Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N

Den här texten är ursprungligen ett svar på ett mail jag fick från en kille som ville veta vad jag tycker om Point 65N. Nu när jag läser igenom svaret jag skickade honom, så inser jag hur mycket fint, viktigt, förståndigt och tänkvärt jag fått ihop. :)
Därför publicerar jag det även publikt!


Hej!

Jag är också nybörjare. Paddlade första gången i våras!

Jag har i och för sig haft segelbåtar förr, så viss, användbar, sjökänsla har jag ju i alla fall fått under årens lopp.

Nåväl, vad skall jag skriva egentligen?..
Du frågar efter svagheter. Jag har inget att jämföra med på grund av ovan nämnda, så några relativa omdömen är omöjliga att ge.
Däremot, kan jag väl prestera några absoluta :)

Spontant, kan jag påstå, att jag inte upplever något hos den här kajaken som direkt stör mej när jag använder den.
Alltså, exempelvis att den skulle kännas rank, svårmanövrerad, tungpaddlad, ostadig i kursen eller så. Funktionen hos roder eller kvalitet i övrigt håller sådan nivå, att inte heller detta tar min uppmärksamhet från själva paddlandet.
Men, det är väl som med det mesta: Om man börjar jämföra med annat, så uptäcker man säkert att vissa egenskaper kan vara mycket bättre [Eller, kanske att ALLT är bättre hos 20-tusenkronorskajaken?.. :)]
Många snackar om "havskajak", "skärgårdskajak" och allt vad det nu heter. Eller påstås heta.
Dessa uttryck är definitivt inga fastställda begrepp, som skulle innebära vissa egenskaper eller karaktärsdrag hos en viss kajak eller "kajaktyp". Dessutom, så surras det emellanåt rätt friskt, om ifall det SKALL heta si eller så, eller om den eller den kajaken är en sån eller sån typ.
Det är ju helt ointressant! Begreppen är ju inte fastställda!
Jag menar, eftersom den som läser utgår från SIN uppfattning av vad begreppet innebär och inte från vad skrivaren lägger i begreppet. Läsaren känner ju inte till det! Det är istället direkt vilseledande!
Jag skulle vilja kalla kajaker med vattentäta skott och luckor stora nog för tält och kök för CAMPINGKAJAKER! Det är ett mer konkret begrepp. Det innebär ju att man kan sticka ut på camping med den!
:)
[Vad innebär "Hav", "Kust", "Insjö", "Lugnt eller hårt väder", "Vågor", "Vind" ?.. :)]

Point 65N är en CAMPINGKAJAK.
Jag har läst att den är lite tung. Jag tror den väger 25 kilo i det utförande jag har, dvs flatbottnad, 82 cm sittbrunn och fikalucka.
Det finns ju ungefär lika stora båtar som väger 23 kilo. Dom kanske skall klassas som lätta?
Större skillnader är det nog aldrig. Och dessa skillnader är det befängt att snacka om!
Om en kajak med full last väger 102 eller 104 kilo skulle förmodligen även en snävsynt, kalenderbitande paddel-taliban betrakta som egalt! :)
Ja, jo. Visst, man kan ju beställa kolfiberbåtar som väger 18-19 kilo för tretti eller trettifemtusen. Då blir ju den "förbaskade skillnaden" uppemot sju kilo! Tänk: 104 kilo eller 97... Det bara MÅSTE vara värt några extra tiotals tusenlappar. Eller hur? :)

Två, tre kilo hit eller dit, kan möjligen vara märkbart om man skall bära båten en längre bit på axeln eller baxa upp den på ett biltak. Men det handlar ju även om HUR man gör.
Lika befängt är det att snacka om huruvida en viss båt toppar någon halv knop mer än en annan!
Väsentligare är hur ansträngande det är för en viss person att driva fram båten.
Då måste man emellertid ta med så många olika aspekter, att det blir helt oöverskådligt att jämföra olika båtar! [Paddel, paddelteknik, sittställning, individuell anpassning mellan kajak och paddlare etc etc.]
Point 65N har "keepers". Alltså fotstöd i sidorna. Dessa är reglerbara och dubblerar som styranordning för rodret. Vissa menar att det är en olämplig lösning, när man tar i och måste ta spjärn med fötterna. Då påverkas ju rodret och båten ringlar fram!
Det är helt riktigt.
Därför tar jag inte spjärn med fötterna, när jag tar i. Jag tar spjärn med knäna/nederdelen av låren. Det medför dessutom att jag får en mer effektiv koppling till kajaken. Dessutom kopplar jag ännu bättre till båten om jag lutar mej en aning framåt, bort från ryggstödet.
Ekipaget blir bara ledat i en punkt: Midjan. Midjeleden blir rörligare och effektivare av att ryggen är fri från ryggstödet, dessutom.

Point 65 N har packluckor i gummi.
Packluckor i gummi är en enkel, oöm och sannolikt billig lösning. Packluckor i glasfiber med känsliga tätningar och spännremmar är kanske snyggare, och säkert mycket dyrare. Det är inte alltid dyrare är bättre! Det kan vara krångligare, känsligare och sämre lika gärna! :) Då båten kränger, så uppstår momentana spänningar i skrov och däck. Dessa spänningar KAN påverka tätningen mot en stum lucka. En gummiluckas tätningsförmåga mot en fläns påverkas inte av detta.

Min modell har en lite utdragen akter under vattenlinjen. Man skulle kunna säga att det formats en liten integrerad skädda, fast bakåt inte neråt. Det bidrar sannolikt till större kursstabilitet. Jag kan paddla med rodret uppfällt utan att båten ringlar och beter sej. Den utdragna aktern gör nog att båten blir tyngre att vrida runt sin egen axel, dvs svänga utan fart. Jag paddlar mer eller mindre rakt fram 99,9 % av tiden och baxar i trånga utrymmen resterande tid. Så det är ju en smaksak vad man prioriterar! :)

Point 65 N har en sits i glasfiber som sitter med fyra skruvar. Den går inte att justera utan att man borrar nya hål. Alla kanske inte gillar den sitsen. Den kan man säker ganska enkelt byta ut till något dyrare (och bättre?).
Man behöver ju inte köpa en dyrare kajak bara för sitsens skull! :) Själv sitter jag på en bit liggunderlag. Då glider jag inte omkring och får en stummare koppling till kajaken. Dessutom viker jag underlaget runt en paddelflottör av cellplast som ligger under låren.

Rodret är kraftigt. Det är ett släproder, som alltså slår upp om man skulle paddla över en sten eller så.
Vissa kajaker har rodret i botten. Även om det inte sticker ner under köllinjen, så blir det mycket känsligt, då man skall skjuta ut kajaken från en grund strand!
Argumentet det senare har hela roderytan är i vattnet, och därför är effektivare, inte drar ner luftvirvlar som stör funktionen, tänker jag inte kommentera. Den som undrar varför kan läsa det i mina tankar om kajakvikt och toppfart här ovan. :)

När jag paddlar den här kajaken, så tänker jag inte så mycket på den överhuvudtaget. Jag ägnar mej åt naturupplevelsen istället.

Javisst, ja. Däck och skrov är fogade med glasfiberremsor ut- och invändigt. Den yttre fogen täcks av en svart remsa. Detta skulle kunna göras snyggare för några tusenlappar till...
:)

Strmbrg,
 
Bra inlägg!

Vill dela ut lite beröm för ett bra inlägg. Jag har sett diskussioner i ämnet som helt skjuter över alla tänkbara mål. Fint att du sätter priset i relation till vikt och prestanda på ett sansat sätt, den relationen saknas ofta i många inlägg.

Fredrik
 
Tack för det! + En ny funderare:

Alltid roligt att få adekvat beröm! :)

Viktsjukan vad gäller utrustning är en ganska intressant företeelse.

Låt oss titta på en racercykel:
Om jag köper en hoj för tiotusen, så väger den kanske runt 11 kilo.
För tjugotusen har man en cykel som kanske väger 10 kilo.
Nej-men!.. Strunt i, om det skall vara 10 respektive 9 kg nu!..

Att få ner vikten utan att försvaga materialet, medför att det inte bara är att ta fram filen och sätta igång! :)
Man måste TÄNKA. (Uh?)
Nej! Att borra är inte heller att TÄNKA!
Oftast lyckas man inte få ner vikten genom att TÄNKA ut smartare konstruktioner.
Ofta för jobbigt, tyvärr.

Då får man göra en likadan mojäng som den "tunga", fast med lättare men lika starka (=dyrare) material, istället.
En del kallar detta "högteknologi".
Jag kallar det pengar.
:)

Det kan alltså kosta konsumenten dubbelt så mycket att få en tio procent lättare cykel!!
Den är garanterat ICKE tio procent snabbare.
Detta eftersom den ICKE är tio procent mer lättrampad!

Vikten på cykeln är bara EN av ett antal parametrar som påverkar energiåtgången när den cyklas på.

För att kunna cykla, måste vi primärt tillsätta en så kallad "cyklist" till ekipaget. Vederbärande estimeras väga 80 kilo.
Nu väger 10 kkr ekipaget sålunda 91 kilo.
20 kkr ekipaget väger 90 kilo.

Nu visar det sej plötsligt, att vi pröjsat dubbelt upp (10 kkr extra) för en viktreduktion PÅ EKIPAGET om drygt EN PROCENT!!!
Cykeln kommer dock tyvärr inte att ens gå en procent snabbare (= 35,35 km/h istf 35 km/h) för de extra 10 kkr vi betalat!!
-Däckfriktionen är lika för båda! (Om vi har samma däck.)
-Luftmotståndet är lika för båda [Fuska inte med aero-sadelstolpe nu! :)]
-Friktionen i transmissionen och flexförlusterna i ramen är lika för båda. (Det är inte alls säkert att de lättare komponenterna har lägre friktion.)

Sens moral:
Det är jättekul med fina grejor!
Det är kul att äga fina saker!
Men det är töntigt att sälja in sej själv på saker man suktar efter, genom att hitta på rationella själ till varför man behöver "lyxen".

Mentalt sett samma dumheter som:
"Ja, du vet, nu MÅSTE vi ju köpa en ny å seeker bil (=För femhundra papp). Man ä ju rädd om ungarna, du vet.
(Heh, då borde man inte åka bil med dom alls, då, reds anm.)
Sen måste'rom ju sjussas till alla fina å vikti'a aktiviteter mä all utrustning å de å sånt. (=Dom kan ju inte sitta och bygga kojor å sånt nuförti'n, juh.)
Sen äre ju så att en kärra för ba' femti papp, går ju bara sunder hela ti'n, juh! De blir säkert reparachoner för minst fyrahunn'ratusen på'n första åre' ba'... Ja' tog ett skorstenslån på radhuse' sirru!"

När fiskaren aldrig fick napp, så började han köpa finare grejor. Annars skulle det ju bli skittråkigt...

:)

Strmbrg, elak men bara mot de som envisas med att känna sej träffade :)
 
Fan Strmbrg...

... du skriver så långa inlägg att man får prestationsångest om man funderar på att svara. Nåja, jag håller med om allt du skriver, vill bifoga en kort kommentar om P65 bara: det är bra kajak, för pengarna en mycket bra kajak, men ibland blir man riktigt förbannad. Packluckorna (må de vara av vilket material de vill) är alldeles för små. Packutrymmet är det väl inget fel på, men det är alldeles för krångligt att få upp & ner grejerna. Det är ett projekt bara att få ner sovsäcken, tält ska man inte prata om.

Dessutom är det (på en gammal modell iaf, som jag provat) RIKTIGT krångligt att ställa om roderpedalerna för kortare/längre personer.

mvh

Stefan "jag vill bara balansera hyllandet av Point 65 lite" N.
 
Om hade jag en annan kajak...

...så skulle jag säkert ösa lovord om den istället. :)
Jag vet nu inte om någon annan kajak, eftersom jag varken provat eller ens detaljstuderat några andra modeller...

Långa inlägg, ja, då skulle du se dem innan jag redigerat dem...
:)

Jag skall nu försöka vara lite objektiv och kortfattad:

Jag har förstått att Point tidigare hade "krångliga" keepers. Numera är själva fotpedalen enkelt reglerbar.
Den sitter på en skena, som har ett stort antal hål. Man reglerar genom att flytta pedalen längs skenan, som låser via en fjädrande spärr i önskat hål.

Baktill är det en stor, oval lucka. Fram är det en lucka stor nog att få ner en fylld 10 l mjukdunk. Alltså även ett Trangiakök med god marginal.

Rodret var visst en svag punkt tidigare. Det nya fungerar bra, och verkar nästan överdimensionerat.

Strmbrg,
 
Kort kommentar..

På Points K1RS är det stora ovala luckor i både för och akter. Det aktra skottet är framflyttat för att ge plats för ett extra skott med dayhatch.
 
Re: packluckor

Stefan N; sa:
Packluckorna (må de vara av vilket material de vill) är alldeles för små. Packutrymmet är det väl inget fel på, men det är alldeles för krångligt att få upp & ner grejerna. Det är ett projekt bara att få ner sovsäcken, tält ska man inte prata om.

Har inga problem att få ner mitt ganska stora kupoltält som iallafall har större packvolym än ett Nammatj 2GT (har jämfört). Däremot kan det läcka in lite vatten runt luckan men det är så lite att jag kan leva med det.

Mvh Magnus
 
Dyra kolfiber/Kevlar kajaker och paddlar är underbara.
Vem vill använda en glasfiber paddel efter att man provat en i kolfiber inte jag i alla fall.
Har man en bly tung polyten/plast kajak och ska ha upp den på bilen jublar man inte.
Är man lite till åren eller inte så stark och ska lyfta en kajak så spelar vikten stor roll inte på vattnet kanske men paddling är en hel del kånka kajak över stock och sten inte sällan våta hala sådana.
Att lägga en 30-35 tusen kronor på kajak och tillbehör är inte så mycket om men tittar vad många andra saker kostar tex: bilar,båtar,segeljollar mm.

Att bara titta på priset är inte roligt då man köper kajak utan ögat och känslan måste vara med.
Men några kajaker som verkligen är lätta många gånger är duk/trä kajaken som jag saknar inlägg om på utsidan.
jag tycker Point kajakerna är ganska fula och tråkiga och det blir inte roligare av att så många har dom, då mitt ego säjer att min kajak ska helst vara snyggast och bättre än alla andra kajaker och det funkar inte om det ligger och skräpar kajaker på varannan brygga av samma märke.
Och jag hoppas att alla vet att Nordkapp är den klart bästa kajaken som finns och hinner ni upp en sådan på vattnet så håll er bakom i era usla kajaker så att mitt ego inte skadas.
mvh Bengt http://www.paddla.net
Ps rösta på mina bilder och ge dom en femma det är dom värda då dom är klart bäst:

http://www.utsidan.se/motesplats/album/visaalbum.htm?ID=4325
 
Hur menar du?

Jag förstår inte hur du menar, men kanske kan gissa i alla fall :)

Om det åsyftas att jag HYLLAR Point 65N, så finner jag det märkligt.
Jag råkar bara vara nöjd med den!
Kan man få vara det?

Att vissa läsare tolkar mina inlägg på ett annat sätt är ju egentligen ingenting jag behöver bekymra mej om. Men det är ju tråkigt om det missförstås, det man vill få sagt. Då hade det ju varit bättre att låta bli att skriva.

Yttermera:
Mina skriverier om vad jag tycker om Point65 kan ju kanske lika gärna tolkas som att jag är nöjd på grund av att jag har ganska LÅGA KRAV på en kajak.
Detta är fullt möjligt. Det har jag naturligtvis ingen aning om!

Vad jag däremot har aning om, är att det på alla forum figurerar surpuppor som ligger och lurar. Dom gör inte så mycket mer nytta än att hugga lite på sin omgivning emellanåt.
Men, allt i naturen sägs ju fylla sin funktion,
säger'om på naturprogrammen på TV.

Så jag bör väl vara tacksam då.
:)

Tjosan! Strmbrg,
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
a95180 Erfarenheter/Synpunkter på Reval Cruiser Paddling allmänt 1
janåkes Synpunkter på Bengtsforskajaken? Paddling allmänt 0
matsli Synpunkter på neopren Paddling allmänt 0
Synpunkter på VKV Paddling allmänt 5
Mats L Synpunkter olika havskajaker Paddling allmänt 0
Mats L Synpunkter Paddling allmänt 0
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Siqqe Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt? Paddling allmänt 7
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.