Psykisk ohälsa - Hur hitta ork & hur få tummen ur

Stort tack till alla som har skrivit och svarat. Ska läsa igenom alla era tips mer ingående under dagen. Och lite extra bonustack till RolandF, för en väldigt mysig bild!
 
Ett tips för att bli mer "nöjd" med sina prylar är att minska sin tid på nätet och försöka sluta göra research.
Jag är själv en sådan som spenderar mycket tid med att hitta "rätt" prylar och då vet man sedan också vilka andra features, för- och nackdelar som finns med allt. I slutändan lägger man mer tid på att planera, drömma och köpa prylar än på att använda dem.

Jag har noterat att de som ofta är "helt nöjd" med sina prylar bara köpt det som de "vet" är bra grejer medan jag direkt ser att de skulle kunnat hitta bättre saker för den uppgiften, för det priset, ...etc...

/M
 
Stort tack till alla som har skrivit och svarat. Ska läsa igenom alla era tips mer ingående under dagen. Och lite extra bonustack till RolandF, för en väldigt mysig bild!

Glad om bilden kan hjälpa motivera inspirera.

Förra vintern satt jag och kände att jag måste ut, spendera mer tid i naturen. Detta ledde till ett inköp av hängmatta med tarp för att kunna göra enkla turer till närområdet utan större krav annat än två träd. Börja där du är med det du har och låt saker utvecklas. Naturen förvinner inte, den finns där den är....
 
Hej, kul att du skriver här.
Jag tänker såhär om din situation..

Fundera inte så mycket på vad du INTE har...
Fundera på vad du har istället!!!

Har du en termos? JA
Har du en ryggsäck? JA
Har du en sittlapp? JA

Börja med det så du kommer UT. Då har du iallafall tagit ett litet steg i rätt riktning. :)

Att komma ut handlar inte om att ha massa prylar, även om en del saker behövs ifall du ska iväg på en längre tur.

MEN som sagt, börja med det du har...och åk ut.
 
Känner verkligen igen det där med överresearch på prylar. Har märkt mönstret att ju mer nybörjare jag är/känner mig desto större är behovet att öka känslan av kontroll m h a prylar/inläst kunskap. Om jag jämför med cykelpendling året om, där jag hojar på ett gammalt ruckel med vad som helst hyfsat vattentätt från loppis på kroppen. För jag har långcyklat sedan jag var barn och känner mig helt trygg. Jag vet att prylar inte spelar så stor roll så länge cykeln funkar. Samma sak med att paddla kanadensare som jag gjort sen barnsben - spela roll vilken kanot, flytväst, paddel man har, huvudsaken är att man flyter och kommer framåt. Jämför kajak som jag har börjat med som nybörjare i vuxen ålder - extrem prylmani och research där för att känna mig säker och förberedd. Jag tror man får vara snäll mot sig själv där helt enkelt, vara medveten om känslorna som ligger under kontrollbehovet samt inte minst tänka att det är ok att det får kosta att skaffa sig erfarenhet, några felköp på vägen när man lär sig något nytt är helt ok, hellre det än att fastna i evig research.
 
Tror jag oxå. Med lite självförtroende och vana så blir prylar inte så jvla viktiga. Kul såklart, och roligt att lära sig och testa och förbättra lite från gång till gång. But no big deal om något inte funkar så bra. Allt är ju ändå en kompromiss. Ha en qul tur istället !!
 
Så bra att du skriver om din situation! Så fint att prata öppet om att en mår skit och har ångest. Blir så mycket lättare att hantera det tycker jag om en babblar med andra om det. Och fint så många svarar och har tips.
Jag mår jävligt bra av att va på tur, kort eller långt, men mår också bra av att komma hem igen, att få slappa och kolla på mobilen eller käka chips och glo på film. Nuförtiden har jag börjat uppskatta korta turer för då får jag komma hem oftare haha! Ute ofta, hemma ofta.
Du få gärna skriva och fråga om du ha nå frågor om packraft eller prylar eller turer eller sånt. Jag har varit till fjällen och skogen i snart fyrti år! shit.
Två bilder från idag, utan prylar och ingen planering inte ens fika med, råkar bara bo på fin plats just nu. Lyx!
 

Bilagor

  • 20210104_132757.jpg
    20210104_132757.jpg
    3.1 MB · Visningar: 114
  • 20210104_125835.jpg
    20210104_125835.jpg
    1.1 MB · Visningar: 109
Men, är du peppad på cykla hela sveriges längd eller paddla massa så är det ju grymt! Långturer är ju råkul att planera och drömma om och att genomföra, och du har en massa fina babbelglada personer att bolla ideer med här på utsidan!
Jobbigt med för mycket i skallen på en gång, men du har ju inte orealistiska drömmar och är du verkligen sugen på krazy grejer så går det ju att göra! Lika bra testa innan dommedagen.
Cykla är faktiskt råbra, alltid nära att lifta eller ta bussen om nått skiter sig, och lära sig och sånt gör en ju så länge en lever.
Du skulle ju kunna be denhär gruppen bestämma vad du ska köpa för liggunderlag och göra en packlista, och sen bestämma vad du ska göra för tur, så slipper du bestämma själv och får verkligen utmana ditt kontrollbehov!
Tex cykla på den cykel du har eller du kan låna av nån granneoch cykla från där du bor till göta kanal(du verka kanske bo nära vättern?och jag gissar göta kanal ligger där nånstans) sen följa den västerut hela vägen till havet! och där bada och sen hyra en kayak och paddla i tre dygn. sen åka hem och äta chips och planera nästa äventyr.
 
Oj. Väldigt många bra och nyttiga tips ni kommer med. Men först och främst, vilken fin respons. Jag hade inte alls räknat med ett så varmt mottagande och stöd. Det blir lite mycket känslor här just nu känner jag. Behöver bearbeta det lite och smälta det. Oerhört tacksam till er alla.
 
Det var en väldigt intressant idé du kom med där, tofucz, om att låta andra bestämma utrustning och rutt. Jag tror att det skulle vara riktigt användbart för mig. I alla fall när det kommer till just utrustningen. Det dimper nog ner ett litet PM till dig inom kort, med lite frågor!
 
Har inga patentlösningar att komma med (tvivlar på att de finns...) men vill bara säga att jag kan verkligen relatera.
När den där känslan av "stress" (inte riktigt rätt ord men det bästa jag kom på i en hast) över att man vill göra så mycket istället resulterar i att man liksom inte kommer till skott alls...det är jobbigt.
Tycker ju ändå du är en bit på väg, du har ju trots allt kommit fram till en del saker du vill göra i ditt liv, det är väl ungefär i det läget jag själv är, hade dock en period när jag funderade vad jag ville göra av mitt liv, då kändes problemet betydligt större och mer ohanterligt.
Tack för att du delar med dig av dina tankar.
 
Har inga patentlösningar att komma med (tvivlar på att de finns...) men vill bara säga att jag kan verkligen relatera.
När den där känslan av "stress" (inte riktigt rätt ord men det bästa jag kom på i en hast) över att man vill göra så mycket istället resulterar i att man liksom inte kommer till skott alls...det är jobbigt.
Tycker ju ändå du är en bit på väg, du har ju trots allt kommit fram till en del saker du vill göra i ditt liv, det är väl ungefär i det läget jag själv är, hade dock en period när jag funderade vad jag ville göra av mitt liv, då kändes problemet betydligt större och mer ohanterligt.
Tack för att du delar med dig av dina tankar.

Det är väldigt skönt att få höra (och känna), att man inte är själv i något. Delade problem blir lättare att bära. Tack, Onesport.

Jag tror att det är lite stänk av vad jag vill göra av mitt liv inblandat också. Nytt år, man tittar kanske bakåt lite extra mycket då. Granskar det förgångna extra noga. Känns som att det är en sådan där livskris, som har legat och bubblat under ytan på mig och den senaste veckan har den forcerat fördämningarna totalt, och en enda sörja av mörker och negativitet har vällt ut. Jag har inte lyckats få kontroll över det men jag har fått väldigt mycket stöd och tips och klappar i ryggen, både här och på andra ställen. Nu känns det som att målet börjar bli synligt där borta. Och skulle jag avvika från vägen, så vet jag var jag ska leta.

Och du, det glädjer mig att du har lyckats ta dig förbi den perioden.

Tack igen!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.