Alla snackar om cyklar med stålram, men var finns dom?

Har läst mängder av inlägg om fördelarna med att välja en touringcykel med stålram. Men var (i Sverige) kan man köpa en bra sådan (helst max 8000 kr)? Jag hittar bara cyklar med aluminiumram (förutom Thorn men den är för dyr för mig).
Tacksam för tips?
 
Staalramar

Jag faar maanga fraagor om detta och jag brukar maila direkt till de som fraagor, men det aer nog dags att laegga ut lite info om det haer istaellet.

Thorn var en av rekommendationerna jag hade, om man aer ute efter en renodlad laangfaerdare. Villiger aer en annan, men pris paa baada dessa maerken avskraecker och aeven om de aer mycket bra anser jag knappast att de aer prisvaerda. Det behoever definitivt inte vara saa dyrt.

Haeggs har staalramar.
Baade hela cyklar och bara ram. Begagnat och nytt.
Koepte som sagt en fin, laett begagnad hoj daer just innan jag stack. 3500kr. LX runt om. I stort sett redo foer direktanvaendning var som helst i vaerlden.
Tel: 0383-91010
http://haggs.nu

Ett annat alternativ aer Cykelnetto som saeljer Marin. Fina staalramar, som aer kanon foer laangfaerd.
http://www.cykelnetto.com om jag minns raett.

Rocky Mountain har superfina hojar, men jag vet inte om de gaar att faa tag i i Sverige paa naagot smidigt saett just nu.
http://www.rocky-mountain.com
Maila annars biketoyz@email.dk foer den danske agenten.

Janne.
 
Köp alu.ram

Om du ska hitta en stålram i den prisklassen får du nog leta på begagnat.

Jag har tidigare kört med stålramadecyklar men har nu en alu.ramad långfärdare och finner efter 756 mil på den med både pendling och ett par en veckorsturer ingen som helst anledning att sky aluminium.

Undantaget är väl om man avser att expeditionscykla i avlägsna delar på vårt klot.
 
Här har du en till som letar Cr-Mo ramar. Oerhört svårt att få tag i något vettigt hos cykelhandlarna.

Ingenting av det jag är intresserad av finns att köpa i min stad. Minst sagt tråkigt, då man får försöka hitta äldre beg cyklar som har stålramar.

Ska det vara så svårt att göra en stålram som har fästen för pakethållare, stänkskärmar. Och även möjlighet till att sätta fast skivbromar eller V-bromsar. En annan bra sak vore om de fanns komplett med dynonav.

Kona kommer tex bara att sälja Explosif ramar löst år 2004. Merida har inte en stålram bland sina cyklar.

Jag vet dock att de går att få tag på, men tråkigt att man ska behöva beställa via utlandet...
 
De jag menade med dynonav är att de sitter en inbyggd generator i framhjulsnavet. De ska strula mindre än sådana som sitter på hjulet.

Ingenting med ramar att göra, men jag hasplade ur mig det ändå, då jag tycker de verkar praktiskt.

Mvh
 
Dawes verkar bra, tackar så mkt för tipset!

Någon som hittat Dawes hemsida? Verkar svårfunnen..

[Ändrat av pher_ 2003-08-22 kl 11:12]
 
Funkar det om man använder racerramar av äldre snitt som har stålram? Eller blir det för trångt runt hjulen???

Har ett gäng Mercier och Peugeot om nån är intresserad ;)
 
Racerramar fungerar inte, ingen plats för väskor där bak (hälen slår i väskorna)och för tunt ramgods för långfärdscyckling + stötig gång p.g.a. gaffelvinkel där fram. Skulle även tippa att ramarna har fransk gäng för vevlagret + styrlagret, något som idag är väldigt svårt att få tag på. Bakgaffeländarna misstänker jag även har 126 mm mått, vilket kan vara knepigt att hitta passande nav till.

Har sätt att Thorn har varit på tapeten här tidigare, men ansetts för dyr.

Ny har han tagit fram en modell, "Sherpa" där ramen är ihopsvettsad i Taiwan för att få ner prislappen på cykeln. Priset ligger lite över 9000 kr.
Det enda jag skulle uppgradera på den modellen är naven från Sh Alivomodellen till XT modellen för att få bättre kvalite på hjulen. Det lönar sig alltid i längden att lägga lite extra på hjulen!

Funderar själv på att köpa den modellen till min fru då man kan få en ram som passar en småväxt person med ett kort topprör som ger en bekväm sittställning.Den ger även för småväxta möjlighet till att stå över cykeln med tillräckligt avstånd mellan gren och topprör.

Min egen erfarenhet av honom är att jag köpt en Nomad + en Audax 853. Har även köpt tandemhjul av honom och allt har fungerat perfekt. Min erfarenhet av hjulen är att man får bekymmersfria hjul, något jag verkligen gillar.

Audaxen 853:an var väldigt bra att cykla Vätternrundan på, lätt och reaktionssnabb, med en framgaffel som gav en väldigt mjuk gång i styret. Slapp ont i nacken, något som jag alltid brukar ha problem med under långa sträckor. Nomaden är en perfekt laståsna som tål mycket last.

Så KTG, utan att ha sett just Thorn Sherpa modellen i verkligheten så tror jag att den kan vara en vettig modell med en rimlig prislapp på, som passar mycket bra för långfärdscykling.

Lycka till!
 
Varför simplaste cykeln åt frun?

Ursäkta att jag kidnappar tråden, men....

Thorn; sa:
...
Ny har han tagit fram en modell, "Sherpa" där ramen är ihopsvettsad i Taiwan för att få ner prislappen på cykeln. Priset ligger lite över 9000 kr.
...
Funderar själv på att köpa den modellen till min fru då man kan få en ram som passar en småväxt person med ett kort topprör som ger en bekväm sittställning.Den ger även för småväxta möjlighet till att stå över cykeln med tillräckligt avstånd mellan gren och topprör.

Min egen erfarenhet av honom är att jag köpt en Nomad + en Audax 853. Har även köpt tandemhjul av honom och allt har fungerat perfekt. Min erfarenhet av hjulen är att man får bekymmersfria hjul, något jag verkligen gillar.
Har jag förstått det rätt:
Du har TVÅ cyklar från Thorn för tillsammans en bra bit över 20000:- och först nu tycker du att det finns en såpass billig modell så att din fru kan få EN också?

Borde ni inte göra tvärtom:
Den mindre och svagare person skall ha den lättaste och mest lättrullade cykeln.
Vad väger du?
Vilken storlek på cykel har du?
Skall din fru ha en liten och lätt cykel från Thorn så är väl Cyclosportifen som skulle passa bäst.
http://www.sjscycles.com/thorn/700solobrochure/cyclo.asp
För att bli idealisk för en liten och lätt person så bör den förstås uppgraderas med lätta komponenter, tex DA/Ult, och med bättre och lättare hjul och däck än de som Thorn säljer.

Att det inte går att ta så mycket packning på Cyclosportifen är också bara en fördel:
Du får lasta det mesta av din frus packning på din cykel.
Om din fru har den lättaste cykeln och den minsta/lättaste packning så är chansen störst för att ni skall få en trivsam cykling tillsammans.
Eller vill du inte att din fru skall tycka om att cykla?

Blir det för dyrt tycker du?
Enkelt sälj dina dyra cyklar och köp EN Sherpa åt dig samtidigt som ni köper Cyclosportifen åt din fru.



Hur vanligt är det här?
Hur många andra som läser detta känner igen sig:
Den mindre och lättare cyklisten(frun), i ett par, har den tyngre och trögare cykeln?
Varför då?
Vill inte ni heller att era fruar skall tycka om att cykla?


/Håkan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Mälartåg har plats för cyklar. Långcykling 3
Alkazaa Tjej som cyklar 600 mil Långcykling 2
niking Svenskar cyklar mindre nu än tidigare Långcykling 20
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
honkydory SJ förbjuder cyklar! Långcykling 30
noboundaries angående ryggsäck när man cyklar? Långcykling 14
Hinas Jämförelse av cyklar, samt budgetfråga. Långcykling 9
rimn En snabb, en långsam - hur cyklar ni tillsammans? Långcykling 12
awesome Nu är det tre dagar kvar tills vi cyklar till Peking. STORT TACK TILL ER Långcykling 9
Martin_GBG Vad säger polisen/lagen om pannlampa när man cyklar? Långcykling 24
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
thureb "skrotningspremie" cyklar Långcykling 1
Erik Sandblom Kommissionen kör över parlamentets förslag om cyklar påtåg Långcykling 4
jonnieb norska cyklar Långcykling 1
Bertil Hur långt cyklar du under ett år? Långcykling 0
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
PK Neelix Däckdimensioner på cyklar? Långcykling 16
avslutad130221 Bianchi cyklar Långcykling 6
eliljendahl Kungs cyklar Långcykling 2
and_s Långfärdscykling: cyklar Långcykling 3
Banankontakt Prisnivå begagnade cyklar Långcykling 3
Thorn XS-cyklar för små tjejer och killar! Långcykling 3
patrikskoog någon som cyklar Tunturi? Långcykling 5
Lina O Finsk tillverkade cyklar Långcykling 1
pergit Amatörerna har köpt cyklar! Långcykling 5
Vanessa Ladda mobilen, videokamran mm när du cyklar.... Långcykling 4
dirty harry Söker erfarenheter av T.Fåglums cyklar Långcykling 0
skrinnare Fråga till SJ- Vad är problemet med cyklar på tåg? Långcykling 0
ritron Åter möjligt att pollettera cyklar hos SJ Långcykling 2
lizardking D.r..u.g cyklar Långcykling 0
ellep69 stålram Långcykling 8
umemorgan Ideal stålram Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Hur får jag tag på en stålram? Långcykling 30
mothesta Stålram m. skivbroms Långcykling 3
mothesta Stålram m. skivbromsfästen + Vbromsfästen?? Långcykling 0
cookiee Pinarello stålram sökes Långcykling 1
x-treme Aluminium Vs. Stålram Långcykling 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.