon månad.

Cykel/packraft-kombinationen verkar väldigt härlig. Skulle det vara okej att jag ställde lite frågor om packraft till dig via PM? Kan bli någonstans mellan 2 och 100 frågor.

Tack för dina tips och lyckönskning!

Undrar oxå hur det gick för alla Kompisars drömmar & planer.. Kul, skicka gärna PM el mail, vore kul att diskutera. Det är så svårt att leva i nuet på en tur, det är alltför lätt att hela tiden tänka på var man skall vara om 3 dar, eller vilka prylar man skulle ha haft istället.
 
Jag har sista året valt att försöka skala ner lite, inte köpa den där kajaken jag egentligen vill ha, inte prova packraft, inte klättra o.sv. Istället bestämde jag att fokus skulle vara att bara komma ut, alla andra detaljer som t.ex. vilken plats jag skulle till, hur långt jag skulle gå, sova i tält eller vindskydd mm. fick bli sekundärt. Jag satte en ambition för 2020 om en natt ute i månaden, nu när året passerat kan jag konstatera att jag klarade målet med mycket god marginal, jag har nog slagit personligt rekord i antal utenätter men samtidigt aldrig vandrat så kort sammanlagd sträcka på en säsong.

För att komma någonstans måste man staka ut en riktning mot målet. Tvinga dig själv till några enkla turer, en kaffetermos och ett sittunderlag kan vara en bra början, gå ut även om det känns lite motigt, en stubbe eller sten att sitta på dyker upp rätt fort. Njut av stillheten och enkelheten, tänk på "ingenting" när du är ute. Hitta tillbaka till glädjen och bygg på först när det känns rätt.
 
Det är inte fel att ha stora idéer men du bör nog börja lite försiktigt för att öka efter hand. Ta en sväng över dagen med ryggsäcken, litet gott fika och kläder så att du slipper frysa när du rastar. Snart nog kommer du att börja känna dig säkrare och kan göra utflykter med någon övernattning.

Min dröm är att gå "Gröna Bandet" men i väntan på att det skall bli möjligt - om det någonsin blir det- så går jag ut och vandrar i skogen någon mil varenda dag. Det lugnar mig så att jag inte blir alldeles omöjlig för min omgivning och mig själv.

Har du möjlighet att ta hand om (eller låna) en hund så får du en kompis som tvingar ut dig dom dagar det tar emot och som blir glad för det oavsett väder..
 
Hej. Jag tror jag förstår hur du tänker. Naturen har även varit mitt trygga rum. För mig har det dock snarast varit kaos hemma och inte inuti mig - dock ett halvt flyktbeteende att ”dra till skogs”. Jag vill också mycket fast kanske inte ”det värsta”. Tror dock att jag har en fjällvandring planerad för hela svenska fjällkedjan 😁

Har du någon natur i din närhet som du med lätthet kan ta dig till? Förstår det där med utrustningen... Är det saker som du har eller som du planerar att köpa? Om du redan har utrustningen skulle jag föreslå att du bestämmer dig för att testa en sorts sak i taget. Säg liggunderlag. Ta med de du funderar över och testa. Gör bara det den gången. Man kan bära med sig 3-4 liggunderlag (även om andra kanske tycker det ser lustigt ut). Och man behöver ju inte ens sova en hel natt ute för det. Kanske kan du ta en dag, ge dig ut och testa varje liggunderlag i en-två timmar. När du lyckats bestämma dig - gör samma sak med nästa utrustningsdetalj. Om det är saker som du planerar att köpa - all heder åt info på nätet men man kan läsa sig helt tokig! Jag letar tält just nu, har nog lyckats komma ner till tre som jag velar mellan... Där är mitt råd att ta sig till en affär och kolla, klämma, känna (om det nu går i dessa coronatider). Eller beställa hem och kolla, klämma, känna. Då returnerar det du inte ville ha (kolla bara att det är fri returrätt).

Funkar det för dig att bestämma ett datum? Eller ger det mer oro? ”Nästa lördag så går jag ut” är det ett beslut som ger trygghet (en känsla av att ha lyckats bestämma något) eller som blir en stressor? Om det är det senare så kanske du kan packa sakerna och ställa vid dörren - någon dag du känner dig stark så tar du bara ryggsäcken och ger dig ut.

Började med friluftsliv ”på riktigt” i sena tonåren, inget jag fick med mig hemifrån. Vet precis hur det är att vara nybörjare. Svarar gärna på frågor - skicka ett meddelande!

//Karolina

Hej Karolina,

Det var bra tips du gav mig där. Jag gillar särskilt det där med att ha en färdig packning vid dörren. Det är nog mest så jag fungerar. Kontrollbehovet till trots så är det under spontana former jag fungerar bäst. Eller "till trots". Jag inser ju nu när jag skriver det, att det är just då jag smiter undan kontrollbehovet. Jag går bakom ryggen på det och lurar det, innan det hinner ställa sig i vägen för mig.

Bollar iväg ett PM till dig!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.