Kalmar - Hasslö på 4 dagar. Rimligt?

Hej!

Vi är ett gäng i åldrarna runt 30 år med god kondition som planerar att paddla 10 mil mellan Kalmar och Hasslö med havskajak under fyra dagar. Vi har erfarenhet av friluftsliv och har paddlat kanot en hel del tidigare, även om vi inte har så mycket erfarenhet av havskajak. Jag undrar om det är rimligt att klara av detta på fyra dagar? En person i gruppen börjar bli tveksam eftersom han ska ta ett flyg efteråt och är orolig för att missa det.
 
2,5 mil per dag är väl inte helt orimligt men det jag är fundersam på är att det är ganska långa sträckor med exponering för hela Kalmarsund. Bitvis få öar att läa bakom. I Karlskrona är min erfarenhet att förhärskande vind är någon variant av syd men vet inte om det ändras i Kalmar sund. Hur vana att hantera vågor och vind är ni?
Vilken tid på året, dvs vilken vattentemp räknar ni att paddla i?
Tältplatser?
Ni har nog också två sälreservat (där ma inte får paddla på sommaren) att ta hänsyn till också om ni paddlar före mitten/slutet av september: Örarevet samt utanför Olsäng.

/Patrik
 
2,5 mil per dag är väl inte helt orimligt men det jag är fundersam på är att det är ganska långa sträckor med exponering för hela Kalmarsund. Bitvis få öar att läa bakom. I Karlskrona är min erfarenhet att förhärskande vind är någon variant av syd men vet inte om det ändras i Kalmar sund. Hur vana att hantera vågor och vind är ni?
Vilken tid på året, dvs vilken vattentemp räknar ni att paddla i?
Tältplatser?
Ni har nog också två sälreservat (där ma inte får paddla på sommaren) att ta hänsyn till också om ni paddlar före mitten/slutet av september: Örarevet samt utanför Olsäng.

/Patrik
Vi planerar att paddla mitt i juli och börja tidigt på morgonen om prognosen verkar dålig. Dessutom tänker vi starta tidigt när vi korsar Torhamn eftersom jag antar att vågorna är som värst där. Jag måste erkänna att jag har begränsad erfarenhet av stark vind och höga vågor.

Jag har fiskat mycket i Blekinge skärgård och kan bekräfta att vågorna kan vara besvärliga när det blåser från söder. Men jag hoppas att vi åtminstone kan hitta skydd bakom öarna för att mildra effekterna.

När det gäller tältplatser planerar vi helt enkelt att utnyttja allemansrätten, men jag har inte forskat mycket i det ämnet. Jag behöver titta närmare på det.
 
Vädret bestämmer och vindrikningen. Överväg andra hållet eller annan rutt. Att komma iväg allihopa tillsammans efter morgonbestyren är också en faktor. 2,5 mil i motsjö och motvind kan vara rejält drygt.

Thure
 
I somras paddlade jag solo från Mörkö ner till Gryt.

En sträcka på inalles 15 mil fördelat på 5 dagar paddling och en vilodag ungefär halvvägs.
Paddlade mao 3 mil varje dag MEN jag hade i det närmaste ideala förhållanden.
Paddlade mestadels i skärgård där man kunde ducka bakom öar.

Personligen hade jag valt en annan rutt.
Tex genom Blekinge skärgård med slutmålet Karlskrona, därifrån tar man tåget till Kalmar.

Lycka till med planerandet :)
 
I somras paddlade jag solo från Mörkö ner till Gryt.

En sträcka på inalles 15 mil fördelat på 5 dagar paddling och en vilodag ungefär halvvägs.
Paddlade mao 3 mil varje dag MEN jag hade i det närmaste ideala förhållanden.
Paddlade mestadels i skärgård där man kunde ducka bakom öar.

Personligen hade jag valt en annan rutt.
Tex genom Blekinge skärgård med slutmålet Karlskrona, därifrån tar man tåget till Kalmar.

Lycka till med planerandet :)

Blkeinge på tvärs (väst/öst) ger dig öar och skärgård längs med stora delar av sträckan, Gö udde är väl blåshålet man ev får vänta in rätt vind/vågor/väder eller gå över till fots. Ev längst borta i väst är det lite färre öar. Du kan göra strandhugg och äta på lokal ifall du vill. Finns lite fågelområden men annars en bra gratis karta på papper som fås lite här och där från ark56, t ex turisbyråer.


Go tur!

/Patrik
 
En fin tur som bör gå att genomföra på den tiden. Rekommenderar dock omvänd rutt, dvs Hasslö till Kalmar. Vinden kommer oftast från Syd eller Sydväst. Ha en kanotfin tur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ryden Bra ställen att campa mellan Kalmar och Möja Paddling allmänt 9
JimmyB. Hyra packraft i närheten av Kalmar Paddling allmänt 3
Furland Långfärd från Kalmar till Tjärö, tips och råd? Paddling allmänt 0
ata_dree Reparera och måla kanadensare, tips på material? Paddling allmänt 8
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Snödrivan Vad har ni på händerna med grönlandspaddel Paddling allmänt 4
MrP Paddla och lyssna på musik? Paddling allmänt 8
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
dako Iläggsplats på Vätö? Paddling allmänt 1
peterh3 Skedda på WK500 ? Paddling allmänt 3
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
Bibblin Welho star 530, standardstorlek på luckor? Paddlarvikt? Paddling allmänt 2
Livetiskuggan Byta muddar på torrdräkt Paddling allmänt 5
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
Ninja123 Erfarenhet av Thule hullavator och tips på kajakvagn för promenad på asfalt-/grusväg? Paddling allmänt 10
PeterAndersson Förslag på hyrkajaker Paddling allmänt 9
tobis Stänga av ljuset på Garmin Fenix Paddling allmänt 2
dominique Vikt på gammal kanot Paddling allmänt 2
FatClimber Tips på länspump/flottör? Paddling allmänt 2
CAX tips på paddelvatten nära Göteborg eller Örebro Paddling allmänt 4
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
tango Köra kajakvagn på stökig stig? Paddling allmänt 9
granochekorre Byta skäddavajer på Kajaksports system? Paddling allmänt 8
Annapanna1234 Identifiera märke på kanadensare Paddling allmänt 13
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
mseeri1 Ore Älv/Voxnan. Vilken klass på fors? Paddling allmänt 8
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
delfinen En långtur på sjön Saimen - Vuoksenbandets rutt Kiuruvesi - Villmanstrand Paddling allmänt 1
IaDillner Tips på hundraser som lämpar sig i enmanskajak Paddling allmänt 14
kajsali Kalla fötter på vintern. Råd? Paddling allmänt 3
Makker Byggplaner på Bergön i St Anna Paddling allmänt 2
olaab Nyfiken på kajakval för Blå Bandet... Paddling allmänt 29
tango Däckslinor på löpmeter? Paddling allmänt 4
Erik Tholén Laga trasigt roder på motionskajak Paddling allmänt 3
Holonn Färg på gelcoat? Paddling allmänt 2
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
avslutmedlemskap0904 Öl på klippan Paddling allmänt 8
Åsa_P Tips på 4-dagars kanotsemester Paddling allmänt 9
avslutmedlemskap0904 Klocka på flytväst Paddling allmänt 15
mThureson Grönlandskajak för att utvecklas på havet Paddling allmänt 6
Jenny Penny Era bästa tips på paddelvatten i vårväder Paddling allmänt 3
Moga Vinterkajak - vad har man på händer, fötter, huvud? Paddling allmänt 12
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13
Peter.nou_gmail.com Enklare motionskajak? Gärna begagnad - tips på modell, prisklass? Paddling allmänt 2
Messway Tips på kajak - nybörjare Paddling allmänt 8
Brune Hjälpmedel för att lasta kajak och kanadensare på biltaket Paddling allmänt 6
pelle.k Tips på bra flytväst Paddling allmänt 5
Viljan82 Tips på paddeltur Paddling allmänt 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.