Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom?

Oj,oj,oj, det var en åthutning som heter duga, hmm, får kanske be frugan om förlåtelse ikväll.
Kanske bäst att följa Håkans råd.
 
Det här med material i ramen, jämförelse mellan olika Reynolds ramar, Columbus ramar, Cr-Mo 4130 osv..

Är det någon som hittat någon bra hemsida där de står lite mer ingående om dessa rör osv?

Vore intressant att läsa.

Sherpan ser ut att vara något för mig. Frågan är väl vad priser blir i Sverige jämte England.
Är det någon som åkt till England och gjort någon bra affär?

Mvh Pher
[Ändrat av pher_ 2003-08-27 kl 13:15]
 
Här kommer en länk där du kan läsa om de olika reynoldsrören som används för ramtillverkning.
http://www.reynoldsusa.com/
gå vidare till products.

Thorn tog i våras 50£ för frakten av min cykel från England hem till dörren(=Stockholm). Slutligen utan att ha sett Sherpan i verklighet så är den (tror jag)klart jämförbar med Nomaden.
Prisskillnaden? beror på att Nomaden är handlödd i England av yrkesmän= mycket snyggare övergångar mellan de olika ramrören än vad en svetsrobot i Taiwan fixar.
Funktionsmässigt?(=långfärdscykel) tror jag att skillnaderna på ramarna är minimal.
Robin Thorn har hållt på med avdelningen Touring,Tandem och Audaxcyklar, med egen ramtillverkning, sedan mitten av 80-talet så jag tror han vet vad han snackar om.

Varför få ramarna svetsade i Taiwan?
Helt enkelt billigare utan att tappa någon större kvalite OM man vet vad som krävs av ramen och OM man då vet vilka specifikationskrav man ska ställa på tillverkaren i Taiwan, för att få den optimala ramen för den cykel som ramen ska användas till.
Det är alltså inte frågan om någon skitram och skitcykel som är skräp, som vissa här på forumet verkar tro!
Sedan kan en handlödd ram vara fan så vacker att se på och härlig att äga om man nu sedan 20 år tillbaka är cykeltokig!

Alltså, förutom en vackrare ram och bättre nav på Nomaden så skulle jag inte tveka om att välja Sherpan, då jag tror att jag får mer för pengarna till samma funktionalitet som Nomaden.

För långfärdscykling vill jag ha bästa funktion till en rimlig kostnad och ser man då en tillverkare som kan det här OCH tänker på det här ner till minsta detalj UTAN att slänga på det nyaste och flashigaste på cykeln, då blir varjefall jag intresserad. OCH är jag ute på långfärdscykling så vill jag att hojen gör det den ska göra=tåla last+ ge mig en så bekväm resa som möjligt, utan att jag ska behöva bekymmra mig om att cykeln kan rasa ihop när som helst.
Vill banne mig inte använda värdefulla cykelsemesterdagar till att fixa saker som har rasat ihop på cykeln, om jag nu kan undvika det!




[Ändrat av Thorn 2003-08-27 kl 18:08]
 
Ramstorlek

Ska man köpa från England måste man ju vara säker på ramstorleken. Någon som vet hur man mäter för att vara säker på att få rätt höjd/längd?
 
Thorn; sa:
Skulle även tippa att ramarna har fransk gäng för vevlagret + styrlagret, något som idag är väldigt svårt att få tag på. Bakgaffeländarna misstänker jag även har 126 mm mått, vilket kan vara knepigt att hitta passande nav till.

Inte då.. Har använt 2 ramar. Sitter standard kasettvevlager, shimano 2200 prylar på en och den andra har Alivio prylar. Klart.. Sitter en gammal 2 klingad simplexvev eller nåt men det är inga byggen för att tävla eller nåt :)

Klockrena billiga träningscyklar.. ( Ja de är till salu :D )
 
Stålramar (lång)

Hej
Det finns inte så mycket att välja på i Sverige, och kunskapen om touringcyklar verkar ibland vara begränsade hos handlarna. Jag har sedan 2000 köpt 3 st ramar, alla ramarna var med stålrör, lödda med muffar.

Nr 1 är Heron Touring ram ganska likt en engelskt traditionell touring, som tex Dawes, Claud Butler, Bob Jackson, mm. Flacka vinklar, långa kedjestag, plats för >40 mm breda däck, cantileverbromsar, uppslopad överrör 1.5 grader, knappt synbart mm.

Nr 2 är Atlantis All Round ram, designad för en allsidig användning, med influenser av klassika franska "650B" campingcyklar. 559 mm hjulstorlek, flacka vinklar, långa kedjestag, plats för >2" breda däckcantileverbromsar, uppslopad överrör 1.5 grader, knappt synbart mm.

Nr 3 är Rivendell Road std, måttbeställd ram, byggd för att åka långt med lite packning, typ Audax/Brevet. Fast den har ganska långa kedjestag, 430 mm, plats för 35 mm breda utan skärmar, 32 mm med skärmar, förnärvarande 622x27 mm däck. Den är väldigt skön att åka på, fyller sadelväskan med kaffe & mackor, lite ylle kläder, och sticker iväg på 8 -15 mils tur.

Heron 57 cm c-t sadelrör 57 c-c överör reynolds 531 OS
sadelhöjd cir. 72.5 cm

Atlantis 53cm c-t sadelrör 55 c-c överör True Temper
sadelhöjd cir. 72.5 cm

Riv 57 cm c-t sadelrör 57 c-c överör mix av reynolds
sadelhöjd cir. 72.5 cm


Jag hade väl en förhoppning att jag och min son kunde ta en semstertur i år, men av olika anledningar så blev det icke det. Samt jag hade planerat att jag skulle cykla brevetlopp, men med lite kontreverser med min fru så blev ingenting sådant.

Men det finns en mägnd rambyggare i UK, USA, Canada, Frankrike som fortfarande använder stålrör, och kan bygga touringhojar. Surly Crosscheck finns att tillgå i Sverige, har funderat på en sådan som vintercykel, men det får vänta.

J-O
 
Re: Varför simplaste cykeln åt frun?

HåkanC; sa:
Hur många andra som läser detta känner igen sig:
Den mindre och lättare cyklisten(frun), i ett par, har den tyngre och trögare cykeln?
/Håkan

Känner inte igen mig alls! Min frus hojar passar henne perfekt.

Svårigheten är att den svenska marknaden är liten och inte särskilt kräsen. Handlarna förlorar stora pengar om de håller ovanliga dimensioner i lager. Det är nästan omöjlig att få fatt på en riktigt bra XS ram från något svenskt märke.

Däremot i USA finns flera märken som gör toppramar i XS och även XXS, t ex Titus http://www.titusti.com/index.html
Klein http://www.kleinbikes.com/us/home.html gör XS i alla modeller utom de heldämpade. Santa Cruz http://www.santacruzmtb.com/ o Trek http://www.trekbikes.com/bikes/2004/index.jsp har särskilda ramar för kvinnor.

Är pengar ingen svårighet är naturligtvis Seven http://www.sevencycles.com/index.html oslagbar. De har inget lager utan varje hoj tillverkas först när den beställts och man tagit reda på allt som är relevant om köparen, vikt, längd på armar, ben o överkropp, åkstil, och ett otal andra parametrar. Ramen blir helt skräddarsydd efter hur man är byggd och vad hojen ska användas till. För tillfället är Seven utan representation i Sverige. Den höga dollarkursen de sista åren gjorde det närmast omöjligt att sälja Seven i Sverige. Men med dagens dollarkurs borde Seven kunna komma tillbaka.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
niking Svenskar cyklar mindre nu än tidigare Långcykling 20
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
honkydory SJ förbjuder cyklar! Långcykling 30
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Hinas Jämförelse av cyklar, samt budgetfråga. Långcykling 9
rimn En snabb, en långsam - hur cyklar ni tillsammans? Långcykling 12
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
thureb "skrotningspremie" cyklar Långcykling 1
Erik Sandblom Kommissionen kör över parlamentets förslag om cyklar påtåg Långcykling 4
jonnieb norska cyklar Långcykling 1
Bertil Hur långt cyklar du under ett år? Långcykling 0
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
PK Neelix Däckdimensioner på cyklar? Långcykling 16
avslutad130221 Bianchi cyklar Långcykling 6
eliljendahl Kungs cyklar Långcykling 2
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
Banankontakt Prisnivå begagnade cyklar Långcykling 3
Thorn XS-cyklar för små tjejer och killar! Långcykling 3
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Lina O Finsk tillverkade cyklar Långcykling 1
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
Vanessa Ladda mobilen, videokamran mm när du cyklar.... Långcykling 4
dirty harry Söker erfarenheter av T.Fåglums cyklar Långcykling 0
skrinnare Fråga till SJ- Vad är problemet med cyklar på tåg? Långcykling 0
ritron Åter möjligt att pollettera cyklar hos SJ Långcykling 2
lizardking D.r..u.g cyklar Långcykling 0
ellep69 stålram Långcykling 8
umemorgan Ideal stålram Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Hur får jag tag på en stålram? Långcykling 30
mothesta Stålram m. skivbroms Långcykling 3
mothesta Stålram m. skivbromsfästen + Vbromsfästen?? Långcykling 0
cookiee Pinarello stålram sökes Långcykling 1
x-treme Aluminium Vs. Stålram Långcykling 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.