Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det?

Från många håll hör jag att höga skaft på skorna gör att man kan bära tyngre på ryggen.
Kan någon förklara teorin bakom det? I mitt eget fall känns det mest som att knäna tar stryk vid stor packning, finns det något skodon eller för alldel annan persedelutrustning som kan hjälpa mot det?
 
***Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det?

***Från många håll hör jag att höga skaft på skorna gör att man kan bära tyngre på ryggen.

Det andra påståendet är inte samma som det första.
 
"Alla säger att höga skaft avlastar ryggen - vilken är teorin bakom det?"

ALLA???

Jag har aldrig hört talas om det i alla fall.

Däremot att man blir "stabilare" i fotleden och kanske kan bära tyngre utan att vricka foten.

Men att man automatiskt skulle kunna bära mer för att du har höga skaft...... Nej! Kan jag aldrig tänka mig.

//Peter
 

avslutad210712

Gäst
Har aldrig hört det uttalandet tidigare så alla kan inte säga det
 
Vilka "Alla"

kommer med det påståendet?
Högre skaft ger oftast tyngre kängor och med 5x vikten på fötterna borde det rendera till lättare packning...hm.
//J
 
Faktum är att jag hörde det senast igår i en mycket namnkunnig skoaffär i Stockholm, samt fåt det förklarat för mig muntligen vid andra tillfällen. Jag hittar däremot ingen som påstår det skriftligt på nätet.

Jag anser att påstående är 'motsagt' iom era svar.

Jag använder sällan alla, ingen, aldrig eller alltid. Men i rubriker är det lite friare - jmfr kvällspressen.
 
Lite hemsnickrad teori blandat med råd som jag fått från andra:
Alla leder i kroppen har sin funktion och avlastar stötar, och snedbelastningar på sitt sätt. Stabiliserar man upp en led så innebär det att intilliggande får ta stöten istället. Alltså tycker jag att det låter mycket märkligt att ryggen skulle tåla mer genom att stabilisera ankelleden. Det som händer om man stabiliserar upp en normalfungerande ankelled är att knän och i viss mån höfter och därmed rygg får en ökad belastning då anklarnas kroppsstabiliserande funktion minskar.

För att motsäga arumentet "alla säger" så har jag fått inpräntat från flera håll, däribland militären som är rätt bra på att gå omkring i terränglådan att man aldrig ska knyta kängorna ända upp förutom i de fall man kommer till väldigt ojämn terräng.
 
Nu ska vi inte låtsas som om vi aldrig har hört att högskaftade kängor ska vara stabilare än lågskaftade. Det har man ju hört ofta, inte minst i här i forumet.

Men det är ju inte skaftets höjd som avgör hur stabilt det är. I så fall skulle ju folk åka slalom i ridstövlar. Och om det var skaftets styvhet man var ute efter skulle ju världens tungbärande infanterister ha toppturspjäxor som marschkängor.

De är inte främst skaftet som ger stabilitet, utan sånt som sulan och hälkappan. En en sko som är lagom mjuk när man går på asfalt utan packning blir en sockiplast när man går med tung packning i terrängen.

Men bäst är såklart att undvika att lassa på en massa grejer på ryggen. :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.