Synpunkter på paddling i allmänhet och på Point 65N

Den här texten är ursprungligen ett svar på ett mail jag fick från en kille som ville veta vad jag tycker om Point 65N. Nu när jag läser igenom svaret jag skickade honom, så inser jag hur mycket fint, viktigt, förståndigt och tänkvärt jag fått ihop. :)
Därför publicerar jag det även publikt!


Hej!

Jag är också nybörjare. Paddlade första gången i våras!

Jag har i och för sig haft segelbåtar förr, så viss, användbar, sjökänsla har jag ju i alla fall fått under årens lopp.

Nåväl, vad skall jag skriva egentligen?..
Du frågar efter svagheter. Jag har inget att jämföra med på grund av ovan nämnda, så några relativa omdömen är omöjliga att ge.
Däremot, kan jag väl prestera några absoluta :)

Spontant, kan jag påstå, att jag inte upplever något hos den här kajaken som direkt stör mej när jag använder den.
Alltså, exempelvis att den skulle kännas rank, svårmanövrerad, tungpaddlad, ostadig i kursen eller så. Funktionen hos roder eller kvalitet i övrigt håller sådan nivå, att inte heller detta tar min uppmärksamhet från själva paddlandet.
Men, det är väl som med det mesta: Om man börjar jämföra med annat, så uptäcker man säkert att vissa egenskaper kan vara mycket bättre [Eller, kanske att ALLT är bättre hos 20-tusenkronorskajaken?.. :)]
Många snackar om "havskajak", "skärgårdskajak" och allt vad det nu heter. Eller påstås heta.
Dessa uttryck är definitivt inga fastställda begrepp, som skulle innebära vissa egenskaper eller karaktärsdrag hos en viss kajak eller "kajaktyp". Dessutom, så surras det emellanåt rätt friskt, om ifall det SKALL heta si eller så, eller om den eller den kajaken är en sån eller sån typ.
Det är ju helt ointressant! Begreppen är ju inte fastställda!
Jag menar, eftersom den som läser utgår från SIN uppfattning av vad begreppet innebär och inte från vad skrivaren lägger i begreppet. Läsaren känner ju inte till det! Det är istället direkt vilseledande!