Sitta längre tid i kajaken

Tolkar jag dig rätt om jag säger att med fasta fot- och hälstöd kommer jag att kunna sitta längre i kajaken?
Om du får känningar i vaderna bör ett hälstöd minska belastningen. Pedalerna du har ger väl samma känsla som att cykla barfota? Kanske räcker med något hälstöd som kan tryckas mot skottet?

Om du bara paddlar några gånger om året, kanske ett nytt styrsystem eller kanot kan kännas omotiverat?
 
Om du får känningar i vaderna bör ett hälstöd minska belastningen. Pedalerna du har ger väl samma känsla som att cykla barfota? Kanske räcker med något hälstöd som kan tryckas mot skottet?

Om du bara paddlar några gånger om året, kanske ett nytt styrsystem eller kanot kan kännas omotiverat?

Jag paddlar kanske 10-20 ggr/år, inte alltid turer över 3 timmar men jag gillar min kanot i övrigt så att byta kanot helt och hållet känns onödigt. Men att komplettera med ett hälstöd kanske kan vara ett komplement till en skwoosh. Har du tips på vad jag kan köpa och sätta i min kajak?
Gärna då justerbart så det går att flytta om jag ställer om pedalerna.

Eller något tips på en ny pedallösning för rimliga pengar?

/Patrik
 

Nedre delen är fast och övre används för styrning. Funkar för lagom aktiv framåtpaddling.
Har den i min Taran från fabrik och den funkar fint efter några år och rätt många mil.
 
Smarttracks pedalstyrning har funnits >20 år på marknaden och är fabriksmonterat i många kajaker.
Inte bästa stödet, men ändå ett ganska smidigt system med bra roder. Jag tror att du kommer märka en klar skillnad både i komfort, men även styrning.

Annars kanske du kan uppfinna ett eget hälstöd? Har tyvärr ingen lösning att bjuda på.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.